Sök på innehåll hos Allt för föraldrar

Arv?!

Skrivet av Ensamma mamman
Om pappan till mitt barn dör, hur blir det med arv om:

* Han är gift med en annan, men dom har inga barn?

* Gift med annan och dom har gemensamma barn?

* Skild och fler barn än vårat?

Om pappan är gift, är det som jag tror då, att frun + ev barn ärver 50% och utomäkenskapligt barn 50%.. eller är jag helt ute och cyklar??!

Hoppas, och tror, att det finns nån kunnig på denna sida med rätt svar!
Svar på tråden: Arv?!

Oj....

Skrivet av  Hanna m. twins
Det här är krångligt... Jag har själv suttit hos boutredarna i två timmar nu i höst och försökt fått det här utrett.
Oavsett familjeförhållande mellan mor och far så ärver ALLTID barnet/barnen MINST sin arvslott. Den kan ingen ta ifrån dem. Sedan brukar det vara så att den nya sambon/frun (skillnaden mellan fru och sambo i detta avseende är inte så stor). Är dina barn omyndiga så är ju du förvaltare av deras arv, men de har ALLTID rätt till pengarna och vid ett dödsfall så sätts ju alltid boutredare in för att dela upp pengarna.
Har han barn med någon annan så har även de barnen liks stor rätt till sin arvlott, ju fler barn desto mindre blir ju arvslotten efter pappan.

Det spelar ingen roll om han bor med något av sina barns mammor eller inte. Barn ärver alltid sina föräldrar. (Om inte det skrivs bort i ngt testamente när barnen blivit stora.)

Finns en ny fru/sambo i hans liv så ärver ju hon 50% av hans tillgångar, resten får barnen dela på, förutom det som de har rätt till via arvslotten då...

Detta kan man skriva hur man vill att pengar ska fördelas mellan sambo/fru och barn. Hur pengar ska flyttas när den ena dör före den andre osv. Ta kontakt med ngn Boutredare. Det brukar inte kosta något att få det förklarat för sig av dem - gjorde det inte för oss iaf - och det är gjort på en dryg timme. Är värt en hel del kan jag säga.
Speciellt om man har barn tillsammans med någon som har barn sedan tidigare. Även omman inte har egna barn men den man lever med har barn sedan tidigare.
Det är alltid bar att ha sådana här saker uppklarat innan något händer.

Hoppas du fick lite förklarat iaf... Det är ganska svårt att förklara så här via text. Hör av dig om du inte förstod så gör jag ett nytt försök.

Kramen!
 

Barn kan inte...

Skrivet av  Nettan
skrivas ur någonstans här i Sverige, så i praktiken innebär det att man ALLTID ärver sina föräldrar, OM det finns ngt de kan ärva :-)

Däremot kan man "skydda" sig till att inte låta sina egna barn ärva en om man vill. Då kan man tex skriva över alla sina tillgångar på sin sambo/fru/man... Det blir då enskild egendom som inte barnet har rätt till då denne inte ärver tex pappans sambo.

Om han har barn med sin nya sambo och han dör, så kan man kräva ut sitt barns arvslott och då får den nya sambon/frun/mannen inte sitta kvar i ett sk. "orubbat bo". Barnet har rätt att få ut sin arvslott "no matter what". Sen om det innebär att den nya frun/sambon bor på gatan så har barnet rätt till det iaf....

Alla barn som exet har, de får dela på halva arvslotten, den nya frun har rätt till den andre hälften.
 

Lite generella svar, men det finns alltid undantag

Skrivet av  Carina
* Han är gift med en annan, men dom har inga barn?
Frun ärver hälften och ditt barn hälften.

* Gift med annan och dom har gemensamma barn?
Frun ärver hälften och samtliga barn delar på den andra halvan. Särkullbarnet har rätt att få ut sin arvslott omedelbart och de gemensamma barnen får vänta tills även deras mamma gått bort, hon sitter i så kallat orubbat bo vad gäller de egna barnen.

* Skild och fler barn än vårat?
Alla barn delar på allt och får ut sin del på en gång.

Sedan ska tilläggas att pappan i det här fallet kan testamentera bort en del om han vill. En fjärdedel av kvarlåtenskapen kan han dock aldrig testamentera bort om han har bröstarvingar. Det innebär alltså att han kan testamentera bort en fjärdedel till t ex sin fru, som redan har sin giftorätt om hälften så att hon ärver tre fjärdedelar av honom. Då blir det så att den sista fjärdedelen ska barnen dela på.

Hoppas att det går att utläsa något av svaren på ett någorlunda begripligt sätt.
 

Barnen ärver

Skrivet av  mamma m 4
det fadern äger delas lika mellan barnen, oavsett vilka som är deras mödrar. Särkullbarn får sin del direkt.

Frun ärver inte sin make, hon behåller däremot sin halva av boet.
 

Artiklar från Familjeliv