Sök på innehåll hos Allt för föraldrar

hur skulle ni reagera..

Skrivet av frustrerad
idag stötte jag på min dotter(4år) och hennes pappa m sin nya ,ett kanske en månad gammalt förhållande.. men det hör inte hit.. jag står med dottern och tittar på mjukisdjur när hon vill att de ska komma o titta och ropar då "pappa o mamma kom !" känner att jag vill inte att hon kallar någon annan för mamma men hur ska jag kunna undvika det om hennes pappa tycker det är rätt ??? för honom såg det naturligt ut att hon ropa så..

kanske överreagerar jag men hur skulle ni reagera ?? vill bara ha lite andra synpunkter..
Svar på tråden: hur skulle ni reagera..

Så känner jag

Skrivet av  Bara en mor
Mina barn är lite större än ditt, men hur som helst så förstår jag hur du känner.... Jag vet att min 8-årige son kallar sin pappas sambo för mamma, och jag kommenterar det inte. Självklart känns det, men egentligen spelar det ingen roll. Man får vara glad över att barnen tycker så pass mycket om sin "styvmor" att de kallar henne mamma. För det bästa för mina barn är att de mår bra o trivs, så mina tankar om den konkurerande styvmodern håller jag för mig själv. I grund och botten vet ju jag att mina barn älskar mig iaf.
 

Hade det varit jag...

Skrivet av  Tweedy
som hade haft en ny och min son kallat min nya för "pappa" så hade jag inte sagt att "du får inte kalla XXX för pappa".. Däremot hade jag förstärkt hans riktiga pappa och förstärkt min nya med hans namn om jag pratat med sonen.

Jag tror inte att barn har samma tänk som oss vuxna och för dom spelar det säkert ingen roll. De´vet i denna åldern vilken som är vilken.

Jag hade säkerligen blivit sårad av att höra om sonen skulle kallat hans pappas nya för "mamma" men jag vet att det är rätt osannolikt då han kallar pappan vid namn och likaså den nya vid namn (alla andra barnen gör samma sak - konstigt nog!)

Det är ändå den andre som måste sätta gränserna för barn har inte den förmågan. Sen kan man ju undra om det är rätt eller fel.
 

Skulle bli ledsen

Skrivet av  Betty Boop
om min dotter (6 1/2) kallade exet\'s nya för "mamma". Hon säger ibland att hon har en mamma, en pappa, en extramamma och en extrapappa. Det kan jag lättare acceptera. Men när hon pratar om eller med min nya, så använder hon bara förnamnet, aldrig ordet "extrapappa" och definitivt inte "pappa". Om hon skulle få för sej att göra det, hade jag pratat med henne om detta. Du har säkert små möjligheter att påverka hur ditt ex tycker att dottern ska säga, enda chansen är ju att prata med barnet tror jag.
 

Min son

Skrivet av  Elin
kallar nästan alla män för pappa. Men så är han bara två år också.
 

Jag blir kallad pappa fast jag är mamma

Skrivet av  LillKatt
rätt ofta. Jag tror att barn lätt kallar föräldrar för fel tilltalsnamn, för dem är alla vuxna som sätter gränser och vårdar dem på ett eller annat sätt föräldrar. Sedan om man kallar en förälder mamma eller pappa eller något annat är för vissa barn en fråga om bekvämlighet. Ska de behöva ägna sin tankeverksamhet åt att kalla föräldrar för rätt sak eller inte?
 

*hihi*

Skrivet av  JFR
Jag blir ocksâ kallad Pappa!!!
;-)
 

Jag tänker nog lite

Skrivet av  frustrerad
grann som er.. jag tycker att hennes pappa borde sätta gränsen,att kalla henne vid namn jag ska inte ens behöva påpeka det för honom.. men jag tror att jag låter det gå.. det får göra ont.. det är ju ändå bara jag som måste lära mig acceptera det tror jag..
 

Visst skulle det

Skrivet av  Lilja
göra ont i mitt mammahjärta att höra Viktoria kalla någon annan för mamma, men samtidigt så tycker jag att det är hennes val att kalla även exets tjej för mamma..
För mig skulle det även betyda ännu mer bevis på att hon dels tycker mycket om exets tjej och känner sig trygg och säker..men visst skule det göra ont ändå, känslomässigt...än så länge så kallar hon exets tjej vid förnamn iaf....
Jag vet inte om jag är knasig eller men jag tycker ändå det är barnen som ska få ha rätten att själv välja, dom vet alltid ändå vilka som är deras biologiska mamma och pappa..
 

Förstår att det kan skära i hjärtat

Skrivet av  Ingela
Men jag ville bara passa på att påpeka att min son kallar mig för pappa när han kommer hem från pappan. Det går av bara farten...

Mitt ex nya triumferade med att sonen kallade henne för mamma någon gång i början av deras förhållande. Men exet tog snabbt ner henne på jorden och sa att sonen kallade även faster för mamma. Det var mer ett samlingsnamn för vuxna kvinnor i sonens omgivning. Det behöver alltså inte betyda någonting alls.

Om de låter dottern kalla henne för mamma så beror det bara på att de är väldigt osäkra själva.
 

Artiklar från Familjeliv