Sök på innehåll hos Allt för föraldrar

Hur gör ni vid jul ?

Skrivet av Ensamma mamman
1. Hur brukar ni dela tiden med barnen? Har en julafton och en annan juldan. Eller halva julafton var, och isåfall när byter ni om ni delar på julafton ?

2. Har ni samma fördelning varje år eller byter ni tider julen efter ?

3. Hur brukar komma överens om julfördelningen. Går ni i första hand efter hur resten av era släkter ska fira, och tar efter vad som passar med dom. Eller hur gör ni ?

Svar på tråden: Hur gör ni vid jul ?

Här gör vi såhär..

Skrivet av  Lilja
1. Hur brukar ni dela tiden med barnen? Har en julafton och en annan juldan. Eller halva julafton var, och isåfall när byter ni om ni delar på julafton ?

*Exet hade våran dotter nu för sista gången detta år, han ska inte ha henne förrän 15 januari (hans val), så jag och skruttfia ska ha en riktigt myslånghelg :)

2. Har ni samma fördelning varje år eller byter ni tider julen efter ?
Vi får se vad som händer nästa jul, om han *kan* ha henne eller inte, hans förlust, jag kan gärna ha henne alla jular :)

3. Hur brukar komma överens om julfördelningen. Går ni i första hand efter hur resten av era släkter ska fira, och tar efter vad som passar med dom. Eller hur gör ni ?
Jag gör så att det passar mig och min dotter bäst, släkten har jag inte firat med på år och dar.I år ska mormor komma och fira med oss, nästa år..ja det blir vad det blir :).
 

Mina jular

Skrivet av  Christopher
1. Hur brukar ni dela tiden med barnen? Har en julafton och en annan juldan. Eller halva julafton var, och isåfall när byter ni om ni delar på julafton ?
Vartannat år. Jag tror inte på stress på julen med litet här och litet där. Eftersom vi har varannan vecka kommer barnen att fira jul hos den ene och nyår hos den andre föräldern. Detta året får jag klara mig utan barnen. I och för sig brukar vi byta på fredagar så jag kommer att traska bort med dem på julaftons morgon, men vi har inget julfirande hos mig.

2. Har ni samma fördelning varje år eller byter ni tider julen efter ?
Som sagt...

3. Hur brukar komma överens om julfördelningen. Går ni i första hand efter hur resten av era släkter ska fira, och tar efter vad som passar med dom. Eller hur gör ni ?
Jag har firat jul hos min bror några år. Annars var principen när mina killar var små att vi firar jul hemma och de som vill är välkomna till oss - med småbarn ville jag inte ge mig ut på diverse resor om jag kunde undvika det. Dessutom fick killarna de flesta julklapparna, så varför släpa dem hit och dit...? :-)
 

Mina svar...

Skrivet av  Tweedy
1. Hur brukar ni dela tiden med barnen? Har en julafton och en annan juldan. Eller halva julafton var, och isåfall när byter ni om ni delar på julafton ?

~ Vi har varannan julafton och den som inte har julafton får ha sonen på juldagen från 17.00

2. Har ni samma fördelning varje år eller byter ni tider julen efter ?

~ Vi ska försöka få ihop ett bra schema nu som ska gälla år efter år. Detta ska även innefatta tiderna som bytena ska ske så det blir lika varje år.

3. Hur brukar komma överens om julfördelningen. Går ni i första hand efter hur resten av era släkter ska fira, och tar efter vad som passar med dom. Eller hur gör ni ?

~ Jag åker till mina föräldrar och firar med dom och några av mina syskon.
NÄR man sen firar jul och delar klappar, beror ju på NÄR sonen är hos mig.

Jag kan MYCKET väl tänka mig att fira själv med sonen och göra egna traditioner. *s*...men då blir det väl ramaskri!
 

Mina svar

Skrivet av  Nufsan
Hur gör ni vid jul ? (2004-12-15 13:09:17) + -

1. Hur brukar ni dela tiden med barnen? Har en julafton och en annan juldan. Eller halva julafton var, och isåfall när byter ni om ni delar på julafton ?

Tidigare har vi delat halv dag på julen, men barnen gillar det inte. Allra helst när de inte får ta med sig pappans julklappar hem till "oss" igen.. De får ingen tid att leka, så i år kommer de att vara med mig, då pappan har avsagt sig barnen.

2. Har ni samma fördelning varje år eller byter ni tider julen efter ? Barnens pappa är en strulputte så han kan inte ha ngt bestämt i förväg, utan han bestämmer år från år.

3. Hur brukar komma överens om julfördelningen. Går ni i första hand efter hur resten av era släkter ska fira, och tar efter vad som passar med dom. Eller hur gör ni? Min önsken är att barnen kan få ha del i det hela, men hitills har pappan löst det bra själv... :/

 

Vi gör så här

Skrivet av  Lisen
1. Hur brukar ni dela tiden med barnen? Har en julafton och en annan juldan. Eller halva julafton var, och isåfall när byter ni om ni delar på julafton ?

- Vi ( min del av släkten) firar sen jul, så då brukar jag jobba fram till 16.00 och barnet är hemma hos sin pappa och firar med dem fram tills dess.
Sedan firar han med oss senare på kvällen!!
I år där emot, kommer han att enbart att fira med mig då vi ska åka iväg.

2. Har ni samma fördelning varje år eller byter ni tider julen efter ?

- Vi har hitills gjort så, det senaste åren och det har funkat bra . Men efter detta året kommer vi pga av flytt att ha varannan jul och nyår.


3. Hur brukar komma överens om julfördelningen. Går ni i första hand efter hur resten av era släkter ska fira, och tar efter vad som passar med dom. Eller hur gör ni?

-Vi gör det som passar oss och INTE släkten och då vi kan dela på halva dagen, så får det bra.
Lite surt var det dock från hans sidas släkt att vi skulle åka iväg detta året och att det inte får fira julen med barnbarnet..
 

Artiklar från Familjeliv