Sök på innehåll hos Allt för föraldrar

Ny här med funderingar

Skrivet av -S-
Hej på er,

S kallar jag mig och är nu ensam med en dotter på 18 månader.

Kollade in här av en slump och fick för mig att skriva några rader.
Nu till min nyfunna fundering...
Jag kom på att jag blir svartsjuk på mitt ex framtida barn för min dotters räkning...
mitt Ex är en omogen kille som verkligen inte har funnits där för varken mig eller vår dotter. Och då tänkte jag på att om 5-10 år när han förhoppningsvis vuxit upp och kanske skaffat ny familj så finns han ju där som pappa åt dessa eventuella barn, men inte för våran dotter! Varför ska hon växa upp utan pappa? Hur viktigt är det egentligen med en manlig förebild? Vad kommer hon att få för syn på män om jag lever ensam med henne? Vad kommer hon att tro om sin pappa?

bara lite tankar...
Tack för att ni läste ända hit.
Kram på er
Svar på tråden: Ny här med funderingar

Manliga förebilder...

Skrivet av  Tweedy
tror jag är väldigt viktigt för barn som växer upp med en ensam mamma, ivf om man ska tro statistiken på ungdomar/vuxna som begår brott och som vuxit upp utan en manlig förebild.
Nu säger jag INTE att ALLA barn hamnar där men jag tror att det finns en större risk om det inte finns manliga förebilder öht i barnets liv.

Sen kan man ju oxå undra om det är bättre att ens barn växer upp med en omogen pappa som inte kan ta ansvar eller kanske träffar sin pappa under senare år och som då "lärt sig" ta ansvar och som är tusen ggr bättre pappa då än förr.

Bara för att du är ensam nu betyder ju inte det att du inte kommer att träffa ngn i framtiden.
Det kanske finns manliga förebilder i ditt barns liv iaf. Tex en morbror, morfar, eller personal på dagis.
En manlig förebild måste ju inte alltid innebära en pappa....

Vad din flicka kommer att tro om sin pappa, det är nog upp till dig.... Du kan svartmåla honom och då får hon samma bild som dig.

Du kan även dela med henne av den lyckliga tid ni hade tillsammans, för ngn gång måste du varit det tror jag.
Även om tösen inte var planerad så har han gett dig en fin gåva...din Dotter :-)

Istället för att ägna energi åt eventuella framtida barn som ditt ex ev kommer att få, så fokusera på dottern istället!

Sen vem vet....han kanske poppar upp en dag och vill träffa dottern! Kanske då inser han vad han missat och förhoppningsvis tar han sitt förnuft till fånga, innan det är försent! genom att börja träffa tösen mer regelbundet!

Lycka till!
 

Hej o välkommen

Skrivet av  Lilja
Måste erkänna att jag själv ibland tänkt den tanken ifall mitt ex skulle skaffa ännu ett barn...
Jag tror en manlig förebild är ganska viktig( iaf för min dotter). Jag märker att hon dras till män på ett annat sätt än till kvinnor jag har i min omgivning..

Om det nu beror på att hon så sällan ser sin pappa, eller om hon bara tycker det är lite mer spännande (tack vare bristen av män i min omgivning kanske *s*)
med män, det vet jag inte..
Vad har du själv för syn på män? För det om något färgar av sig på barnen, vad man själv har för uppfattningar mm. Och vad din dotter kommer att tycka/tro om sin pappa beror ju mycket på hur _han_ uppför sig mot henne, är han omogen och inte kan ta sitt ansvar så kommer hon att märka det själv i sinom tid..
Det är så tråkigt att läsa att det är så vanligt med omogna pappor, för barnens skull vill man ju som föälder göra sitt allra bästa, men det är inte alltid lätt när man ingen hjälp/stöd får av den andra parten..

Lite svamligt blev det här märker jag *s*, men kontentan att om du visar din kärlek till din dotter och visar att hon går först i _ditt_ liv, så bygger du en bra grund för henne, med eller utan pappa i bilden.
Har du inga andra bra män i din närhet som kan vara bra förebilder, pappa,morfar,bror,vän eller nåt?

Lilja
 

Om manliga förebilder och frånvarande fäder

Skrivet av  maisy
Min äldsta son har också en pappa som inte varit särskilt delaktig i sin sons uppväxt. Lite, men absolut inte tillräckligt.

Min son är nu elva år och först NU börjar det kännas som hans pappa mognat lite. Det skulle inte förvåna mig om han skaffar barn snart (har fortf. inte gjort det). Jag har tänkt som du tidgiare; tänk om han skaffar barn, blir värsta bästa pappan till det barnet och struntar ännu mer i mitt barn!? Men det har som sagt inte hänt. Men nu kan jag ärligt säga att det inte skulle störa mig om han skaffade ett barn till. Och jag tror faktiskt inte att det skulle störa min son heller. Jag tror inte att ett nytt barn skulle påverka min sons och hans pappas relation till det sämre, kanske t o m tvärtom. Pappan har som sagt mognat och det har min son fått ta del av också. Jag vet inte riktigt hur jag ska förklara, men med mognaden har liksom kommit en vetskap om vad det innebär att vara min sons pappa också. Visst, lite (eller mycket) sent, men det känns verkligen som "bättre sent än aldrig". Det kanske kan vara så att om ditt ex mognar så vill han ha kontakt med din dotter också?

Och ang. manliga förebilder så har min son klarat sig väldigt bra. Han har växt upp i en väldigt "kvinnlig" miljö, då jag har mest kvinnliga vänner, förskolepersonalen har varit kvinnlig o. s. v. Men jag tycker också att han själv löst det här problemet genom att söka kontakt hos män som han gillar. Han har en väldigt nära relation till sin morfar och min systers man, t ex. Han har alltså själv tagit kontakt med män som han tyckt varit bra och skapat en relation med dem. Han är ju fortfarande inte vuxen, men han är nu en trevlig och stabil kille, som de flesta gillar.

Jag tror inte att din dotter kommer att få någon "konstig" bild av män även om hon inte har kontakt med sin pappa. Det finns ju som sagt andra män här i världen. Och har du inte några "naturliga" män i din närhet (manliga släktingar, vänner...) så kan du ju söka upp dem genom att försöka ge dottern plats på en förskola med manlig personal (kanske inte helt lätt, tyvärr) eller på annat sätt söka aktiv kontakt med män för din dotters räkning s. a. s.
 

Artiklar från Familjeliv