Sök på innehåll hos Allt för föraldrar

Besvärlig fråga?

Skrivet av Totte
En kompis har fått problem. Han har två barn med x-et och de separerade för ett tag sedan då det inte fungerade mellan dom. Pojken är 13 och tjejen 11.

Han har haft barnen varannan vecka tills nyligen, då kom x-et på att han hade träffat en annan tjej (alltså _efter_ separationen).

Nu har hon ställd till jävelskap och bara pojken vågar besöka honom och det har kommit kommentarer från honom som tydligt visar att mamman "förgiftar" barnen emot honom.

Nu har hon meddelat att hon och barnen drar till hennes familj i norrland (_långt_ upp) och kommer tillbaka efter nyår nångång.

Hon vägrar att prata med honom, deras kommunikation går via SMS.

Hn vill såklart ha tillgång till sina barn under julen på ett sätt så alla blir nöjda men vilka möjligheter har han att kräva detta?

Helt enkelt: vad göra?

Och ja, det är inte jag men min kompis, han är egen företagare och hinner inte fråga här nu och familjerätten har stängt fram till måndag morgon så han är förtvivlat.
Svar på tråden: Besvärlig fråga?

Om jag ska ge ett råd så blir det

Skrivet av  maria
ligg lågt, Skriv många sms o ring barnen flera ggr Men men ge inte dem dåligt samvete tala inga onda ord om mamma säg att va kul med snö mormor o släkten , säg att vi saknar er men att det är helt ok,,att han är glad att de får träffa släkten bus kul ,,,
hur hemskt det än känns för din kompis är det värre om barnen mår dåligt Ofta som du vet tar barn på sig skuld när de vuxna tex bråkar om just sådant här
Det är kvinnan som gör galet det förstår nog de flesta , och be honom att beställa en tid för samtal hos famije rätt efer nyår , Men tills dess o deras jul i januari ( gran o klappar o skina jo då det fungerar,,,,) Men i famijerätten ja då ska han lägga fram fakta för dem ,, om julen, o mammans agerande,, lungt o sansat,,,
 

OK...

Skrivet av  Totte
jag ska vidrebefodra det till honom.

Kruxet är att han beställde tid till familjerådgivning och svaret var "Nej!", inget annat.

Han håller på att stycka ihop alla problemen men det hjälper inte när tanten vägrar att gå till familjerätten.

Nästa steg på den vägen är ju rättslig aktion och under tiden får ungerna lida för att deras mamma har fått spader.
 

just det det är det han ska

Skrivet av  maria
lindra att ungarna kommer i kläm hur arg ledsen o frustrerad han än är tänk på varja ord ge inte barnen dåligt samvete o oro ,
av kärlek till dem ,
 

Tro mig...

Skrivet av  Totte
han vet den biten redan och jag har hjälpt med hur han ska tackla tanten.

Som tur är har pojken så pass mycket stake att han kommer och hälser på ändå men det framgår tydligt att han är matat med fördomar från deras mamma.

Polaren kommenterar dock inte det, han delar _hårt_ upp mellan "pappa och barnen" och "pappa och mamma", den sista gruppen ska barnen inte bekymra sig över alls, det är de vuxnas del.
 

klok o förstånd man fler borde vara så

Skrivet av  maria
jag önskar honom alla lycka med sin liv o barnen .
 

Artiklar från Familjeliv