Sök på innehåll hos Allt för föraldrar

Vad gäller egentligen ang. dagis? (lite långt)

Skrivet av Marie m.Alexander4 & Oliver1+bf 22/4
Nu är det extremt jobbigt att lämna och hämta Alexander på dagis med Oliver med mig p.g.a. tung graviditet. Alexander är en väldigt lugn kille och stressar inte gärna. Skönt, tycker jag, tycker det är skönt att kunna ta det lugnt vid lämning och hämtning, att inte vara stressad. MEN, just nu är det ju så att man är "lite" gravid och så. Det är jobbigt när Magnus jobbar förmiddag och Oliver ska med vid lämning och hämtning. Han känns som 15 kilosbebis, fast han med sina 9,7 kilo är "för liten". Alla vinterkläder ska på och av.
Jag frågade på Alexanders dagis i dag om han inte kunde vara hemma de dagar Magnus jobbar förmiddag och vara lite längre de andra dagarna. Men nehej, det gick inte. "Det är 08:30-11:30 som gäller", sa hon. (Hon var dock inte otrevlig ändå.)

Nu har jag för mig att det kom en ny regel förra året (typ i höstas) som de inte gärna pratar högt om. Nämligen att det är 15/VECKA som gäller INTE 3 timmar/DAG. Vet ni något om detta? Vilka rättigheter har jag/vi egentligen? Jag sa också att det bara är till "Grodan" är född. men det hjälpte inte. Jag tyckte det var lite oschysst, faktiskt. Speciellt med tanke på mitt emellanåt höga blodtryck och "hotande förtidsbörd". (Fast det vet ju inte dom...)

Satte mig i bilen och började lipa! Jag är MYCKET kluven! Inte ska väl Alexander behöva "lida" och stanna hemma från dagis de dagar Magnus jobbar förmiddag för att jag är gravid och har lite komplikationer?! Han vråldiggar dagis! Jag sa det till henne också, att han vill verkligen hit, men då sa hon att "Han mår ju inte dåligt att vara hemma en dag ibland". Nej, inte en dag ibland, men det handlar om 2 dagar av 10. Alltså ca. 6 dagar/månad. Kan dom inte ställa upp i ett par månader då? Det blir ju inte mer "jobb"/vecka för dom eftersom det fortfarande är inom ramarna; 15/vecka.

Usch, någon som vet lite fakta? Eller bara har nåt "kul" att säga om detta "elände"...
Svar på tråden: Vad gäller egentligen ang. dagis? (lite långt)

marie

Skrivet av  LENA
hej
jag är inte så insatt i dessa regler men jag tror
att om du har uppgett en tid som han ska gå varje dag så gäller just den, annars måste du lämna in nya papper tror jag.
när min lilla kom gick min äldsta dotter två dagar i veckan, det kändes bra för jag hade aldrig orkat att lämna och hämta för så kort tid varje dag.
några speciella råd blev det inte, men jag lider med dig och hoppas att du får hjälp snart.

kram lena
 

Vårt dagis...

Skrivet av  Ingela&Maximilian4/9 å Elliot april-01
..har många 15-timmarsbarn. De har beslutat att de barnen går ti-to 5h/dag. Samma för alla . Detta för att de ska kunna komma in i gruppen på ett bra sätt och inte bli "utkastade" lagom till att heltidsbarnen dukar lunchbordet. På så sätt kan de också följa med på picnic i skogen,skridskoåkning osv. Detta tycker jag är mycket justare mot både barn,föräldrar och personal.
Jag tror att det är upp till personalen på varje dagis att bestämma hur de vill lägga upp det. Eller kommunen???
 

Jag jobbar på en förskola...

Skrivet av  Linda & Adam 23/10-99
... men vad jag har förstått så är det olika regler mellan olika förskolor vad gäller 15-timmarsbarnen. Hos oss får föräldrarna själva ge önskemål om hur de vill fördela sina timmar under veckan. De flesta är just nu 5 timmar/dag tre dagar i veckan.

Men på nästan alla andra förskolor här i vår kommun gäller 3 timmar/dag och mellan vissa bestämda tider. Tror det till stor del handlar om besparingar, bl a att de som går 15 timmar/vecka inte äter någon lunch på förskolan.

Håller med om att det är trist när man som förälder inte får vara med och bestämma hur de 15 timmarna ska disponeras under veckan. För 3 timmar/dag passar ju inte alla särskilt bra.
 

Prata med föreståndaren...

Skrivet av  Marlene m "Fefe" + knyttet v 13+4
Min stora tjej fick gå 5 timmar/dag tre dagar i veckan
istället för 3timmar/dag 5 dagar i veckan och det funkade jättebra
Hon var på dagis Mån, Ons och tors och var ledig tis, och fred.
 

Nu har jag pratat med...

Skrivet av  Marie m.Alexander4 & Oliver1+bf 22/4
... en kompis som jobbar inom barnomsorgen i denna staden. Hon säger att jag har rätt att placera mina timmar hur jag vill. 15 timmar/VECKA. SPECIELLT om man har särskilda skäl och det har jag ju. Jag har en ny tid till förlossningen den 4/2 (på onsdag, tror jag...?) och då ska jag höra med honom. Han kanske kan skriva något intyg eller om jag bara visar upp min senaste sjukskrivning. Där står ju allt om hotande förtidsbörd och höga blodtryck.
Så jag hoppas att det är så i denna kommunen. Tack för era svar! :-)
 

På vårt dagis...

Skrivet av  Wondergirl
...gäller 8.30-11.30. Det är kommunerna själva som bestämmer tiderna. Kommunerna måste erbjuda 15 timmar i veckan, men vilka tider bestämmer dagiset alt kommunen.
 

det är olika i olika komuner

Skrivet av  Kattis med Lisa 99 och David 01
Här i Gbg är det tom olika i olika stadsdelar. Där jag arbetar är det valfritt men vi går ut med 5 timmar tis-tor. Vilket fungerar jättebra för alla.
Hoppas att det löser sig för dig/er!
 

Om du är ss

Skrivet av  Helene m Viktor-98, Philip-99 & Adrian-0
så har du rätt att ha barnen på dagis medans din man jobbar, att de följer hans arbetstider.
Jag var själv ss hela graviditeten och hade barnen på dagis när min man jobbade.
Antingen ber du läkaren skriva ett intyg till dagis lr så visar di helt enkelt upp ditt sjukintyg.

Hoppas att det löser sig
 

Hur har det gått?

Skrivet av  Sara & Emily 990924
Har det löst sej med tiderna?

Kramar Sara
 

Artiklar från Familjeliv