Sök på innehåll hos Allt för föraldrar

tyken 99 vad gör man?

Skrivet av LENA
hej
min sannah har blivit så tyken,det är det värsta jag vet jag vet inte vad jag ska göra,tex
"kom och ät nu"
"näe jag kommer inte"
"men snälla"
"nä jag leker och dessutom vill jag inte ha nån mat"

jag blir så frustrerad, och ibland blir jag så arg att jag skäller på henne, det blir ju inte bättre precis.

vad ska man säga? hur ska man göra?

har någon ett råd snälla.

lena
Svar på tråden: tyken 99 vad gör man?

Usch det är svårt...

Skrivet av  Linda & Adam 23/10-99
... att ge bra råd, när man själv vet att många råd man fått tyvärr inte fungerar! Adam kan också vara sån där ibland (fast han börjar bli bättre med humöret och lättare att ha med att göra än vad han var för ett tag sen). Men det som funkar bäst är nog ändå att vara bestämd när man ska göra något. Att t ex be "snälla" fungerar inte alls här.

Men att ge lite förberedelse kan fungera ibland. T ex om han sitter och spelar sitt bilspel på datorn kan man säga:
"Spela en runda till så stänger du av spelet sen och kommer och äter!"
Eller om han leker med bilarna: "Parkera fem till av bilarna och kom och ät sen"
Liksom att inte avbryta det han håller på med tvärt. Vill han inte ha mat så får han iallafall komma och sitta med vid bordet (det slutar ju oftast då med att han äter).

HUR man formulerar sig kan också göra skillnad har jag märkt, t ex att inte ställa en fråga om något man måste göra och som man vet kan få ett nej-svar ("ta på dig din jacka nu så vi kan åka" och inte "kan du ta på dig nu så vi kan åka?"). Ibland springer han bara runt när vi ska klä på oss, men då säger jag att vi kan jaga varandra när vi kommer ut istället. Det är ju skitkul tycker han och då brukar det gå snabbt att få på sig kläderna! :-)

Ja... det var lite av vad som kan fungera här... men inte alltid! Runt 4-årsdagen och ett tag därefter var han som värst. Då fungerade ingenting och jag kände mig frustrerad och arg för det mesta. Jobbigt och tråkigt är det när det blir så.
 

Vi

Skrivet av  Lotta med Alva 9911 och Erik 9806
Vi kör med äggklockan hemma till olika saker. Jag ställer klockan ca 10 minuter innan middagen i samråd med barnen. Då vet de att det snart är dags för mat, likandant när de ska sova. Det fungerar över all förväntan för de hinner tänka igenom tanken på att det snart är dags för annat.
 

smart!!

Skrivet av  Katarina med Maja
med äggklockan..
Tack för ett bra tips!
 

Artiklar från Familjeliv