Sök på innehåll hos Allt för föraldrar

Bokmal

Skrivet av Helena & Maya 991020
Nu...nu har den sista nöten blivit knäckt vad gäller att bilda ord av bokstäver.
I helgen har Maya läst några av de böcker hon har i sin bokhylla, alldeles själv.
Vissa ord frågar hon hur de uttalas, men det mesta läser hon bra.
Det går sakta genom meningarna, hon ljudar och håller på. När hon kommit genom meningen läser hon om den tills den är klar.
När vi var till affären igår stod hon framför löpsedlarna och läste.
Hon kastar sig över allt med bokstäver och vill veta vad som står där.
Nu går det verkligen undan, man vet inte riktigt hur man ska hänga med i svängarna.
Svar på tråden: Bokmal

Vad roligt!

Skrivet av  Linda m Adam -99
Kan tänka mig att hon är stolt - och du med - över att ha lärt sig detta!

Ja, och när de väl knäckt läskoden går det snabbt! Adam lärde sig läsa i vintras. Fast i somras låg han dock ganska lågt med allt vad bokstäver och sånt hette, och intresset har inte vaknat igen förrän nu. För tillfället kämpar han rätt mycket med textremsorna på tv:n, fast han tycker de går lite väl fort och hinner ju inte läsa klart innan det byter så då blir han lite irriterad.

Siffror och räkning (pluss å minus) är också väldigt intressant tycker han. Han börjar klara av tal upp till runt 20 nu när det gäller att plussa ihop tal... t ex 9+5, 10+3 och dylikt... nä man hänger verkligen inte med i svängarna längre!

På tal om att läsa och skriva så gjorde han så gulliga teckningar som han ska ge bvc-tanten i morgon. På den ena skrev han "bevese tanten är snell" och på den andra ritade han henne. Om denna länken fungerar så finns de här:
http://busbebben.photosfor.us/teckningar.htm
 

ja,jösses...

Skrivet av  Ingela&Maximilian4/9 å Elliot April-01
...Maximilian läser inte några böcker direkt,men tidningsrubriker och skyltar ska läsas. Han ska stanna överallt,för det finns ju alltid någon skrift som ska tydas,och det kan ju faktiskt stå något VIKTIGT! "Livsfarlig ledning,gå ej nära nedfallen tråd." -Vi hann med tåget i alla fall! ;)
Lillbrorsan hänger på naturligtvis. Jag blir så förundrad varje gång jag får se vad de redan kan, jag vill minnas att när jag började skolan så var vi bara ett fåtal flickor som kunde läsa,ingen pojke. Var vår uppfostran sådan,eller?
Jag hade tre äldre systrar som lekte skola med mig så jag hade mycket gratis därifrån. Minns inte att mina föräldrar läste med mig på det sättet. Pappa hjälpte mig att räkna.....
 

Artiklar från Familjeliv