Sök på innehåll hos Allt för föraldrar

Nytt dagis, problem

Skrivet av Anne-Marie med Anton
Ja, nu bor vi ju i Västerås sen 1a oktober.
Kan dra lite historia för er som ej vet:

1a feb fick ja min egna första lgh efter ett par års omkringflyttande bland vänner. ( anton bodde då med sin pappa ).
Så vi flyttade till eskilstuna och anton gick över till dagis ( innan dagmamma ) tog ett par veckor, sen var han inne i gruppen jättebra med massa vänner. Han gick på en syskonavdelning, med mestadels mindre barn.

Nu den 4e blev jag och min pv sambos och valde då att mötas på mitten, vilket blev västerås.
Att flytta var självklart för antons dagis var oerhört dåligt på många sätt, och anton ville flytta.

Nu den 4e okt började Anton på sitt nya dagis, där avdelningarna e åldersindelade. Så han går med 15 andra 99or.
Har gått där 1½månad. Kommer varje dag hem å säger att han inte lekt med någon. Men nån gång har han lekt med en pojke.
Har frågat fröknarna om detta att anton skulle vaensam på dagis, men han säger att han är med de andra pojkarna, men att de inte haft fullt så jättekoll på läget.
Jag vet inte vad jag ska tro, på förra dagiset pratade han iaf om sina kompisar, om vad de gjort osv.
Så jag tror på Anton, han är nog med vid pojkarna, men leker inte direkt MED dom.

Vad ska jag göra? Hur lång tid ska man ge det?
Ja menar, lär va svårt att komma in i en grupp 5åringar som gått med varandra några år redan, å har sina bästisar osv som de e i den här åldern.

Han kommer liksom inte in i dagisets "anda".
De andra barnen vet ju hur man beter sig osv på dagiset..

Vet inte riktigt, men något måste jag ju göra.
SKa jag prata med fröknarna igen?
Kan jag föreslå något som dom kan göra för att få in honom i gruppen? Vad isf?

Känner mig faktist just nu som ung och lite dum. ( 23år).
Vill ju inget annat än att han ska komma in i gruppen och få kompisar, få höra honom prata om kompisarna hemma som de var förr.
Svar på tråden: Nytt dagis, problem

Det är fröknarnas ansvar

Skrivet av  Åsa m A&E
att jobba in honom i gruppen. Boka en tid med dem och berätta att du är orolig att han känner sig ensam och inte kommer in i gruppen eller har någon bra kamrat.

Det tar lite tid med nytt dagis i den ålder precis som du skrev är 5åringar ganska tighta så 1½ mån är nog inte så länge egentligen men oavsett så ska han inte känna sig utanför och du ska inte behöva känna dig ung. Prata med fröknarna igen.
 

Kanske..

Skrivet av  Ingela&Maximilian4/9 å Elliot April-01
..försök med att bjuda hem någon av dagiskompisarna efter dagis så att de får egentid att bli vänner. Det är svårt att komma in i en grupp som är tight. Maximilians bästis går på sexårs det här året och han tycker att det är jättejobbigt ibland,de andra två som han vill leka med är bästisar med varandra och Maxi verkar ofta bli utesluten från deras lek. Det finns andra kompisar också,men han saknar bästisen... Jag tror att det blir bättre snart för Anton,men det tar tid att "bli med". Fråga personalen om det är någon mer som verkar lite utanför. Det är lättare att leka med andra om man har en nära vän.
 

Artiklar från Familjeliv