Sök på innehåll hos Allt för föraldrar

av alla ni....

Skrivet av en frågande kvinna
som är särbo, varför kan ni inte svara på frågan "vad är särbo" och vad det innebär. jag har sett frågan så många gånger och själv undrat men aldrig fått ett svar, och ingen annan heller. Vet ni inte själva utan är bara särbo ändå???
Svar på tråden: av alla ni....

Ja, man kan undra

Skrivet av  Trösta Knyttet
om det är så att det finns lika många svar eller inga svar som det finns särbos. Nåt mystiskt är det i alla fall.
Jag vet fortfarande inte vad vi är och OM vi är nåt alls. Men just nu fick jag en känsla av att det kan få heta vad det vill. Faktum står ju, vi ska inte leva ihop. Å det är en sanning som värker ett svart hål i magen.
Men man får de det som så, man har tak över huvudet, mat för dagen tryggt land att bo i (inget krig) så jag får väl slicka mina sår och tänka på det istället.
 

Jag ska snart bli särbo

Skrivet av  Separerad
i meningen att min man vill skiljas, men inte "för hastigt" eftersom det skulle innebära katastrof för mig på flera sätt (pluggar, inga pengar medan han tjänar mkt bra). Därför har han skaffat en tillfällig lägenhet medan jag bor kvar i huset (fast i början tyckte han att jag skulle flytta men det gick jag inte med på). Vi har barn och det är mycket för deras skull också, de ska bo kvar i sitt hus. Men längre fram, om ett år eller så, slutar det nog med skilsmässa och husförsäljning. Fram till dess antar jag att vi är särbo på sätt och vis. Men särbo för mig innebär ändå att man fortfarande har ett förhållande, ligger med varandra, älskar varandra fast man bor isär av olika skäl. Och så är det inte för oss så vi är väl separerade, inte särbos!
 

Kära separerad

Skrivet av  Trösta Knyttet/syster jane
Hur mår du ? Vad vill du ?
Jag tycker mig se samma sak hos oss. Men ändå några små olikheter.
Jag ska också sitta kvar i huset, pluggar. Han tjänar bra och får ändå dra hela lasset ( ha ha) Nä, jag menade inte så--eller gjorde jag ?
Idag har min man flyttat till lägenhet--med min hjälp. Jag trodde det skulle bli jättejobbigt men det gick bra. Kanske jag blir jätteledsen imorgon istället ?
Så jag tycker att han kan oroa sigför ekonomin som hade så brått att skaffa mer utgifter. Han som är ekonomiskt besatt ( inte snål) vad kul det ska bli att berätta för honom att jag kommit över en rejäl summa pengar (arv från en okänd släkting) sen.
Jag ska dela med mig, min man har alltid varit mycket generös och är det ännu. Men han kom en dag och sa att nu så jävlar hade han fått nog och skaffat en ny kärlek. Så här skulle skiljas och det med detsamma.
Han vet att jag blev fruktansvärt chockad.
Så han kommer att tro att jag vill ha alla pengarna själv..
Men han och jag har alltid strävat efter samma mål och han har alltid sett till att jag haft det bra ekonomiskt och materiellt, så jag ska dela med mig av dom pengarna som kom häromdagen. Vi är gifta och vi har en son, och jag vill visa att jag uppskattat allt han gjort för oss genom åren. Allt han jobbat extra och grejat för att vi skulle kunna köpa bil etc.
Han har arbetat hårt för vår familj.
Jag har även alltid känt mig trygg och älskad, det tog han bort nu. Så han kan gott få undra över hur jag tänkt med slantarna..
Bara för att han gjorde bomben så extra ful och tung. Han som är känd för att vara diplomat i alla kretsar lät inte mig smaka på nån diplomati inte..
Men det som inte dödar härdar, som jag säger..
Jag heter syster Jane på Äldre föräldrar.
 

Jotack, jag mår illa

Skrivet av  Anna
riktigt illa. Samma sak som för dig: BOMBEN slog ner, extra ful och tung denna också: jag älskar inte dig längre, har inte gjort det på länge, nu vill jag bara bort från dig, du förpestar mitt liv. Jag skulle kunna fortsätta. Visst hade vi det mindre bra, svajigt...men detta! Jag anade inte! Hamnade i chock, har varit fruktansvärt knäckt hela sommaren men börjar nu känna mig lite bättre. Självförtroendet återvänder, men det är två steg fram och ett bak hela tiden. Jag känner också ett hämndbehov. Vore glad om jag hade en summa pengar som du! Jag brukar fantisera om en miljonvinst men hur sannolikt är det? Jag skrattade åt det du sa (bittert kanske, men dock) att han som har så bråttom att skaffa sig extrautgifter kan ju få oroa sig för ekonomin...När jag tänker på allt vi aldrig haft råd med (HAN har bestämt att vi inte haft råd med resor t ex, eftersom han prioriterat annorlunda än jag, och eftersom han dragit in den största delen av pengarna är det svårt att sätta emot ju), men nu har vi plötsligt råd med dubbelt boende...Suck. Jag undrar hur vi hade haft det tillsammans om vi unnat oss mer. Pengarna fanns ju uppenbarligen! Jag har skrivit på lite olika ställen under namnen Anna och Olycklig Anna. Är 38 år, gift (än så länge), två barn. Kram till dig. Vi klarar det här. Även om det är svårt att inte längre vara trygg och älskad.
 

Halloj Anna

Skrivet av  syster Jane
Du, en sak slog mig. jag tror vi snackat på separation också. jag ville gärna hämnas, uj uj.
Jag blev såå förvånad över min uppfinningsrikedom, du skulle aldrig tro om jag skrev det här..eller jo det skulle du nog va ?
Har du läst en bok som heter En hondjävuls liv å lustar av Fay Weldon (eller nåt sånt) om inte så läs den!!
Så kom jag tänka på att om vi kokar ihop våra hämdplaner,skriver en bok, blir kända, stylade,med i tv4 på bokdagen och gör oss en ENORM förmögenhet. Va?
Det skulle vara den ultimata kicken.
Jag har en grej till som är lite lustig i alltihop.
Har inte varit ute på så mycket sen vi fick barn och sen vi flyttade till en håla, men i somras följde jag med några tjejer ut. Bombad (som jag var av min man och hans nyhet) kände jag mig ful å allmänt ur form. Träffade en kille som jag pratade med under kvällen, jag var inte särskilt intresserad och fick jobba lite med att svara och fråga, fast jag hade tankarna på annat håll. Killen var säkert jättetrevlig. Han ville att vi skulle mejla lite i alla fall, så jag fick hans emejl och han fick en hotmejl adress av mig. han hörde av sig omgående och gissa vad det visar sig att han är!! Skilsmässoadvokat. Ha´! Min man avskyr mäklare (hus) och advokater. Säger att de lever på antingen andras affärer eller okunnighet. Har inget själva att tillföra av varor. Nån gång skall jag berätta detta..
Jag har inte träffat advokaten mer, han frågar varje vecka. Men jag är inte redo för att orka mer än det här omkring. Plus att en relation till vill jag nog aldrig ha, det säger visserligen alla.. Men han skriver roliga saker och har berättat hårresande exempel ur verkliga livet. Så man får väl vara glad man är som man är, jag är ett mähä.
Skriver vi/jag boken kanske våra män inser att de kom undan med blotta förskräckelsen :)
Nä, nu blir det en ensam natt här.
Vill du kan du nå mig på [email protected]

 

Belåten särbo berättar

Skrivet av  Moya
Särbo är man när man är ihop och bor isär.
Min man och jag har varit tillsammans länge nog för att ha två barn varav det äldsta är 15. Sedan fem år bor vi på olika ställen. Först pluggade han på annan ort, nu jobbar han på annan ort. På helger och lov kommer han hit eller vi dit. Jag tycker det är perfekt!
 

Annan särbo.

Skrivet av  beate
Maken och jag bor i varsin lägenhet i olika delar av samma stad.
Relationen finns kvar och fungerar i princip på samma sätt som den gjorde tidigare då vi bodde ihop.
Vi har fortfarande delad ekonomi.

Fråga gärna mer om mitt svar var lite väl kort.
 

Artiklar från Familjeliv