Sök på innehåll hos Allt för föraldrar

min sambo vill ...

Skrivet av KATTJA
Att vi ska vara särbo,jag vill det inte jag tycker att det här känns väldigt jobbigt jag vet att jag inte kan tvinga honom till något annat,men för mig känns det som om man sopar den sista kärleken under mattan,jag vet inte hur jag ska tänka ens.Är det någon mening med att gå i familjeterapi.han har ju redan bestämt sig!
Det känns inte så kul att sitta där och gråta!
Svar på tråden: min sambo vill ...

Hej

Skrivet av  malla
Utan att veta någonting om er situation så tänker jag bara instinktivt att du ju har rätt när du skriver att du inte kan tvinga honom. Men vet du varför han vill det? Jag tror att det finns två skäl att vilja bli särbo (förutom rent praktiska ting förstås, när man måste bo isär pga jobb eller så), antingen för att man vill göra något konstruktivt åt ett dåligt förhållande (genom att få lite distans och lite börja om från början, kanske man kan tända någon slags gnista igen) eller för att man egentligen vill separera men inte vågar ta steget fullt ut direkt. Har du frågat honom vad han egentligen vill och känner?

Kan tillägga att jag och min sambo flyttade isär för två veckor sedan och är nu särbo. Kan ju inte veta hur det kommer att gå, men faktiskt känns vårt förhållande redan nu hundra gånger bättre än innan (ja, vi gjorde det av det första skälet, för att äntligen göra något konstruktivt åt en dålig, låst situation). Jag hade föreslagit familjeterapi, men han ville inte och det är ju inte heller något man kan tvinga fram.

Ett råd - prata ordentligt, så ni båda vet vad som gäller och om ni båda vill så gå på familjeterapi, jag tror att det kan hjälpa jättemycket.

Lycka till
 

han säger

Skrivet av  KATTJA
Att det är ca 60% att vi flyttar ihop igen,han säger att det inte är något steg till att göra slut.Men han har sagt i 2 mån nu och oftast när hqan är arg att han ska flytta.....men det händer ingenting,han kollar inte på lägenhet han har ingen plan på hur han ska ha barnen,han vill nog helst att barnen ska bo hos mig o så ska han träffa de så mycket han kan o alltid ställa upp så mycket han kan.....jag tycker att det känns inte som en så stor skillnad mot hur vi har det nu faktiskt. mest krångligt praktiskt och en stor ekonomisk för lust ,kan familje terapi hjälpa oss pratiskt ?
 

Hej

Skrivet av  Husfrun
Min man sa i januari att han ville flytta och bo själv bl.a för att hitta sig själv vilket gjorde min väldigt ledsen. Jag föreslog familjeterapi, som han gick med på. I påskas flyttade han ut och nu är han på väg tillbaka igen men han bor fortfarade själv. Vi går fortfarande i terapi och vi tycker att det har varit superbra. Han sa en dag att hade det inte varit för terapin så hade han inte kommit tillbaka. Detta att bo i var sitt boende har ju naturligtvis varit en dyrköpt erfarenhet rent ekonomiskt men relationsmässigt kanske detta var det bästa. Vi har ju liksom fått lite distans till det hela. Detta är min erfarenhet och alla förhållanden är ju inte lika. Men lycka till och hoppas att allt löser sig.
 

mmmm

Skrivet av  KATTJA
Min högsta önskan är att det blir så.
Vi ska åxå gå i familje terapi jag är så rädd att de ska säga att vårat förhållande är kört.eller vad säger de på en familje terapi.?
 

absolut Kattja!

Skrivet av  maria
gå till familjeterapi, det är jättebra!
övertala honom till att gå en gång iallafall.
det är ju inte säkert att det löser något men om ni nu ska skiljas så behöver ni kunna prata med varandra,
för barnens skull. och det är terapefterna jättebra på!

/kram maria
 

Artiklar från Familjeliv