Sök på innehåll hos Allt för föraldrar

Kan nån svara på varför

Skrivet av Nyfiken
man som gifta, tidigare skrivna på samma adress sen skriver sig på olika adresser fast man bor ihop på en av adresserna? Kan man skaffa sig bidrag på detta sätt?
Svar på tråden: Kan nån svara på varför

Det finns

Skrivet av  Nyfiken
2 gemensamma barn, 2 på mammans sida samt 2 på pappans sida varannan vecka.
 

Förmodligen

Skrivet av  Yello
så kan du få bostadsbidrag + kanske andra bidrag.

Tyvärr så utnyttjas system alldeles för mycket ibland.
Känner till flera s.k splittrade familjer och ensamstående som fuskar på detta sätt.
 

Nej

Skrivet av  
inte om man fortfarande är gifta, då får man inte det utan båda inkomster räknas samman
 

Inte om man har lagt..

Skrivet av  Lori
inn om skillsmässa.
Så var det för mig iaf när min man och jag flyttade isär för 6 år sen.
Jag hade rätt båda till Social Bidrag och bostadsbidrag.
Det är inte alls ovanligt att par "går isär" och skriver sig på två olika adress bara för att få ökad bidrag.
Nu skillde jag mig på riktigt men jag kände till flera fall där det inte var så.
 

Men det finns fakiskt oxå...

Skrivet av  Gabriella
Såna som jag o min man. Vi älskar fortfarande varandra, men efter många turer fram o tillbaka, mycket bråk o bla otrohet så beslutade vi oss för att separera. Vi bor nu på varsin adress, lagt in om äktenskapsskillnad men är fortfarande tillsammans. Detta gör vi _inte_ för att utnyttja något system, utan vi såg ingen annan lösning. Det är väl bättre att flytta ifrån varandra än att gå o fortsätta att nöta på varandra?! Vi hoppas på att vi så småningom kan flytta ihop igen. Jag hoppas ni inte sitter o dömmer folk utan att veta den bakomliggande historien. Jag kan mycket väl kunna tänka mig attt grannarna till mig som inte känner mig tror att vi bara utnyttjar systemen... Bara för att vi har varit gifta så har vi väl inte sagt upp möjligheten att flytta ifrån varandra, och sen pga det hitta tillbaka till varandra?!
 

såhär är det

Skrivet av  Åsa
det är idag inte så lätt att bli skrivna på olika adresser om man är gifta, man måste verkligen kunna bevisa att man inte lever ihop, detta pga att många utnyttjat systemet. För mig var det inte svårt, vi bor på olika orter med ca 40 mil emellan... Skattemyndigheten hade ändå en utredning om var vi skulle stå skrivna, i regel är det så att gifta par ska vara skrivna på samma ställe OM de inte ansökt om äktenskapsskillnad
 

Artiklar från Familjeliv