Sök på innehåll hos Allt för föraldrar

Byråkrati-terror!!!

Skrivet av LB
Jag och min man har bestämt oss för att flytta isär och vara särbos trots att vi har två små barn ihop.
Han tjänar bra men jag behöver bostdasbidrag och ev. soc.bidrag nu i början för att klara mig själv. Nu undrar jag om någon av er andra särbos har upplevt denna "terror" som de olika myndigheterna utövar på familjer som lämnar in olika ansökningar och ändringar pga. isärflyttning? Beror det kanske på att så många "fuskar" med systemet ? jag känner mig helt förtvivlad och rentutav misstrodd hos myndigheterna. Tex. skattemyndigheten skickade en förfrågan till oss efter det att min man gjort sin adressändring. Där skulle han svara på hur mycket han vistades i "sin" lägenhet och var hans "familj" bor och hur mycket han besöker oss !!! Har de verkligen rätt att fråga sådant?
Om man nu vill ljuga och utnyttja systemet så skall man ju kunna tjäna något på det hela..... Jag och min man vill ha separerad ekonomi eftersom pengar är en av de största anledningarna till bråk. Min man tjänar bra och kommer att betala fullt underhåll till mig, jag får ett bostadsbidrag som är lägre än hans nya hyra!!! Varför kan vi inte få lov att bo som vi vill utan att bli betraktade som bedragare?
Svar på tråden: Byråkrati-terror!!!
Inga svar finns

Artiklar från Familjeliv