Sök på innehåll hos Allt för föraldrar

EMOT de som slår sina barn

Skrivet av Förälder
Där hjärnan tar slut tar nävarna vid....

Skräms av att läsa/höra hur vuxna människor ursäktar sig med att "de är bara människor", "även en mamma/pappa kan göra fel" osv...
"det bara kokade över"....

Jag är inte ofelbar, men det är FÖRBJUDET att slå sina barn!
Stryk är aldrig effektivt, i längden.
Man lär sina barn att det är ok att bruka våld, och att man gör sina barn illa!
Många barn får men senare i livet av sina föräldrar.

Tänk på det alla!
Våra barn(och alla andras barn) är det finaste och dyrbaraste vi har.
Var rädda om dem!

Vill vi ha en lugn trygg framtid, måste vi ge våra barn detta från början.

Ett sätt att minska på våldet i samhället är att ge våra barn gränslöst med kärlek, men att ändå lära dem vad som är rätt och fel.

Lär barnen att allt går att lösa med kärlek, förståelse och omtänksamhet!
Svar på tråden: EMOT de som slår sina barn

Håller med, bra skrivet! *IMT*

Skrivet av  Kattis
.
 

Jag har då

Skrivet av  Ulrikah
inte hört en enda som försvarar att de slagit sina barn?
Tror knappast det är så vanligt att föräldrar går ut med det öppet att de slår sina barn?

Tyvärr kanske man ska säga!

 

jag har sett

Skrivet av  Förälder
på några sidor här på AFF, att det finns föräldrar som slagit sina barn då de "mått dåligt", "varit stressade" osv...

Tycker att det inte finns någon ursäkt alls att slå sitt barn!
 

ok

Skrivet av  Ulrikah
kanske de törs säga det som anonyma här men knappast vanligt irl.

Och få skulle hålla med dem att det finns ursäkter till att man slår sina barn. En förklaring kanske finns men det betyder inte att det är okej.

För som du säger så är det aldrig ok att slå barn och inte vuxna heller för den delen.
 

Skriver under varenda ord

Skrivet av  Snoopy
Man får inte slå sina barn, kränka sina barn... Det som fyller mig med sorg är att det sker runt omkring oss, och ändå kan man inte göra något åt det.
 

Visst kan man det.

Skrivet av  Ayla
Man kan faktiskt göra en hel del. Först och främst så om man skulle se en förälder slå sitt barn så kan man gå emellan, man kan ringa soc, och man kan ringa polis.

Jag personligen tycker att man har en skyldigthet att agera när man ser något sånt ske. Om så bara att ringa polisen anonymt. Det kan faktiskt rädda ett liv.
 

Ja, de allra värsta syndarna

Skrivet av  Snoopy
kommer man kanske åt på det sättet. Jag skulle själv inte tveka.

Men de som gör misshandlar på ett "snyggt" sätt, håller det innanför väggarna... Skilda föräldrar där den ena föräldern gör barnet illa, men inte tillräckligt illa för att soc ska ingripa. Den ena förälderns varningar ses bara som ett sätt att straffa andra föräldern och tas därför inte på allvar. Kan hålla på i åratal och barnen håller föräldrarna eller föräldern bakom ryggen. Jag trodde inte det var så, men så är det. Tyvärr.
 

Tell me about it

Skrivet av  Ayla
Jag har själv levt i ett misshandelsförhållande. Lever under skyddad id idag.

Det jag menar är att om man ser eller hör så kan man alltid ringa anonymt, för ofta är det så att grannar och omgivning hör och ser tecken på det som händer och ändå inte agerar.

Så var det även i mitt fall. I slutet av förhållande visste hela byn om vad som hände, men ingen agerade. Efteråt fick jag reda på hur mycket grannarna hade lidit av att höra hur mycket stryk jag fick, och hur dåligt dom hade mått av det *suck*. Om dom nu mådde så dåligt av att lyssna på mina skrik efter hjälp, varför kunde då inte en enda av dom lyfta luren och ringa polisen anonymt?

Du har helt rätt i att mycket sker i det dolda, men även mycket sker "öppet" och det är i dom lägena man kan reagera och agera, det var så jag menade.
 

Har ingen aning...

Skrivet av  Snoopy
Kan det vara att vi lär oss att sköta oss själva och låta samhället ta hand om det som vi tycker är farligt? Alltid någon annan.

Beklagar din situation... hoppas att det någon gång kan lösa sig.
 

Så sant som .....

Skrivet av  waWa *~<:o)>
...det är sagt. Kärlek och trygghet borde vara en självklarhet för alla mäniskor vuxna som barn.
Man kan ju alltid börja i sitt eget hem.
Kram till alla vänliga godhjärtade människor som finns.
 

Artiklar från Familjeliv