Sök på innehåll hos Allt för föraldrar

Emot ett feministparti. imt

Skrivet av Elisha
Svar på tråden: Emot ett feministparti. imt

FÖR !!

Skrivet av  vovv
Helt klart för !

Vad är det för att det ska vara jämnställt mellan män o kvinnor?

Varför ska hälften av befolkningen ha det sämre?
Sämre lön, sämre sjukvård, sämre bostadsmöjligheter, sämre ekonomi, sämre maktställningar än männen??

Varför ska männens problem med kriminalitet,våld etc. inte bekämpas så att kvinnorna går säkrare????

Kolla in statestik på hur många procent män som sitter inne, kolla upp hur många procent våldsbrott som begås av män eller sexualbrott...

Vännen du kommer nog bli förvånad..

Varför ska männen med mest makt i företag,förvaltningar,nämnder, sammanslutningar bestämma över alla?

Vovv
 

Men om det skrev jag

Skrivet av  Elisha
ingenting alls. Du lägger orden i munnen på mig och kallar mig vännen och inget av det du säger har jag ens knystat om. Alltså, jag är inte emot att driva jämställdhetsfrågor, är bara tveksam till om det optimala är ett sådan parti.
 

Vad har du som förslag då?

Skrivet av  vovv
Ursäkta att jag kallade dig för vännen.
Jag lägger inte ord i munnen på dig utan ifrågasätter vilket är detta forum är till för. Att kunna uttrycka sig för eller emot. Jag måste kunna argumentera för mina åsikter.

Varför är det inte bra att ha ett feministparti?


Vad är det för fel att ha jämnställdhet som grundmål? Vissa har ju miljö,lägre skatter etc.

Vovv
 

Jämställdheten ska

Skrivet av  Elisha
vara grunden till det vi gör, men varför inte i de etablerade partierna?

Om Gudrun S inte klarade av att driva frågorna som hon ville ens i ett feministiskt parti där hon var ordförande, hur ska hon kunna göra det när hon nu lämnar partiet och låter männen där få ännu mer makt?

Men, hon är trots allt stark och därför tror jag att hon skulle göra mer nytta om hon hade stannat och vägrat ge upp där hon befann sig.

Sedan så tror jag att det kommer att bli ett nytt vänsterparti av det ev nya f-partiet och jag ser ingen vits med ytterligare ett sådant parti.
 

Kluven

Skrivet av  Christopher
Å ena sidan har jag väl inget emot att se ytterligare splittring inom vänstern. Det kaos de har just nu hinner väl lägga sig tills det blir val igen.

Å andra sidan känns det obehagligt om sexismen upphöjs till politiskt parti.
 

så...

Skrivet av  vovv
Vad anser du att man ska göra åt problemet?

sexism= åskådning enligt vilken könen har olika värde.

Det är ju sexism som råder nu som ett feministparti vill ändra till JÄMNSTÄLLDHET mellan könen. En stor skillnad.

Det är ju inte ett kvinligt parti som bara ska främja kvinnor...
 

Misstänkte just det...

Skrivet av  Christopher
Dvs att den jämförelsen inte skulle uppskattas... :-)

Margareta Winberg har i varje fall skrivit artiklar om män som definitivt skulle ha renderat henne fängelse för hets mot folkgrupp om den inte hade handlat om folkgruppen män.

Vi kan ju börja med att ta bort den lagstiftning som diskriminerar pga kön. Jag känner inte till någon sådan som diskriminerar kvinnor, men däremot män.
 

Hmmm..

Skrivet av  vovv
Har du läst jurdik? Vem tror du har skrivit de flesta lagar? Lagboken är från 1734 och framåt. När började det finnas lika mýcket män som kvinnor i riksdagen??

Vilket lagrum anser du diskriminera männen??

Vovv
 

Måste man ha det?

Skrivet av  Christopher
Nej, jag har inte läst juridik. Måste man det? Historiskt sett har det förstås funnits massor av lagar som diskrimnierat kvinnor, t.ex. att man fick vänta 10 år längre än männen på allmän rösträtt.

Såvitt jag vet har diskrimineraingarna mot kvinnor tagits bort men att det finns exempel på kvarvarande sådana mot män är inte svårt att komma på, om du tänker efter det allra minsta.

Jag känner som sagt inte till något lagrum som diskriminerar kvinnor. Upplys mig gärna.
 

ett svar tack !

Skrivet av  vovv
Du skriver: ""Vi kan ju börja med att ta bort den lagstiftning som diskriminerar pga kön. Jag känner inte till någon sådan som diskriminerar kvinnor, men däremot män.""

Vilken lagstiftning diskriminerar män?

Vovv
 

Tack detsamma!

Skrivet av  Christopher
För all del, om du inte kunde komma på dessa säger det mer om dig än om mig:

* Värnplikt
* Barnbidrag som betalas till mamman, inte till föräldrarna.

Dessutom stiftas det fortfarande nya lagar som diskriminerar män: I det nya pensionssystemet får man pensionsrätt för barnår från 1956 (-54?) men pensionsrätt för värnpliktstjänstgöring först från 1995 eller något ditåt.

Det finns säkert fler exempel. Jag har som sagt inte läst juridik så jag känner inte till alla fall. Vilka lagar diskriminerar kvinnor?
 

Äsch barnbidraget...

Skrivet av  Fru Marmelad
...det måste väl varje FAMILJ få bestämma hur man vill fördela det! PRECIS som med föräldraledigheten! Omyndigförklara inte föräldrarna! *kunde inte låta bli* ;-)
 

Alldeles rätt, Fru Marmelad

Skrivet av  Christopher
Så länge föräldrarna bor ihop är det inget problem. Porblemet med barnbidraget uppstår vid skilsmässa.

Tack för att du stöder tanken på att föräldrar skall få bestämma sina angelägenheter själva! *kunde inte låta bli* :-)
 

Ja det låter hoppfullt,

Skrivet av  Elisha
äntligen ska vi myndigförklara dem.
 

Men jag ska inte dra

Skrivet av  Elisha
igång den debatten.
 

obehagligt för vem?

Skrivet av  !!
För att en del män tryggt kan förtrycka kvinnor och inte vill lämna ifrån sig makten?
Detta handlal inte om sexism alls, utan att många kvinnor behandlas illa och vill få lika rättigheter, det är inget annat vi kvinnor kräver. Sen att det skrämmer livet ur män är ju tragiskt. En riktig man borde inte se kvinnor som ett hot utan som en tillgång. Män som känner sig hotade av kvinnor är bara
fega "småkillar"!!!!!!
c.
 

Där har du ju i och för

Skrivet av  Elisha
sig en poäng. :)
 

Angående v alltså. imt

Skrivet av  Elisha
 

Tja om du ser..

Skrivet av  Vovv
...dommar inomex. våldtäcks mål så kan du se på diskriminering. Som att kvinnan får skylla sig själv om hon är full och blir överfallen, eller om hon har vissa kläder eller smink på sig.

Eller om en man gör en kvinna gravid på ex. semesterflirt eller one night stand får kvinnan oftast inte underhållsbidrag om hon behåller barnet och inte kan bevisa vem mannen är.

Om du läser igenom välfärdsbokslutet av regeringen kan du läsa om hur sveriges lagar slår mot kvinnor eller kvinnomaktutredningen där det även står hur kvinnor blir behandlade av samhällets lagar och förordningar.

Om du läser igeon socialstyrelsens statistik hur mcket mindre kvinnor får i bidag än män.

Många av dagens lagar skall vara könsneutrala men de äldre som bestämmer som jurister och dommare har oftast en föråldrad syn och ett omoralisktsynsätt som diskriminerar kvinnor.

Tänk alla kvinnor som inte får någon hjälp att fly undan sina män som misshandlar.

Bara några ex.

Vovv

 

Det är något helt annat

Skrivet av  Christopher
Nu talar du om att du anser att det förekommer diskriminering i TILLÄMPNINGEN av lagarna.

Mina exempel är sådana där diskrimineringen är inteskriven i LAGTEXTEN. Det är en rejäl skillnad och skall man tala om tillämpning hade jag säkert kunna komma på många fler exempel.

Sexismen som politisk ideologi är mig i varje fall stötande. Margareta Winberg har jag nämnt, men jag vill inte påstå att hon är den enda. Jag ser ingen vits med att ställa kvinnor och män mot varandra. Ett feministparti skulle göra det.

Å andra sidan försökte Ny Demokrati ställa svenskar och invandrare mot varandra och de försvann snabbt från den politiska scenen. Skulle samma effekt uppnås här vore det ju en välgärning men jag tvivlar på det. (nd) hade massmedia emot sig. Det kan man knappast påstå om Schyman.
 

men...

Skrivet av  Vovv
Idag står ju kvinnor mot männen ett feministparti skulle ställa dem tillsammans.
 

...INSKRIVEN... förstås [imt]

Skrivet av  Christopher
 

Där har vi delade meningar

Skrivet av  Christopher
De som ställer kvinnor mot män är enligt min mening framför allt namn som Schyman, Winberg, Skugge m.fl. som utpekas som tänkbara ledare för ett feministparti. Att det är en fördärvlig utveckling är åtminstone NÅGOT kan vi vara överens om.

Finns det någon LAGTEXT som diskriminerar kvinnor, förresten?
 

Ingen lag?

Skrivet av  Christopher
Finns det någon LAGTEXT som diskriminerar kvinnor?

Jag antar att du bara inte har hunnit svara så ett inlägg som är färgat mörkblått hjälper säkert till.

Fast det är ju inget som säger att bara Vovv skall svara. Någon annan kan ju få hjälpa till.
 

Väntar du också

Skrivet av  Snoopy
på Godot?
 

hej igen...

Skrivet av  Vovv
Finns det någon lagtext som säger att kvinnor ska ha lägre lön?
Eller bli misshandlade av sina män??

Lagen är skriven till största delen av män och den är självklart färgad av det anser jag.

Jag kan inte visa dig något lagrum nu.

Men jag återkommer gärna om några år då jag varit ute på fältet och fått erfarenhet.

Så du kan inte hålla med om att vissa bestämelser dvs lagar ch förordningar slår illa mot kvinnor??

Eller tror du att kvinnor hittar på saker att gnälla om för att de tycker att det är kul?

Vovv

 

Det finns alltså inte?

Skrivet av  Christopher
Diskriminering av kvinnor förekommer säkert. Det sker i så fall i strid med gällande lagstiftning och bekämpas.

Diskriminering av män förekommer också. Det sker med STÖD av gällande lagstiftning.

Tack för klargörandet.
 

Till christofer

Skrivet av  Vovv
Denna texten av sören kirkegard tycker jag att du ska läsa igenom.

Mvh. Vovv

Om jag vill lyckas med att föra en människa

mot ett bestämt mål, måste jag först finna henne

där hon är och börja just där. Den som inte kan

det lurar sig själv när hon tror att hon kan

hjälpa andra. För att hjälpa någon måste jag

visserligen förstå mer än vad han gör, men först

och främst förstå det han förstår.

Om jag inte kan det så hjälper det inte att jag

kan och vet mera. Vill jag ändå visa hur mycket

jag kan så beror det på att jag är fåfäng och

högmodig och egentligen vill bli beundrad av den

andre istället för att hjälpa honom.

All äkta hjälpsamhet börjar med ödmjukhet

inför den jag vill hjälpa och därmed måste jag

förstå att detta med att hjälpa inte är att vilja

härska, utan att vilja tjäna.

Kan jag inte detta så kan jag inte heller hjälpa

Någon


Sören Kirkegaard
Dansk filosof
 

Fin text

Skrivet av  Christopher
Däremot har vi nu kommit väldigt långt bort från ämnet att jag ogillar sexism som politisk princip och att svensk lagstiftning diskriminerar män.

De värsta sexisterna jag har stött på är de som oftast nämns som kandidater till att leda ett s.k. feministparti. Det är inte nödvändigtvis principen om ytterligare ett vänsterparti som stör mig utan sexismen.
 

Christofer.

Skrivet av  Vovv
Med texten meanar jag att det är nog ingen idé till at vi fortsätter att argumentera. Vi kommer ingenstans. Jag försöker förstå dig men jag upplever det som om du bara vill stå över mig och det tycker jag inte är passande.


Vovv
 

Känslan kan jag inte argumentera emot

Skrivet av  Christopher
Dina känslor är dina egna. Det enda jag kan diskutera med är fakta och mina ståndpunkter.

Om du känner dig pressad kan jag förstå det eftersom jag ville få fram ett besked. Det fick jag till slut, tack för det.
 

Vovv

Skrivet av  Snoopy
När det gäller dessa brott är män överrepresentade i statistiken (storleksordningen 95-98%), men vad gäller domar i sådana brott så är tillämpningen ännu mildare mot kvinnor än den är mot män, i de fall kvinnor är förrövare.
 

Hmm...

Skrivet av  Vovv
Tja det kanske stämmer vad vet jag. Jag har inte läst någon statestik om påföljder för kvinnor och män.

Men vad grundar du dina påståenden på?

Så du menar när en man och en kvinna begår liknande brott får mannen strängare staff?

Verkar konstigt då man ofta går efter praxis som är könsneutral. Jag tror inte att erfarna åklagar skulle gå med på att kvinnor skulle få mildare straff.

Enligt det som jag lärt mig i skolan så har det ökat markant med straffpåföljd för kvinnor. Nu begår de grövre brott än vad de gjort innan.


Vovv
 

Kalla fakta TV4

Skrivet av  Snoopy
Hade ett program om incest med kvinnliga förrövare och där påstods detta. Har ingenting annat att hänvisa till, men det de visade där var en markant skillnad mellan påföljder av motsvarande brott kvinnor och män.

Nu är antalet kvinnor som döms så få, så det är väl inget större samhällsproblem att tala om, men det visar att det kanske heller inte så enkelt som att påstå att kvinnor diskrimineras i praxis.
 

chris igen...

Skrivet av  Vovv
Det enda jag kan resonera med är mina erfarenheter. Jag läser juridik just nu, om män och kvinnor som blir behandlade på olika sätt.

Det är svårt att föra in en högskole argumentation då vi befinner oss på olika nivåer.

Mina erfareheter som jag kommer att samla på mig i mitt yrkesliv senare kan jag redovisa sedan när jag vet !

Mina besked godtar du inte och jag tycker det är synd att du är så begränsad av din egen syn att du missar att se saker från en annan synvinkel. Men det är din förlust inte min.

Så enligt din syn förekommer inte rasism eller förtryck gentemot funktionshindare heller då? För det finns ju inget lagrum som diskriminerar de grupperna??

Mycket märklig syn. Undrar just vart du bor i landet någonstans...Verkar ju perfekt där om det i inte finns någon orättvisa..

Vovv



 

Annorlunda syn i varje fall.

Skrivet av  Christopher
Få se nu: Först trycker du ner Elisha i skorna, därefter accepterar du inte ett faktum när jag påpekar det för att sedan nödgas erkänna att det trots allt var korrekt och då upplever du att jag vill stå över dig men nu är det min förlust att jag inte kan se någon annan synvinkel än min egen?

Min ursprungliga tes var att jag motsätter mig sexism som politisk ledstjärna. Den synvinkeln ser jag inget skäl att ändra på, nej.
 

Det är väl...

Skrivet av  Fru Marmelad
..inte konstigare än att Kristdemokraterna finns iofs.
 

Jo, eftersom de har

Skrivet av  Elisha
en ideologi, precis som v, som jag överhuvudtaget inte kan förstå hur det är legitimt, men det är en annan sak.

Vilken ideologi ska ett feministparti ha? Eller är bara v-kvinnor välkomna? Givetvis kommer man locka alla, men man kommer inte att lyckas.

För att driva ett parti seriöst så måste man ha ett program, för det går inte att stänga sig ute från allt annat i riksdagen och det programmet kommer inte tilltala majoriteten av övriga kvinnor tyvärr.

Det man kommer att göra är att ännu mer stämpla feminister som vänsteranhängare tyvärr.
 

Varför..

Skrivet av  Fru Marmelad
...tror du ett parti för kristna skulle ha lättare att hitta på en ideologi än ett parti för feminister?

Eller miljöpartiet?

Förklara gärna skillnaden och varför ett feministiskt parti inte skulle kunna ha någon sorts ideologi.

Själv skulle jag aldrig rösta på (v), däremot skulle jag lätt kunna tänka mig att rösta på ett feministiskt parti, även om Gudrun Schyman är partiledare. Tror inte jag är ensam om att tänka så faktiskt.
 

De andra partierna är

Skrivet av  Elisha
inte enfrågepartier och det är en skillnad. Men visst, mp började ju på samma sätt, men det är svårt och många ifrågasätter dem just för deras otydlighet. Nu har jag inget emot att man inte har en ideologi egentligen, men då måste man vara tydlig med vad man vill och det gäller inom ALLA områden.

Sedan är det ju så att jämställdhet inte går att jämföra med en kristen värdering t ex. Jämställdhet rör alla och även de som inte är vänsteranhängare ska kunna rösta på partiet, men risken är som sagt att det blir ett parti med Gudruns syn på saker och inte enbart ett parti som bedriver jämställdhet.
 

Feministe en ENFRÅGA?

Skrivet av  Fru Marmelad
Snälla Elisha, har du inte snappat upp NÅNTING inne på feministsnacket? I så fall är ju kristdemokraterna också ett enfrågeparti, liksom miljöpartiet. VARFÖR tror du ens nåt sånt? Jag blir rätt bedrövad faktiskt, på allvar!
 

Kopierar ditt

Skrivet av  Elisha
inlägg så jag inte missar att svara på något.

------------

Snälla Elisha, har du inte snappat upp NÅNTING inne på feministsnacket? I så fall är ju kristdemokraterna också ett enfrågeparti, liksom miljöpartiet. VARFÖR tror du ens nåt sånt? Jag blir rätt bedrövad faktiskt, på allvar!

-------------

Man måste ju kunna diskutera utan att bli så himla känslosam för det första och jag förstår inte varför du blir det faktiskt.

Snappat på feministsnack? Vad har jag missat där? Att bästa sätt att få som man vill är att göra sig ovän med omgivningen eftersom smidighet är raderat från ordlistan.

Visst är miljöpartiet ett enfrågeparti och det är ju därför som det ofta är sådant rabalder kring dem. Ingen vet ju vart de står eller vad de får för sig och de driver också sina frågor till bekostnad på vad som helst.

Kristdemokraterna är inget enfrågeparti (du kanske också har lite att lära), utan det som det handlar om i deras fall är att deras politik vilar på en kristen grundvärdering. Inget jag tar i försvar som ateist, men eftersom det inte verkar som du visste det.

Även om jämställdheten ingår i väldigt mycket, så är risken stor att det blir ett enfrågeparti tyvärr.
 

Varför tycker du så?

Skrivet av  vovv
Är detta inte bara dina egna fördommar som du skriver om?

Så alla kvinnor som vill ha jämnlikhet är vänsterpartister?

Alla som inte vill ha jämnlikhet är de resterande då??

Det går att ha feministiska "glasögon" i de flesta frågr som måste ingå i ett parti.

Vovv
 

Exakt, jämställhet

Skrivet av  Elisha
ska finnas med hela tiden, jätteviktigt. Det finns t ex inget försvar för att man har olika lön för samma prestationer på en arbetsplats.

Problemet är att Gudrun har en grundsyn som är väldigt stark förknippad med henne, hon har ju faktiskt varit partiledare, därför kommer många kvinnor att låta bli att rösta på henne, män också för den delen.

Vilka fördomar har jag menar du? Tala inte om vad jag tycker eller gör när du inte vet.
 

Här är din fördom:

Skrivet av  Vovv
""Det man kommer att göra är att ännu mer stämpla feminister som vänsteranhängare tyvärr""

Jag anser att det är vinklat av dig och dina åsikter. Lgger inget objektivt i det uttalandet.

Det finns andra parit medlemmar som varot mycket omskrivna som bytt parti.

Hennes grundsyn är sfenimistisk. Om du läser genusvetenskap på universitet etc kommer du möta på liknande yppfattning så det är inte bara förknippat med henne.

Men hon är en av de få som pratar om det ofta och då har hon väl blivit en genemsampunkt för mångafemninister.

Många politiker brinner för olikafrågor.

Faminism är inte en "enfråge" politikersyn utan ett sätt att se på allt.

vovv

Vovv

 

Det är ingen fördom

Skrivet av  Elisha
utan något som just nu diskuteras då det är en aspekt av vad som kan hända vid ett bildande av ett sådant parti. Gudrun S är alldeles för färgad av sin ideologi.

Det riskerar att bli ett enfrågeparti om de inte ser till att göra ett partiprogram som täcker alla områden. Man måste visa vart man står i olika frågor, annars vet inte folk vad de ska rösta på.

Hamnar de i riksdagen så kommer de att hamna i bostadsdebatter, skattedebatter, flyktingdebatter mm mm mm och då kan man inte bara säga att man inte deltar i varken debatt eller beslut för man driver bara feminism!?!

 

Håller definitivt med!!!IMT

Skrivet av  Ingen manshatare
.
 

*Fniss*

Skrivet av  Den goda fén
Ingen manshatare? Vem är manshatare?
 

FÖR

Skrivet av  JK
Finns det någon som sett partiprogrammet? Jag har svårt att tro att Gudrun skulle välja att ställa upp i valet med ett enfrågeparti, jag menar - det har alltid funnits partier som har en hjärtefråga men ändå har ett fullgott partiprogram. Lite kontroversiellt att välja just feminism, men inte så häpnadsväckande.

Kanske handlar antipatin mer om henne som person, över att hon tar plats, gör sig hörd och inte låter sig tröttas ut trots allt kräk som offentligt kastas upp över henne (rätteligen möjligtvis). Lite manligt beteende som väcker ont blod hos många. Beundransvärt, tycker jag. Men än kan jag förstås inte säga varken bu eller bä om partiet, det återstår att se. Men jag är i alla fall för ett feministparti.
 

Partiet är ju inte bildat

Skrivet av  Elisha
ännu och än mindre registrerat, men det är ju inte omöjligt att några få sitter och snickrar på ett program just nu.

Men jag är rädd att de kommer att utestänga många kvinnor, då G S har sin ideologi klar för sig och dessutom inte är den som är känd för att rucka på sina idéer. Det gynnar absolut inte jämställdheten om jämställdheten blir likställd med kommunism för att vara väldigt tydlig. Tror med andra ord inte att hon kommer att ställa upp på ett partiprogram med en syn som även gillas av borgerliga eller mittenkvinnor.
 

Varken för eller emot

Skrivet av  MaryT
Det är väl käckt med ett sånt parti om det är många som tycker så...Demokrati, du vet.

Men jag har svårt att se att JAG skulle rösta på ett feministparti, åtminstone med Gudrun Schyman i spetsen. Jag tycker hon har ballat ur något kapitalt, förslaget på mansskatt var ju så dumt så jag inte visste om jag skulle skratta eller gråta.
Och om Linda Skugge dristar sig till att vara med där och kackla, DÅ röstar jag DEFINITIVT inte på det partiet :-).

För övrigt håller jag med om det Christopher skriver, att män faktiskt är diskriminerade i lag, vilket inte kvinnor blir. Det skulle faktiskt bli intressant att se hur mycket ett feministparti skulle kämpa mot DOM orättvisorna!...
 

Det är superbra att man

Skrivet av  Elisha
i Sverige kan bilda nya partier om man vill det, så ska demokratin se ut. Men som du säger med de företrädare partiet riskerar att få kommer de förlora många röster.
 

MOT feministparti, FÖR humanistpart *imt*

Skrivet av  Velma
fter
 

Artiklar från Familjeliv