Sök på innehåll hos Allt för föraldrar

Emot onödiga julklappar

Skrivet av Susanne
Fick en massa saker jag inte vill ha bara för att min mans familj har en tradition om att alla måste ge julklappar till alla. Själv fick jag förstås en massa saker som vi inte har plats för och som jag inte vet vad vi ska med till. Varför måste julen vara så fokuserad på att man ska ge bort och ta emot saker?

mvh,
Susanne
Svar på tråden: Emot onödiga julklappar

Säga ifrån innan? :-) imt

Skrivet av   oa
 

säg det...

Skrivet av  turtle
du får till nästa år säga att du inte vill ha julklappar eller så får du ge "önskelista" lämna önskemål alltså om sånt du vill ha, el behöver eller säga att de ger en slant istället/presentkort.
Jag är också emot att få sånt man ej vill ha, onödiga saker som tingeltangel och prydnassaker och sånt tjafs.
SKa det va klappar ska det va nåt man själv önskar och som man behöver ohc vill ha. Annars är det ingen vits - man stuvar undan det i nånt skåp eller så.
(lotterivinster *S*)
 

då kan du exempelvis...

Skrivet av  FoxTox
vänligt säga åt de inblandade att "nästa år vill jag helst inte ha några julklappar alls tack så mycket, sätt hellre in pengar till Rädda Barnen eller nått", en ide´?
Många vill ge uttänkta bra saker åt sina nära och kära för att under julhelgen riktigt passa på att visa åt dem att de är uppskattade och man tycker om dem.
 

Ge dem till nån annan

Skrivet av  ~Linda~
får jag nåt som jag kanske vet att nån annan gillar bättre än mig så ger jag dem det i födelsedagspresent eller i julklapp nästa år.
 

eller

Skrivet av  turtle
lotterivinst ;-)
 

Testa med kommunikation

Skrivet av  Mackan
oj säg din mening iställe.
 

Tack för svaren

Skrivet av  Susanne
Tyvärr kan jag inte avsäga mig julklappar eftersom jag då i princip skulle avsäga mig hela jultraditionen i min mans släkt. För dem är det viktigt att få ge bort saker och dessutom är det viktigt att det är saker man inte önskat sig så att det är överraskningar. Ge bort sakerna vidare funkar inte heller eftersom min svärmor ofta frågar om vi använder alla saker vi får från henne och ofta är hemma hos oss och ser vad vi har.

Nä, jag får nog stå ut med julen, men födelsedagspresenter har jag i alla fall lyckats avsäga mig.

mvh,
Susanne
 

kan du inte vara ärlig

Skrivet av  Katti
och säga att du inte har användning för vissa saker? även om det sårar just då och det känns väldigt pinsamt och otacksamt så är det bättre att säga som det ät. du kanske i fortsättningen kan säga säga att du i julklapp skulle behöva ex. husgeråd, då har du inte sagt exakt vad du vill ha men gett en riktning.
 

Det är just husgeråd vi får

Skrivet av  Susanne
Vi har ett helt skafferi i hörnet av köket som är proppat med olika köksapparater, soppskålar, avocadoskålar, glasscouper, fonduegrytor, äggkokare, ljusstakar, prydnadssaker mm. Precis sånt som de gillar att ge bort och eftersom vi gillar att laga mat så tror de att vi vill ha en massa specialprylar som man kanske bara kan använda någon enstaka gång. Vi bor dessutom jättetrångt, vilket de vet, så vi vill helst inte behöva ha en enda pinal till i vår lilla lägenhet.

Men, men det finns värre saker att beklaga sig över. Denna dag när många tusentals människor mist sina liv eller sina nära och kära nere i sydostasien så känns det bara så futtigt att gnälla över onödiga julklappar.

mvh,
Susanne
 

kan du inte i god tid före nästa jul

Skrivet av  turtle
säga att du hellre tar en slant, som ni kan ha till ex en resa för familjen, eller köpa nåt som ni _verkligen vill ha eller verkligen behöver_ eller att ni får önska er och de köper det NI vill ha?!
Då får de ju ge saker ändå och det blir inte nåt som ni inte använder eller nåt ni inte gillar.
Mina föräldrar ger också gärna julklappar, men de frågar före vad vi behöver eller vill ha, eller så är de ganska duktiga på att snappa upp när man nån gång kommenterar att guuu vilken snygg lampa en sååån skulle passa i vårt vardagsrum tex.
 

Önska dig upplevelser istället

Skrivet av  Anna Maria med Li
för saker!
 

Artiklar från Familjeliv