Sök på innehåll hos Allt för föraldrar

Har läst lite på den här sidan om tjockisar.

Skrivet av mesiga Vera
Jag har gått upp ca 20 kilo på faktiskt ganska kort tid. Jag hade personliga problem och var sjukskriven för utbrändhet. Jag tycker det är urjobbigt bara att läsa på den här sidan. Men jag har förstått att det finns fler som mig som istället för att smygsupa smyggodisar. Jag gömmer godis i soffan för att smyga med när sambo och ungar inte ser. Har varit med i Viktväktarna lärde mig och äta rätt, för att sedan på kvällen vräka i mig godis. Slutade pga att viktminskningen mer eller mindre uteblev. Kan man komma ur det här utan att söka hjälp någonstans och vad är Reducil?
Svar på tråden: Har läst lite på den här sidan om tjockisar.

Hej Vera

Skrivet av  Marianne

Det med mesig tog jag bort, du vågar ju skriva på den här sidan. Så mesig är du definitivt inte.

Jag har ätit Reductil sedan i somras. Biverkningen första månaden gjorde att jag tappade matlusten fullständigt. Jag har gått ner ca. 15 kilo och har omkring 10 kilo kvar. Man måste har ett BMI över 28.
Läs på www.viktlinjen.com och om medicinen på www.fass.nu
Jag var desperat när jag sökte efter en läkare som ville skriva ut Reductil till mig.

Reductil dämpar suget och hungerkänslorna. Den minskar inte ämnesomsättningen i kroppen när man drar ner på matintag som skall kombineras med Reductil. Reductil tar inte bort några kilon utan hjälper dig att inte stoppa dem i munnen kanske man kan säga. Är du inte motiverad att ändra matvanor hjälper nog inga piller i världen, tror jag.

Jag har liksom du smygätit och smygkräkts men NU får det vara nog. Det är jättesvårt att ändra sig och jag vill gärna gå till toaletten och lätta på ångesten när jag ätit FÖR mycket.

Jag har däremot fått tillbaka mina mättnadskänslor som försvann med mitt matmissbruk. Det känns bra att "bli tillfredställd" av lagom mycket mat. Jag har dock en frossardag och det är lördag. Så idag har jag ätit godis, ostbågar och druckit Coca cola light, mums!

Lycka till att få tag på Reductil. Ring gärna runt och fråga på vilken vårdcentral de vill skriva ut det, alla gör det tyvärr inte.

 

Hej!

Skrivet av  Fröken K
Liksom Marianne så vill jag poängtera att du är allt annat än mesig.
Min tanke är att du ska prata med din läkare ( för du har väl en som du har kontakt med pga din utbrändhet?)
Du kanske behöver medicinsk hjälp. Vilken sorts hjälp som passar är väldigt individuell. Depression tex kan tex visa sig genom att man överäter. Det är kroppens sätt att höja halten av serotonin i hjärnan ( vårt "må-bra-hormon")Antidepressiva mediciner som tex zoloft, fontex mfl ökar halten av tillgängligt serotonin i kroppen och många upplever att suget att överäta eller hetsäta försvinner eller minskar. Man känner tydligare när man blir mätt.
Prata med din läkare och berätta precis hur du har det!
Antidepressiva läkemedel är inte beroendeframkallande vill jag tillägga, men ibland kan man få prova sig fram vilken sort som passar bäst. Och det kan dröja ett parveckor innan man mår bättre.
All lycka till!
 

Varning!

Skrivet av  Smurfan
Jag gick upp 7 kilo på två månader då jag började äta zoloft, fick ett sånt sug efter mat och godis...
Jag var hungrig hela tiden (och då överdriver jag inte).
Så finns det ju de som går ner i vikt av de oxå, så det är ju individuellt förståss..
En liten varning bara :o) (Nu är jag gravid så jag bryr mig inte så mycket om de där kilona iallafall)
 

Artiklar från Familjeliv