Sök på innehåll hos Allt för föraldrar

Har min 3-åring ätstörningar?

Skrivet av Ingen matmamma
Hon äter överhuvudtaget ingen riktig mat, förutom pommes frites och McDonalds kycklingbitar (en halv kanske). Annars lever hon på vaniljyoghurt, kex, bullar, lite knäckebröd, gnuttor av frukt, mjölk och saft. Vatten dricker hon också i små mängder. Hon har gått på dagis i drygt ett år men inspireras inte av de andra barnen att smaka på maten. Sedan ett år tillbaka har hon tvillingsystrar som äter av hjärtans lust, det har inte heller ökat hennes intresse för att äta. Det här med mat angår helt enkelt inte henne.
Är detta en ätstörning? Vad kan det bero på och kommer det att gå över? Jag tycker det är oroande och jobbigt.
Svar på tråden: Har min 3-åring ätstörningar?

ta det lungt !

Skrivet av  GUN
Min unge la också av att äta när hon var 3 och har sedan fortsatt med detta ( hon är nu 10 år)
Hennes favorit mat är pommesfrittes och Mc Donalds och potatis gratäng. det första du måste göra är att aldrig tvinga henne att smaka på någon mat. dagis personalen tvingade henne till detta och det gjorde det hela sju resor värre. Låt henne i stället lukta på maten och sedan själv välja om hon vill smaka eller inte. Gå inte på snacket om att alla barn måste äta allt annars slutar övriga barn i sällskapet då också sluta äta. Detta är nys, jag ett barn till med mycket god aptit. Försök att vara en cool mamma lugna andra vuxna mormödrar och farmödrar har en tendens att tjata för mycket. Intala dig själv att det inte hör till vanligheten att svenska barn svälter ihjäl. är ditt barn frisk och utvecklas normalt behöver du inte oroa dig. Om du ändå är orolig kontakta BVC eller barnläkaren.
Kolla med barnläkaren så att hon inte har några allergier. enligt en dietist som jag varit i kontakt med kan det vara så att ett litet barn inte äter för att det helt enkelt inte tål maten.

Lycka Till
 

Hon har aldrig ätit!

Skrivet av  Ingen matmamma
Det är inte så att hon har slutat med mat, hon började aldrig. Ingen välling, inga puréer, ingen barnmat. Gröt åt hon i mycket små mängder när hon var ca 1-2 år, med fruktpuré, men det slutade hon med för ett år sedan. Jag har träffat dietist, barnläkaren på bvc, psykolog på bvc... Någon allergitest har de aldrig föreslagit.
Psykologen och jag var iallafall överens om att hennes utveckling var fullt normal, så att jag inte behövde oroa mig för det. Det var ca ett år sedan det också.
 

Likadan son

Skrivet av  miriam
Min son är snart 4½ och han verkar vara som din dotter. Helt enkelt inte intresserad. Inget är gott varken godis eller mat.
Enligt läkarna så ska han vara frisk och det är mitt fel för att jag tjatar.. Men han är också född så här. Det har aldrig funkat med maten-tom amningen krånglade. Har två flickor också men de är runda och matglada...
Nästa vecka ska jag beställa tid hos bvc psykologen och jag hoppas att jag får något råd så att jag lättare kan acceptera honom som han är. Men visst är det jobbigt. Jag märker ju att han inte mår bra de dagarna som han bara har ätit ett halvt knäckebröd och en fiskpinne. Enl läkarna så ska han vara fysiskt frisk,men jag har ändå en känsla av att det inte är som det ska.
 

allergier?

Skrivet av  bullan
Det kan ju vara så att hon har födoämnesallergier som ni inte vet något om. När jag var liten vägrade jag äta vissa saker och några år senare vid tester visade det sig att jag var allergisk mot de sakerna!

Äter du själv,liksom tvillingarna, med hjärtans lust? Barn gör ju som man gör, inte som man säger... Din lilla flicka har nog inte ätstörningar. Vissa barn lär sig dessutom att matvägran är det bästa sättet att få mamma att dalta och böna och be och göra i stort sett vad som helst. Vad ska man göra? Det är klart man blir orolig...

Hoppas det går över. Gör ett allergitest för säkerhets skull!
 

Artiklar från Familjeliv