Sök på innehåll hos Allt för föraldrar

Förvirrad mamma

Skrivet av ledsen&rädd
Jag har fyra barn. Min äldsta dotter 17 år har anorexia, jag är så ledsen. Hela familjen är uppochner. Jag vill så gärna hjälpa henne. Hade själv lindriga ätstörningar som ung. Det känns som om hon inte riktigt kan lita på mej. Jag är nog heller inte lämpad att vara hennes "psykolog". Jag blir rädd ibland. Kan någon tipsa om var vi kan få hjälp?
Svar på tråden: Förvirrad mamma

Lite tips:

Skrivet av  
Hej!

Så bra att du bryr dig om din dotter!
Även om hon kanske ger sken av att inte vilja ta emot din hjälp, så är det jätteviktigt att du ändå ser till att hon får den. När man är fast i anorexia så " vill" man inte just då bli hjälpt, utan man vill gärna vara ifred med sin viktnedgång.
Ta kontakt med ungdomsmottagningen där ni bor. De finns i de flesta städer ( du hittar dem i telefonkatalogen) och har erfarenhet av ätstörningar. Där finns kurator,psykolog,gynekolog, läkare och personal som är vana vid ungdomar.

Ju tidigare din dotter får hjälp, ju lättare är det att bli frisk igen. Det finns anhöriggrupper att vända sig till om du känner att du vill prata och få stöd. Anorexia är idag en vanlig sjukdom som kan bero på en mängd olika saker, många gånger unika för just den som drabbats. Idag har man mycket kunskap om sjukdomen. Men proffessionell hjälp behövs! Du är hennes bästa stöd, men alldeles för involverad för att kunna hjälpa henne.

Lycka till!

Monika
 

Tack för ditt tips...........

Skrivet av  ledsen&rädd
min dotter har redan behandling på ätstörningsklinik. Det verkar inte vara till så stor hjälp. Eller är det det fast jag inte kan se det?
 

Det hjälper

Skrivet av  Hasta
Jag har själv haft allvarliga ätstörningar och hade då också en familj som stödde mig till tusen. Jag var förbannad och indignerad över att någon kunde tro att jag var sjuk. Men efter att jag insåg att jag faktiskt var sjuk, det var då det gick framåt. Det viktigaste för henne tror jag att du bara finns där.
 

Artiklar från Familjeliv