Sök på innehåll hos Allt för föraldrar

har ätstörningar, hur gör jag för att hjälpa dotte

Skrivet av mamma med liten dotter
hej jag är ny här. jag har haft ätstörningar sedan tonåren , dock inte allvarliga. när jag var tonåring kräktes jag och hetsåt eller åt inte alls. nu kräks jag intelängre men får ändå för mig att hetsäta för att sedan svälta mig som bot... (vet ju att dety inte funkar men...). nu till mitt problem min 2,5 åring matvägrar och jag är så orolig för att jag för över min matsituation på henne - hon ser ju inte när jag hetsäter för det gör jag inte öppet men hon märker ju när jag inte äter... jag vill hjälpa min dotter att inte få det likadant som jag har det och oroar mig mycket för hennes matvanor, hennes far har också matproblem - tror inte att han hetsäter men han äter minimalt... och aldrig frukost. jag vill inte att min dotter ska hamna i samma situation .....
Svar på tråden: har ätstörningar, hur gör jag för att hjälpa dotte

Det allra bästa

Skrivet av  Fd anorektiker/bulimiker
är ju att du får bukt med dina problem med maten så du kan vara en så bra förebild som du vill vara för din dotter. För hon kommer inte göra som du säger -utan som du gör (som de flesta barn). Är du beredd och vill du bli frisk? Isåfall tycker jag att du tex ska prata med Bvc om du känner dig trygg med dem. Du kan få prata med den psykolog som finns där och få en remiss till en behandlingsenhet tex. Det var så jag fick hjälp, och det är jag glad för eftersom jag aldrig skulle kunna se mig i ögonen om jag visste att jag fört över sjukdomen på mitt barn. All lycka till!
 

tack för svaret

Skrivet av  mamma med liten dotter
jag ska försöka för min dotters skull. ska prata med en psykolog.
 

Artiklar från Familjeliv