Sök på innehåll hos Allt för föraldrar

Fixering vid vissa maträtter

Skrivet av desperat
Hej.
Jag har en son som är väldigt fixerad vid ett fåtal maträtter. Vi har sökt hjälp för detta i flera år och får varje gång olika svar av olika läkare. En del säger att han ska få den mat han vill ha, andra att vi ska svälta ut honom. Vi har provat i stort sett ALLT men inte fått något resultat. Han säger själv att han inte kan äta annan mat, tvingar vi i honom något så går det några minuter sedan måste han kräkas.
Snart är hypnos det enda som återstår för oss att prova.
Finns det någon annan som har/har haft samma typ av problem? Har ni fått någon vettig hjälp?
Svar på tråden: Fixering vid vissa maträtter

Vettig hjälp

Skrivet av  desperat nr 2
nja, vet inte det. En säger smaka på allt, en säger ge det som h*n äter, typ. Dock har vi ju olika smakupplevelser och ibland kan det vara konsistensen, färgen, lättuggat-svårtuggat. Om h*n äter litet måste det gugga tätt mellan "måltiderna" iaf. Tror inte för ett ögonblick på tvångsmetoder. Hur gammal är han? Han äter dåligt, men vad dricker han? Kan det vara något - välling, soppor, milkshakes o s v. Mitt råd (men jag är ingen expert) är iaf att fortsätta ge honom det han äter. Lycka till!
 

Mer tips

Skrivet av  desperat nr 2
är att prova att sätta fram tallriken när TV-tittandet pågår t ex - ibland går det ner litet mera då.
 

Fixering forts

Skrivet av  desperat
Tack för era svar.
Min son är 9 år, har sedan ca 7 år tillbaka en väldigt begränsad meny han äter ifrån. Det är piroger och pannkaka som gäller hemma och i skolan. Han accepterar pommesfrites men bara om de är raka och helst från McDonald\'s. Han dricker helst mjölk, vatten och coca-cola. Till frukost blir det flingor, jordgubbsylt och mjölk eller jordgubbsyoughurt och till det dricker han ett glas mjölk. Han är precis lika konservativ vad det gäller godis och kakor, vill inte prova nå\'t nytt utan håller sig till geléhallon, bilar, punschpraliner, Marabou mjölkchoklad, waffers chokladrån och Ballerina kex.
Han har väldigt lätt att få kräkreflexer. Vi börjar fundera på om roten till "det onda" kommer av att vi var tvugna att ge honom ganska mycket medicin då han var liten. Han hade då ingen möjlighet att välja själv om han ville ta medicinen eller ej, ett litet barn får ju flytande medicin som ska sprutas in i munnen. Är rädd för att han fått någon fobi mot att prova ny mat. Hur kommer man från en sådan fobi???
 

Artiklar från Familjeliv