Sök på innehåll hos Allt för föraldrar

nykomling här....

Skrivet av lilla jag
hej
finns det någon här som har genomgått ett matprogram?
som har genomgått någon behandling?
Jag har fått ett förslag att få vara med i ett "mat-program"
nån som varit med om liknande?
*ensam*
Svar på tråden: nykomling här....

Som du

Skrivet av  Solblomman
märker är det inte så hög aktivitet här, men jag tänkte svara dig idag iaf!
Jag gick på behandling runt 1994 i 1,5 år på Huddinges Anorexicenter. Jag fick olika behandlingsterapier men bla så gick jag ett matprogram. Vet ju inte alls om det är likadana, men såhär funkade "vårt": vi var ca 5-7 tjejer mellan 18 och 40 som fick lära oss näringslära, vad som händer i kroppen när man äter/inte äter och hur kroppen reagerar. Vi pratade om hur mycket man bör äta varje dag beroende på längd och så.... jobbigt ju men i efterhand är jag glad för det, jag minns mycket av vad som sas och kan använda det idag när jag vid tillfällen får antydan till återfall....
Jag berättar gärna mer om du vill!
Många lyckatill-kramar!!!
 

Hej

Skrivet av  *j*
jo, jag håller med solblomman om att aktiviteten härinne inte är så hög. Det är synd.
Själv har jag gått i behandling i ett år nu för bulimi. Jag har berättat flera gånger på snacket om vissa delar av min behandling. Jag är nästan frisk vilket jag aldrig trodde var möjligt.
Det viktiga i min behandling är att jag äter regelbundet och aldrig småäter. Fem gånger om dagen skall jag äta. Jag får inte hoppa över några mål. Det regelbundna ätandet har blivit en stor trygghet i mitt liv men till en början hade jag enorma problem. Jag började med att äta frukost VARJE dag. Ibland gick det ibland inte. Med tiden har det gått bättre och bättre. Behandlingen har även inneburit massor med samtalsterapi i grupp. Fråga på om det är något du undrar över.

 

Artiklar från Familjeliv