Sök på innehåll hos Allt för föraldrar

Har jag ätstörning??

Skrivet av Lilla My
Jag har alltid haft ett konstigt förhållande till min kropp och till mat. Jag var enl sättet att mäta BMI underviktigt innan jag fick mina barn och då upplevde jag mig tjock och led av det. Jag har alltid kopplat mina känslor till mat. Om jag är glad så äter jag gott för att typ fira. Om jag är ledsen äter jag för då är det så synd om mig så då behöver jag ju piggas upp. Om jag ska mysa så gör jag det naturligtvis med mat. Samma med oro osv...jag hittar alltid en anledning till att äta. Jag har på senare tid kommit på mig själv med fanatsier på saker som jag ska baka i samma sekund som jag gör upp planer på hur smal jag ska bliNÄR jag börjar träna och banta. Jag är ju mammaledig nu och då är det som dessa tankar blivit värre. Jag hoppas ibland över både frukost och lunch. Jag tar "nått lätt" typ lite keso på en riskaka ihopp om att jag ska gå ner i vikt men det gör jag ju inte då jag kan fika sen istället. Jag känner att jag inte har ett sunt förhållningssätt till min kropp efter graviditeten. Jag har t o m börjat tänka på att operera mage och lår. Är detta nåt jag bör söka hjälp för eller är det bara en eftersläng från graviditeten för att jag ännu inte gått ner i vikt? Jag har aldrig tänk på mig själv som en tjej med ätstörning men det kanske det kallas det jag "håller på med"
Svar på tråden: Har jag ätstörning??

Du förtjänar att må bra!

Skrivet av  mim
Det låter ju definitivt som att det förhållandet du har till mat nu inte är fruktbart för dig, du mår inte bra som det är. Du är själv inne på att mat är kopplat till känslorna för dig, så jag tycker absolut att det kunde vara en ide för dig att försöka reda ut det, försök att få hjälp om du kan.
Kramar och lycka till.
 

hej

Skrivet av  Fumlan
Jag har ingen bra definition på vad en ätstörning är, det finns säkert sånt där med tio frågor att besvara och så får man veta om man har en ätstörning eller inte. Om du låter mig avgöra, så tycker jag det låter som att du har en ätstörning. Du skriver att det har pågått länge det här med problem i förhållande till kroppen och maten, så jag tror inte bara det är en eftersläng av graviditeten. Även om det kanske blivit mycket nu när du är mammaledig. Vet inte vad bästa sättet är att få hjälp på, men som jag förstått är de ganska bra på vårdcentralerna idag. Om inte annat så kan du via dem få en remiss eller liknande till någon mer kunnig.
 

Halloj

Skrivet av  Ingen
vare sej du har en ätstörning enligt kriterierna eller inte så kan du ju söka hjälp. Du mår ju inte bra och sen vilken diagnos eller kriterium du uppfyller spelar ju mindre roll. Det finns hjälp att få i vilket fall. Kram Ingen
 

Artiklar från Familjeliv