Sök på innehåll hos Allt för föraldrar

jag tror ..

Skrivet av mim
..att folk ofta missförstår det som att ätstörningar handlar om att bli "smal och attraktiv". Säkert mycket pga hur media framställer det. Dom har ingen aning om hur det känns och hur tankarna bryter ner en, att det är det det handlar om, och att vikten i sig är betydelselös för hur man egentligen mår.
Svar på tråden: jag tror ..

fast är det så???

Skrivet av  Ingen
att vikten är betydelselös???
Bara funderar. /Ingen
 

vet inte

Skrivet av  mim
Jag har ju inte ätstörning själv så jag kan inte säga. Jag mena bara att det jag har förstått från de jag pratat med så kan man han "normalt" bmi och ätstörningen kan vara gastkramande i huvet och känslorna i alla fall. Och dom som säger att dom mår bra och har blivit friska gör det inte utifrån vad dom väger utan ifrån hur dom mår med sig själva.
Det var så jag mena. Håller du inte med om det?
 

jo

Skrivet av  Ingen
visst håller jag med dej. Sånna hjärnspöken har jag också, även när jag väger som jag ska. Äter inte som jag ska utan varvar svält med hets. Det beror ju inte på vikten. Att jag blev dålig hade heller inte med själva vikten att göra utan var mest ett sätt det uttryckte sej på. Men det kan ju vara tvärtom också tänkte jag. Att någon som väger lite mycket, men mår bra, tänker att nu ska jag göra nåt åt kilona och sen hamnar i detta träsk. Samma sak kan väl hända nån som väger för lite... Man mår ju inte bra av att väga för mycket eller för lite heller så på så sätt spelar ju vikten stor roll... Men jag håller absolut med dej om att när man väl är här så är den stora kampen för att bli frisk hur man tänker och känner!
Kram till dej! Ingen
 

Artiklar från Familjeliv