Sök på innehåll hos Allt för föraldrar

Vad är det för fel????

Skrivet av Tjockisen
jag kan gå hela dagen och nästan inte äta någonting...
det känns jättebra och jag vill verkligen inte ha något fast sambon trugar och trugar. På kvällen när sonen har gått och laggt sig och sambon gått iväg ett ärende så länsar jag skåpen. Chips ,godis kakor allt jag kommer åt. Sedan känner jag mig jätte skyldig.
Varför gör jag så här, är mycket överviktig och jag blir tjockare för varje dbantningskur jag startar. Just nu orkar jag inte göra något åt det.
jag vet ju precis hur mycket och vad jag ska ärta för att må bra , ändå bär jag mig så här dumt åt.
Offentligt kan jag inte äta speciellt mycket utan det är när jag är själv jag vräker i mig...
VARFÖR????? äR JÄTTEOLYCKLIG MEN SKÄMS FÖR MYCKET FÖR ATT SÖKA HJÄLP, Dom kommer bara att tycka att jag är en patetisk överviktig medelålders tanta.....
Svar på tråden: Vad är det för fel????

Du kanske äter för lite...

Skrivet av  W
under dagen?

Det är ju vanligt att man försöker banta genom att äta för lite under dagen och blir sen jättehungrig på kvällen och vräker i sig. Försök att äta bra sammansatt frukost, lunch och middag + ett bra kvällsmål och ett par bra mellanmål under dagen så undviker du att bli vrålhungrig och det påverkar också vikten positivt.
 

ta det på allvar

Skrivet av  mim
Det låter verkligen som att det påminner om ätstörning. Att du känner dig nöjd av att inte äta alls, att du inte våger visa för andra att du äter, att du får såna skuld och skamkänslor när du äter.
Som du säger är ju problemet inte att du inte vet hur du ska äta, utan att du inte klarar av det. Jag tycker absolut att du ska söka hjälp. Du ska absolut tas på allvar och du är i en situation där du mår jättedåligt och inte reder ut det själv, alltså behöver och förtjänar du hjälp!
Det finns några trådar en bit ner där du kanske kan få lite tips om var och hur du kan söka hjälp.

kramar och lycka till
 

Det är precis det som är ditt problem.

Skrivet av  Lena_O
Redan när man struntar i sin frukost, så går kroppen på svält och sparlåga. Den slutar att förbränna något för att spara och överleva.

Därför blir du inte heller hungrig, förrän kroppen skriker ifrån att nu är det kris!

Bestäm en frukost som du äter, så får du en bättre ämnesomsättning och du kommer inte att äta på kvällarna sedan. Eller gillar du havregrynsgröt? Jättegott med rivet äpple och kanel på! :P

T ex, en kopp kaffe/te, 2 knäckemackor med skinka och skivad tomat/gurka.

Själv har jag gått ner 15 kg på att äta en rejäl frukost, och sedan varm lunch. Har "bara" ca 25 kg kvar.

Men jag är på rätt väg nu när jag äter regelbundet.

Låt bli att ha chips och kakor hemma.
Gör en veckomeny för alla måltider och en inköpslista efter det.
Festa till på helgen, men bara då.
Sluta drick läsk.
Glöm inte att äta något fett varje dag. Avokado är ett jättebra fett som skjutsar på förbränningen.

När jag själv äter pasta, så har jag rivna morötter som jag blandar i. Bra för magen, och jag äter inte lika mycket mat, då morötterna mättar.

Dessutom, var inte rädd för att känna mättnadskänsla. Den är inte farlig och man blir inte överviktig av att bli mätt. Tvärtom, kroppen ger signaler att nu är det "goda tider", förbränn...

Lycka till. Det är jobbigt att vara konsekvent, men vill du ändra dina vanor så måste du ta det beslutet.

Vänta inte. Starta redan till frukost i morgon.
 

Du är inte patetisk

Skrivet av  Ingen
Absolut inte! Men du har hamnat i en ond cirkel som du kanske inte kan bryta själv. Sök hjälp! Det är inte så farligt som man tror. Skriv ett brev och skicka iväg om det är lättare. Jag känner igen mej i att jag vet hur jag borde äta men sen inte gör det. Det spårar ur till slut och så skäms man och det hela blir ett ekorrhjul med goda föresatser och misslyckanden. Du berättar ju här, bra första steg!
Kram och lycka till. Ingen
 

Artiklar från Familjeliv