Sök på innehåll hos Allt för föraldrar

sjukdomsnamn

Skrivet av mia
vad heter sjukdomen där man inte känner mätnad?
Svar på tråden: sjukdomsnamn

Menar du

Skrivet av  Louise med William f. 040213
Binge eating disorder? Jag tror det heter så när man äter mängder som man inte gör sig av med.
 

nej

Skrivet av  mia
det ska heta ngt med ordet Willy i.
 

Ledsen, vet ej! *imt*

Skrivet av  Louise med William f. 040213
k
 

Något syndrom...

Skrivet av  Lena_O
Känner igen "Willy" och kopplar det med en kromosomförändring som gör att man aldrig blir mätt.
 

sökte på internet men..

Skrivet av  Fumlan
jag hittar det inte. har du någon mer "ledtråd"?

Det enda jag hittade var nån psykologisk term "alexitymi", som var svårighet att känna igen känslor hos sig själv och/eller andra. Citatet handlar om att känna igen inre känslor.

"En förmåga att känna igen inre känslor - introseptiv uppmärksamhet - och dessa har framförallt svårigheter att känna igen de inre känslorna av; hunger, mättnad och trötthet. Detta gäller t ex anorektiker, då hunger måste tränas in. Signalerna finns där men är inte kodbara och dessa patienter har svårt att känna igen kroppssignaler i allmänhet. En förutsättning för ett gott självomhändertagande är att känna igen just dessa inre signaler."

http://www.designbyme.nu/psy/doc/notes3.asp?notes=psyko_5
 

sökte på internet men...

Skrivet av  Fumlan
jag hittar det inte. har du någon mer "ledtråd"?

Det enda jag hittade var nån psykologisk term "alexitymi", som var svårighet att känna igen känslor hos sig själv och/eller andra. Citatet handlar om att känna igen inre känslor.

"En förmåga att känna igen inre känslor - introseptiv uppmärksamhet - och dessa har framförallt svårigheter att känna igen de inre känslorna av; hunger, mättnad och trötthet. Detta gäller t ex anorektiker, då hunger måste tränas in. Signalerna finns där men är inte kodbara och dessa patienter har svårt att känna igen kroppssignaler i allmänhet. En förutsättning för ett gott självomhändertagande är att känna igen just dessa inre signaler."

http://www.designbyme.nu/psy/doc/notes3.asp?notes=psyko_5
 

tack

Skrivet av  Mia
jag kom på det

Prader Willy heter den.
 

Prader Villis....

Skrivet av  c
på svenska har jag för mej. Kommer ihåg den från när jag läste till tandsköterska. Sjukdomen påverkar ju tänderna oxå.
 

undrar

Skrivet av  mim
vad innebär den? Nyfiken
 

Artiklar från Familjeliv