Sök på innehåll hos Allt för föraldrar

Vad har era vänner sagt?

Skrivet av Ingen
Om de har fått veta om era problem? Har ni berättat och vad har ni fått för reaktioner? Kram från en nyfiken Ingen
Svar på tråden: Vad har era vänner sagt?

hej

Skrivet av  Fumlan
Jag har för mig om att de inte reagerade något särskilt. Minns inte att de frågade mer om det. Som vanligt var de väl mer intresserade av sina egna problem än andras =) Hade inte berättat om det inte var för att en kompis sa något nedlåtande om en person som var bulimiker. Han var samtidigt väldigt manipulerande, med betoning på VÄLDIGT. Han var väldigt smal och benig också. Hursomhelst så är ju inte alla bulimiker likadana och på många märks det inte. Jag var bara tvungen att ge dem en annan bild av bulimiker. T ex mig själv. Man kan ju faktiskt bete sig helt normalt utåt sett och det behöver inte synas eller märkas någonting att man mår dåligt innerst inne. Men jag berättade alltså ingenting till någon kompis när jag var mitt inne i det. Hade inte berättat för mina kompisar om det inte varit för just den gången när jag ville upplysa dem om att inte alla bulimiker är likadana.

Ps. Min sambo är inte alltid så förstående =) Han kan bli ganska trött på mig ibland om jag har något problem och ältar det dagarna i ända. Men överlag så är han den bästa på att hjälpa mig.
 

hejsan

Skrivet av  Ingen
visst är det så att det inte behöver märkas. Igår kläckte jag min senaste hemlighet för svärmor, tror jag. Hon vill bjuda på middag idag och grillning ikväll. Jag sa som det var att jag blev jätteglad att hon vill att vi ska komma men att jag inte vet om jag fixar det. Känns bra för nu vet hon och jag kan gå dit utan att låtsas. Det svåra är hur jag ska äta. Vågar jag äta normal mat? Lever på nutrilett och näringsdrycker nu för då får jag inte så stort sug efter sötsaker. Vad händer om jag går dit och äter, slutar jag i tid? Hu.
Det är väl så med sambor, att de vill hjälpa men inte alltid orkar eller vet vad de ska göra. Jag bara hoppas att han orkar för visst måste det kännas tjatigt ibland...
Kram Ingen
 

Ska tänka på dig

Skrivet av  Fumlan
Det är inte lätt att bli bjuden. Kan du inte höra efter vad de har tänkt att laga så att du är förberedd? Huvudsaken är att du mår bra. Jag är ganska dålig på det här med hur man fungerar med vanlig mat om man bara dricker nutrilett och näringsdrycker.

Sedan är det väl bra om du vet att ingen kommer att truga på dig mer mat, men det kanske inte svärmor gör om hon vet om dina problem? Liksom att någon kan hjälpa dig med hur mycket mat du tar, alltså är din hjälp för att du inte ska äta för mycket enligt dig själv.

Men om du är väldigt orolig för hur det ska gå så stanna hemma. Annars kanske det kan vara en bra träning, särskilt när det är människor där som är medvetna om ditt problem.
 

hejsan

Skrivet av  Ingen
Synd att jag inte hann läsa ditt inlägg innan jag gick iväg. Hade verkligen varit en bra idé att faktiskt fråga någon hur mycket som var okej att äta eftersom jag inte tänker rätt just nu. Jag tog en portion men sen var det småplock och jag visste inte hur mycket jag ätit tillslut så det blev hem och spy. Kändes inte alls bra. Men vi ska dit idag också fast inte på grillning utan på vanlig fisk så det kanske går bättre! Tusen tack för dina tips och för att du orkar läsa och svara!! Kram Ingen
 

Det här skrev jag för ett

Skrivet av  Louise med William f.040213
tag sedan till en tjej, vem det nu var...:


Vilka saker... (2004-04-30 13:11:30) + -

...folk kan slänga ur sig. När jag var sjuk så berättade jag för mina kompisar först när jag påbörjade min behandling och då hade jag redan varit sjuk i flera år. Anledningen var att jag ville undvika sådana kommentarer. Fan alltså, folk kan slänga ur sig vadsomhelst.

Det är jättesvårt att inte bry sig, särskillt om det är nära väner. När jag berättade för min bästa kompisa att jag hade anorexia så sa hon bara - jag tycker inte att du är så smal! Min svärmor sa - När jag var lika gammal som dig så var jag ännu smalare! Kanske var de avundssjuka på något sjukigt sätt...

Det är smart att säga så till någon som håller på att svälta ihjäl sig själv... Jäkla nötter alltså!

Även om man bara väljer att berätta för de närmaste så kommer det alltid ut endå. Därför tycker jag att m,an lika gärna kan prata fritt om det. Dessutom så är det ju ingenting man ska skämmas för.

Stå på dig!

Kram Louise o lille "Wille"
 

hm... skäms lite

Skrivet av  Ingen
jag har läst det, och minns det. Får jag skylla på att medicinen gör mej senil? Kram Ingen
 

Äh, det är lugnt! *IMT*

Skrivet av  Louise med William f.040213
S
 

Artiklar från Familjeliv