Sök på innehåll hos Allt för föraldrar

Min bonusdotter kräks upp maten...

Skrivet av Bonusmamman
MIn bonusdotter är 14 år och jag har under några månader misstänkt att hon kräkts efter maten. I lördags fick jag det bekräftat av att jag såg att det flöt omkring grejer i toaletten. Det luktade spya.. Hennes pappa kände också denna fräna lukt... Han satte sig i lugn och ro och pratade med henne igår. Han frågade hur hon mådde och så... Hon sa att hon blivit anklagad för stöld av en av hennes vänner. (vilket inte är sant)Hon är mycket känslig som person och blev jätteledsen... Hon berättade för sin pappa att hon spytt upp maten i ca 3 veckor. Men vi misstänker att det är längre sedan.. Men hon bröt ihop och var jätteledsen och pappan och även jag förklarade att hon inte skulle gå och bära på sånt här inom sig. Utan berätta det för oss och sin mamma...

Pappan ringde till mamman och berättade vad som hänt och det visade ju sig att hon inte hade någon aning om att dottern spydde! Men hon tyckte inte det var någon panik att söka BUP för att reda ut om hon har BUlimi, vilket JAG tror hon har. Min bonusdotter har nämligen blivit lite smalare och har börjat skära bort fett på köttet hon aldrig gjort tidigare!

Usch, jag är så orolig att hon HAR utvecklat BULIMI? Mamman vägrar ju att ta med henne till någon kurator eller liknande!

Vad ska vi göra, tänk om det är ätsrörning hon har och bara använder sin ledsamhet som undanflykt???

Hon och hennes 2 äldre syskon är här varannan helg....
Svar på tråden: Min bonusdotter kräks upp maten...

Hej!

Skrivet av  Soppero
Jag tycker att ni gör SÅ rätt i att ta tag i det, och jag tycker även att ni ska gå och reda ut ifall hon har Bulimi. Det är ju en allvarlig sjukdom och hon måste i så fall få hjälp! Ni kan kanske följa med/orda en tid, och se till så att hon får komma iväg.
Det är bra att ni tar erat ansvar och pratar med henne och att ni vill reda ut det. Försök att prata med mamman. Kanske förklara för henne vad bulimi egentligen innebär.

Lycka till!
 

Ja, skaffa hjälp direkt!

Skrivet av  Louise med William f. 040213
Det låter som om hon skulle ha bullimi ev. anorexi. Det är viktigt att skaffa hjälp direkt även om hon tyvärr kommer att hata er till en början.

Hon säger att hon bara har kräkts en kort period men för mig låter det som om hon försöker få det att låta som något tillfälligt så att ni ska sluta bry er och hon kan fortsätta i lugn och ro.

Förmodligen mår er dotter mycket dåligt och har gjort det under en längre tid, man brukar ju ha mått dåligt en lång tid innan ätstörningen börjar. Jag hoppas att ni kan hitta någon som hjälper henne att må bättre.

Det är viktigt att inte du och hennes far blir hennes behandlare, sitt absolut inte och tjata när hon äter, då mår hon bara sämre. Försök att avleda henne efter maten så hon tänker på annat. Ni kanske kan spela något sällskapsspel eller något? Det räcker med erat stöd, behandlingen ska ske av experter. Kom ihåg att det inte är erat fel...

Lycka till!
 

håller med

Skrivet av  mim
Jag håller med, det låter absolut som att hon behöver hjälp. Även om det är tre veckor är det för mycket, hon ska ju inte kräkas alls! Det är en allvarlig sjukdom som man behöver hjälp med.
Jag vill också tipsa om att ni kan läsa för att förstå bättre varför det uppstår och hur man fungerar när man har ätstörning.
Helene Glant är bra, och kanske också Peggy Claude-Pierre. Båda finns på biblan.
 

Hej bonusmamma

Skrivet av  .T.

Hej bonusmamma!
Jag blir faktist glad när jag läser ditt inlägg. Tänk om Du hade varit min bonusmamma. Min bonusmamma kom på mig men såg igenom problemet. Tänk Om hon inte blundat utan tagit tag i det, som Du.
Prata med mamman igen. Kan det vara så att hon blev chockad och rädd? Det finns stödgrupper för anhöriga.
Jag tycker det är viktigt att tjejen får komam till proffs fort.
Det glädjer mig också att ni verkar ha ett fint förhållande där hon känner ett starkt förtroende eftersom hon öppnade sig för er och berättade. Rätt så tydligt att hon känner sig "liten" och vill bli "omhänderagen".
Med en sån familj som ni så har hon iaf bra stöd. Hoppas att ni får med er hennes mamm och får träffa bra och kunnig personal!
Lycka Till

Berätta gärna hur det går

 

Artiklar från Familjeliv