Sök på innehåll hos Allt för föraldrar

Hallå!!

Skrivet av Ingen
Har ni gått på semester allihopa? Själv har jag precis kört mina pojkar till dagis och min dotter till orienteringsskola och sitter här och vräker i mej nutella... Vågen nästa gång blir 7 oktober. Vet inte hur jag ska ställa mej till det, äta för att slippa det igen eller gå ner så mycket som möjligt? Varför funderar jag ens på det? Kram till er iallafall! /Ingen
Svar på tråden: Hallå!!

nej då jag är hemma

Skrivet av  F
Jobbigt. Önskar att jag kunde finnas där och hjälpa dig på nåt sätt. Du är smal och din kropp behöver näringen från maten. Du kommer inte att bli "tjock" av att äta. Även om det känns så. Ät en liten yoghurt eller nåt som inte känns så farligt. Varje gång du blir sugen på att äta mycket så vänta en kvart. Kanske mår du lite bättre då och kan strunta i att hetsäta (jag förstår det som att du gör det ibland). Ät ordentliga måltider (så mycket som du törs) och små mellanmål så att du inte blir hungrig mellan. Köp hem mellanmål när du handlar. Allt det här vet du redan säkert. Ändå klarar man det inte alltid. Och det är ok!

Hoppas att du inte tar illa upp av svaret. I grunden handlar det ju om att behärska och härda ut sin ångest och att se på sin kropp med lycka. Du klarar mer än du tror!!!!
 

Jag blir bara glad

Skrivet av  Ingen
av ditt svar. Att någon orkat lyssna och ge ett svar. Visst är det så att jag egentligen vet hur jag ska äta men det är svårt. Just när det känns jobbigt vet jag inte i vilken ända jag ska börja och då behövs de där små konkreta råden! Någon annans syn på saken och vad de tror kan hjälpa. För mej betyder det mycket. Kram till dej F /Ingen
 

Hej du!

Skrivet av  Emilia
Inte är jag mycket till stöd, sitter här med en trepack Kitkatt chocklad. Varför uppfann Gud chockladen??????
Ät en liten ruta mörk chocklad så blir du inte sugen på mer! Jo tack, vem vill ha mörk chocklad Det är ju det söta och goda man vill åt.........
Hoppas det går bättre för dej än mej..
Kram iallafall!!!!
 

Hej Emilia

Skrivet av  Ingen
Sitter här och småskrattar när jag läser det du skivit. Så pricksäkert! En bit mörk choklad har jag också testat men varför ens äta den när den inte är god? Och bara en bit? Hur kan man sluta efter bara en bit? Inte handla hem mer? Det känns rätt löjligt att åka till lösviktsaffären varenda dag bara för den lilla biten...
MEN... Du är visst ett stöd! Tro inget annat.
Idag blev det bara 4 dubbelbitar pigall...
Vi får kämpa på. Räkna de små stegen och de gånger det går bra. Stor kram från Ingen
 

=)

Skrivet av  Fumlan
Man måste ju ha nåt att pilla med, och en bit choklad försvinner ju så fort. Nu har jag ju haft en lång period utan bulimi, men vill ändå engagera mig i det. Ibland kan jag liksom känna att "undrar om nån tycker att jag inte borde vara här längre?". Att jag bara kommer med en massa fåniga råd. Hursomhelst, på tal om 4 dubbelbitar pigall så minns jag att jag brukade köpa 3 dubbla chokladbitar för 10kr och en godispåse. Varje dag. Dumt för mig med en billig godisaffär... Nu har vi kanske som tur är flyttat. Och inte åker jag så lång väg för en billig godispåse.

Min mamma "lärde" mig att det är dåligt att vara sugen på nåt. Att det berodde på att man inte ätit ordentligt med mat eller frukost. Det är först nu jag förstått att jag behöver något slags mellanmål. Och ju snabbare jag är där och brer mig en macka, desto mindre är risken för att jag äter en massa kakor lite senare när jag nästan darrar av sockerfall. Konstigt nog tröstäter jag inte så mycket för ångestens skull längre. Har inte analyserat det så mycket vad det kan bero på. Kanske att jag blivit rädd för att hamna i bulimin igen. Att jag liksom skulle förlora mer än jag vinner. Istället dricker jag kaffe, vilket jag inte gjorde förut. Till det MÅSTE jag ha nåt sött. Försöker hålla mig till ett par kakor (istället för hela paketet). Tur att ingen ser mig när jag äter 4 skivor vetebröd till förmiddagskaffet. Mellanmålen blir ju inte allid så bra näringsmässigt... =)
 

imt

Skrivet av  Fumlan = F
*
 

Artiklar från Familjeliv