Sök på innehåll hos Allt för föraldrar

ja ha då var det dax igen.......

Skrivet av Emilia
frukost: en kopp kaffe o ett äpple
lunch : en skål sallad o en tomat
Kl 16,30 jättestolt och kände mig duktig för att jag inte ätit. Sambon gluffsade i sig middag. Jag fick kväljningar bara av att se honom.
( alltså när han åt)
Nu är jag ensam hemma och har på 5min stoppat i mig tre mackor o 2 isglassar.. VARFÖR????????
Jag kan ju inte ens spy upp det längre utan kan endast känna äckel mot mej själv........
Svar på tråden: ja ha då var det dax igen.......

Jag vet!

Skrivet av  Louise med William f. 040213
Det är för att du har ätit som en fågelunge och din kropp säger att nu måste jag ha föda fort för mina reserver har tagit slut. Då kan man inte motstå impulserna och det är tur, annars skulle många här inne ligga nergrävda i kistor.

 

Du har helt enkelt halkat

Skrivet av  Anna Maria med Li
av banan. Börja med att äta en balanserad nyttig frukost imorgon så ska du se att du hamnar på rätt spår igen. Så som du skriver ovan såg alla mina dagar ut förut ( gör fortfarande i bland )men bara jag äter regelbundet så mår jag bättre. Det som är svårast tycker jag är att förlåta sig själv, att inte göra det hela värre genom att hata sig själv efteråt...

Kramar
 

Apropå

Skrivet av  Ingen
att hata sej själv efteråt. En av mina terapeuter sa nåt som jag ofta tänker på. Att man inte ska värdera för då gör man saker värre. Det kanske inte alltid blir som man vill, man gör nåt man inte "borde". Då ska man inte döma ut sej själv utan istället tänka att - nej okej, det var inte vad jag ville men nu gjorde jag så, vad gör jag nu? Tycker den meningen är underbar! Kram Ingen
 

Precis så sa min

Skrivet av  Anna Maria med Li
terapeut idag ( hetsåt idag för första gången sedan i april ) kände mig urmisslyckad och dålig. Nu försöker jag att gå vidare utan att känna skuldkänslorna och försöka kompensera genom att kräkas eller göra mig illa. Jag föll, men jag reser mig upp igen.
 

hej

Skrivet av  F
Det låter ju inte roligt. Har varit i ungefär samma sits själv och man kan få ångest av bara tanken på att behöva laga mat. Och inte vill man äta heller egentligen och sen blir det kanske en tur till affären och 3-pack chokladbitar.

Du kommer att vinna på att äta åtminstone en liten yoghurt till frukost. När jag var på såna gruppmöten sa de som hade hand om det att kroppen hamnar i en väldig obalans av att äta som man gör när man har en ätstörning. Det tar en månad för kroppen att hamna i balans igen med blodsocker och sånt. Så det finns något att hoppas på. För när man hamnat i balans igen så ja jag vet inte, men det blir lättare att upprätthålla den. Och man blir liksom inte tjock. Hunger och mättnadskänslor fungerar bättre och man äter varken mer eller mindre än kroppen behöver.

För mig var det åtminstone en tröst att kroppen inte fungerade som den skulle och att jag hade försatt den i ett tillstånd som fick mig att handla på ett visst sätt. Jag kunde förstå varför det blev som det blev med självsvält och hetsätning om vartannat. Det var ju inte liksom bara mitt fel, dålig karaktär eller så, utan jag hade verkligen något att slåss emot. En kropp vars halter av blodsocker och annat pendlade upp och ner på ett onormalt sätt.

En fråga: Är du hemma själv på dagarna?
 

insåg en sak

Skrivet av  F
problemet är väl inte så enkelt som att bara ta en yoghurt till frukost som jag skrev förut. bara en sån sak som man hör från personal på ätstörningsenheten och så vidarebefordrar man det. ganska dumt.

insåg att det är djupare än så. finns det något annat sätt du kan känna dig duktig på? eller få bort känslan av att du måste göra något extra hela tiden för att det ska bli bra. du duger redan väldigt bra som du är och vad du gör.

 

Tack!!!

Skrivet av  Emilia
Det värmer att se att någon bryr sig och svarar.
Just nu mår jag verkligen jättedåligt och igår frågade min terapeut om jag ville bli inlagd.
Det ville jag inte utan jag fixar nog till det här på egen hand.
Orkar inte skriva mer just nu....
Kram!!1
 

Artiklar från Familjeliv