Sök på innehåll hos Allt för föraldrar

Ett barn.

Skrivet av Mamma till ett barn
Jag o min sambo har en son tillsammans.Min sambo vill inte ha mer barn och inte jag heller.Tror jag .
Ibland tänker man så att det skulle vara bra om våran son får ett syskon.Det kanske är tråkigt att vara ensam barn.
Vi älskar våran son o han är det bästa som finns för oss.
Hur tänker ni andra som har ett barn?
Svar på tråden: Ett barn.

Så här:

Skrivet av  Lotte m Markus 040131
Jag skaffar ett syskon till Markus, om vi vill ha ett barn till. Inte för att han ska få en kompis. Man måste VILJA ha ett till själv anser jag, annars kanske det bara blir jobbigt? Kompisar kan man se till att han får, alltså inte sitta hemma och uggla jämt utan ge sig ut och leka, gå på öppna fsk, dagis tids nog, lekparken... Vänner som har barn t o m? Ut och röra på sig och vara social så blir han det också! :-)
 

Mina tankar

Skrivet av  Stareye
Hej Mamma till ett barn!
Jag är självvald ettbarnsförälder och för mig har det aldrig varit aktuellt med fler. Jag är så nöjd med den unge jag har och vill _absolut inte_ ha fler. Jag känner också så starkt att jag inte räcker till som mamma för fler barn, och tycker därför att det inte är någon bra idé att börja försöka producera fler.

Du skrev att du ibland tänker att det kanske är tråkigt att vara endabarn (använder hellre det ordet än det du skrev). Javisst kan det kanske vara tråkigt ibland. Men det finns så mycket här i världen som är tråkigt, och att börja skaffa fler barn bara för att ens barn inte ska ha tråkigt är helt och hållet mot mina värderingar. Ett barn ska alltid vara önskat för sin egen skull, inte för att vara till glädje för någon annan. Det är min åsikt.
 

Åh, vad jag önskar att jag

Skrivet av  Lena.B.
kunde känna mig lika säker i mitt beslut, som du är!
Håller med dig till punkt och pricka, men har ändå lite svårt att känna mig helt övertygad. Jag vet ju att det inte blir fler barn av olika anledningar, men ibland talar hjärta och hjärna olika språk....
Ha det bra!
 

Om du "studerar" din son...

Skrivet av  Anna, Málaga
har du nog själv svaret. Ett barn är inte likt ett annat och en familj är inte lik en annan.
Min son har definitivt inte trâkigt: han har mânga kompisar, trivs i skolan, är ute mycket och trivs ocksâ med att vara med mamma och pappa. Jag tror nog han hade tyckt det var trâkigare om vi hade skaffat en bebis nu...
 

Tack för era svar.(imt)

Skrivet av  Mamma till ett barn
.
 

Velar också

Skrivet av  Mona m skrutt jan-03
Jag känner så igen mig! Jag vet inte heller hur jag vill ha det, men min sambo vill inte ha fler barn, så jag behöver egentligen inte vela. Vi njuter inte så helhjärtat av bebistiden, även om vi älskar skrutten över allt annat. Längtar tills han blir större.

Min sambos mor gick bort i höstas och han och hans bror har haft ett enormt stöd av varandra! Det är framförallt det som har satt igång mitt velande. Jag tror man får och lär så mycket av sina syskon. Sen också när jag och pappan blir gamla, familjen kommer säkert även i framtiden att ha ett stort ansvar för sina äldre. Då är han ensam... Kan känna ibland att jag tycket synd om lillen för att han aldrig kommer att få syskon, känns orättvist.

Nu har jag väl inte gjort saken lättare för dig, ville bara dela med mig av mina tankar.

Mona
 

Artiklar från Familjeliv