Sök på innehåll hos Allt för föraldrar

Inga fler barn tack!

Skrivet av jenny med S
Tycker att alla i min omgivning bara ploppar fram ungar. Det är tydligen SÅ underbart med en hel barnaskara hemma och älskar man sitt barn och att vara förälder är det självklart att man vill ha fler små knytt? Jag känner inte så, har en underbar 2 åring som jag älskar mest av allt. Vi har så roligt tillsammans och jag älskar att se hur han utvecklas. Men jag känner att det räcker med ett barn, vill ha tid att bara vara tillsammans i lugn och ro inte jäka mellan tusen sysslor. Ex min svärmor frågar hela tiden om jag inte är gravid och påminner mig om hur mycket min son böhöver sällskap. Det är nog som det är! Varför känns det som om jag är en dålig förälder för att jag bara vill ha ett barn?
Svar på tråden: Inga fler barn tack!

Nästa gång hon säger det

Skrivet av  daisy
kan du ju påpeka att om det är så himla viktigt är det ju bara för svärmor att bli garvid - gå igenom förlossning, ammning, sömnlösa nätter och barnsjukdomar så får din son en kompis sen:).
Nej, skämt åsido, jag blir så trött på de kommentarerna. Det är slarvigt, ogenomtänkt och respektlöst av folk att häva ur sig sånt - njut du av din son och känn dig inte stressad!

Kram
 

Trist

Skrivet av  Monica D. m Amanda 030626
att du ska känna så! Du är ingen dålig förälder som ser till ditt eget bästa, eftersom det är viktigt att du mår bra för att familjen ska må bra.

Men jag kan hålla med dig om att de flesta verkar vilja ha minst 2 barn. Men det blir nog lätt så att man ställer in sig på det redan innan man fått barn, eftersom det är det vanligaste och man ju hör både här och där hur synd det är om ensambarn. Sen har de flesta ju syskon och då känns det självklart att man ska ha två barn också.

Vi hade de tankarna innan vi fick barn, att vi skulle ha två stycken. Sen blev inte graviditeten eller förlossningen vad vi trott, jobbiga och smärtsamma. Detta påverkar oss, men främst det faktum att vi båda känner att det nog är nog med ett barn. Vi ser fram emot att hon ska bli äldre, ingen av oss njuter så mycket av bebistiden, den passar oss inte riktigt. Jag har därför svårt att se att jag skulle få någon "bebislängtan" framöver och jag är inte orolig för att Amanda ska få det sämre om hon inte får ett syskon.

Det du skriver om att ha tid tillsammans med barnet och inte behöva stressa runt på alla aktiviteter är ju också viktigt att ha i åtanke. Många kanske verkligen vill leva för familjen och inte ha så mycket egen tid. Själv skulle jag inte må bra då, jag har ett engagerande och roligt jobb som jag vill satsa på och jag vill även ha tid att träna _och_ vara en bra mamma och fru. Då känns det inte som det får plats fler barn!

Jag tycker absolut inte att du ska må dåligt över ditt/ert? beslut om att inte försöka få fler barn. Det är ju inte så enkelt som att syskon gör barnen lyckligare, det finns ju både för och nackdelar. Huvudsaken är att föräldrarna mår bra, då mår också barnet bra.

Svamligt värre, men ändå! Kram!
 

Vad tråkigt

Skrivet av  ung mamma20
Jag själv älskar barn,min tös som är 2 år gammal,både roligt och ledsamt att hon växer så fort.
Men jag älskar livet som mamma.
Och jag vill så gärna ge henne ett syskon,jag själv hade syskon och älskade det,kan inte tänka mej ett liv utan mina kära syskon.

Det är ledsamt att jag själv känner att det räcker med ett.Jag orkar inte gå igenom allt igen,om man tänker på det lite mer jobbiga...
Alla tjatar om att jag ska skaffa fler,och visst skulle jag vilja det,jag älskar ju barn och vill ge min dotter syskon.Men jag orkar inte.Vill inte gå upp 10 kilo,vill inte bli mer bunden,alla sömnlösa nätter,ammningen,sjukdommar.

Så visst är det tråkigt att man känner så...för det kan vara väldigt ledsamt och ensamt att inte ha syskon,enligt mina vänner som inte har.Jag själv skulle inte kunna tänka mej att växa upp utan mina syskon.Men man kan inte tvinga sej själv att föda fler barn pga syskonens skull....det tänker inte jag göra...
 

Ensambarn

Skrivet av  Sally
Är själv ett ensambarn och har varit mkt njöd med det. För all uppmärksamhet utan att behöva tävla om det dessutom blir man lite bortskämd. Har aldrig saknat syskon man kan ju faktiskt skaffa riktigt goda vänner så känner man sig inte så ensam.
 

Tack...

Skrivet av  jenny med S
Du har rätt, egentligen vet jag väl det själv men det känns skönt att någon mer känner som jag ;-).
Kram
 

Håller med dig!

Skrivet av  Erika79
Jag har en dotter på 10 månader och redan börjar folk tjata på oss att, ska hon inte få ett litet syskon snart? Hon vill ju ha en lekkamrat!
Men både jag och min kille känner att det räcker bra med ett barn. Visst att hon fortfarande är ganska liten, men både jag och min kille känner likadant. Men ändå ska folk hålla på att komentera hela tiden. Jag blir så trött på det. Det är faktiskt vårat liv och vi kan ju inte bara skaffa barn för att hon ska få ett syskon och för att folk tycker att man ska ha fler än ett. Eller hur?
Och jag vill verkligen inte vara gravid igen! Eller vara med om en förlossning! Hua! Ingen lek.

Men visst.. om några år kanske man ändrar sig, men visst måste man få tycka som man gör just nu utan att folk ska hålla på o lägga sig i?

*kram*
 

Artiklar från Familjeliv