Sök på innehåll hos Allt för föraldrar

På P1 idag

Skrivet av Sniff som har Ett stort barn
Programmet heter "föräldrar" och handlade om adoption.
En av kvinnorna som blev intervjuad sa att deras barn "kostade" 200 000.
De skulle helt enkelt inte ha råd att skaffa syskon till barnet om de inte vann på triss.
Hon tyckte det var väldigt jobbigt att barnet inte skulle få syskon.
"Alla vill väl ge sina barn ett syskon??" sa hon i slutet.

Adoptivföräldrar är väl en grupp som får ta emot många konstiga frågor och höra många konstiga åsikter, men gör inte det att man kanske tänker på att det finns andra människor, som gör andra val??



Svar på tråden: På P1 idag

Nä det tror jag inte. Hon tänkte sig nog inte för

Skrivet av  Linda-m-Oliver
helt enkelt.
Tror inte heller du skall övertolka det. Det fanns nog mkt som spelade in i hennes svar. ALLA hon känner kanske faktiskt VILL ha fler barn. Vem vet, hon kanske inte känneren enda som kan tänka sig att "bara" ha ett barn. Hon kanske lever i en värld där alla hennas bekanta har minst två barn o hon därtill kanslke är den enda som inte kan få egna barn. Bara DET är ju en stor sorg. Då tänker man nog inte alltid på vad man säger i en stressad situation.

Jag har tex sagt: "Nä ETT räcker och blir ÖVEr" om varför i inte skaffar fler barn. Som om Oliver skulle vara FÖR MYCKET... det är ju itne så jag menar.

*ler*
 

Visst egna barn

Skrivet av  Sojakorven
Ja, vi som adopterat får höra rätt mycket konstiga och närgångna frågor. Jag tycker (oftast) att det är ok. Men liksom de flesta a-föräldrar reagerar på jag på ord som "egna barn" när man egentligen menar "biologiska" barn. Min flicka är min egen, ngn annan mamma har hon inte, då skulle hon inte vara hos mig.

Sen tror jag du överdriver kvinnans barnlöshetssorg. Hon kanske över huvud taget inte känner ngn sådan? Det är SÅ olika.
Jag har ofta känt att jag förväntas vara ledsen över att det inte blev ngt biobarn för mig. Precis som vi ettbarnsföräldrar förväntas beklaga att vi bara har ett barn. Det är lite tröttsamt.
 

jag tänkte det mer som en förklaring i det hela

Skrivet av  Linda-m-Oliver
jag HÖRDE INTE inslaget.
Det var bara en tanke att hon kanske helt enkelt inte tänkte sigför eller steget längre. I hennes värld vill ALLA ha flre än ett barn helt enkelt. Kanske!
Vad vet jag.
 

Hörde inte heller

Skrivet av  Sojakorven
Jag hörde inte heller inslaget. Visst kan det vara så att hon inte tänkte sig för. Men mitt inlägg till dig var mest ett förtydligande hur man kan se på det här med "egna" barn och barnlöshetssorg.
 

Göra det bästa

Skrivet av  Sojakorven
I vår kultur är det ju så inhamrat att syskon är det bästa för barn. A-mamman vill förmodligen göra just det bästa för sitt barn. Som adoptivförälder är man så himla mån om att göra allt rätt/bäst, etc. Åtminstone har det gällt för mig i perioder.

Jag känner mycket få ettbarnsföräldrar i "adoptionsvärlden". De jag känner är det ofrivilligt (ekonomi, hunnit bli för gamla, bara den ena vill, etc) och det är förstås sorgligt.
 

Artiklar från Familjeliv