Sök på innehåll hos Allt för föraldrar

En liten enkät, kanske?

Skrivet av Anna, Málaga
Istället för att diskutera de syskon vi inte har, kan vi väl prata lite om de barn vi HAR ett tag? ;-)

*Hur gammalt är ditt barn?
*Hur ofta träffar h*n andra barn utanför dagis/skola?
*Vad brukar ni göra en vanlig dag:
-när ni är bara 1 förälder + barn
-bâda föräldrarna (om sâ är fallet)+barn
-med andra barnfamiljer
*Tänker du pâ nâgot speciellt i barnets uppfostran, eftersom ni inte har syskon?
*Vad tycker barnet själv om att vara enda barnet?
*Vad tycker era resp. familjer?
Svara bara pâ de frâgor du känner för!
Svar på tråden: En liten enkät, kanske?

svarar:

Skrivet av  Anna, Málaga
*Hur gammalt är ditt barn? 4

*Hur ofta träffar h*n andra barn utanför dagis/skola?
ca 2-3 ggr i veckan, han träffar skolkamrater eller "bästisen", som är precis lika gammal.

*Vad brukar ni göra en vanlig dag:
-när ni är bara 1 förälder + barn
promenera, rita och mâla, pyssla, läsa, prata om allt möjligt, titta pâ film eller göra lite hushâllsarbete..
-bâda föräldrarna (om sâ är fallet)+barn
vi gâr oftast till stranden pâ sommaren eller âker ut pâ landet pâ vintern.
-med andra barnfamiljer
Vi är ett gäng mammor som brukar träffas pâ strandpromenaden och dricka kaffe medan barnen leker. Ibland är vi pâ stranden, âker till nâgon park eller gâr ut och äter med alla barnen.

*Tänker du pâ nâgot speciellt i barnets uppfostran, eftersom ni inte har syskon?
Ja, jag tänker ofta pâ att lära honom dela lika, inte ta alla de bästa bitarna och sânt... Är ocksâ mer mân om att han ska träffa bästisen och anstränger mig mer för att de ska ses regelbundet; hade jag haft fler barn hade jag kanske inte brytt mig.

*Vad tycker barnet själv om att vara enda barnet?
Han är jättenöjd och vill INTE ha syskon. Vi har frâgat flera gànger :-)

*Vad tycker era resp. familjer?
Min svärmor tycker att det är OK. Mina föräldrar är nog i hemlighet lite glada över att det blir fler eftersom han är jättego men har en VÄLDIG energi :-)
 

Linda m Oliver svarar

Skrivet av  Linda-m-Oliver
*Hur gammalt är ditt barn?
Han fyller 3 år den 18:e oktober.

*Hur ofta träffar h*n andra barn utanför dagis/skola?

--Det är Olika. Men rätt ofta här på gården. Det bor många barn på vår gård.
Dessutom åker vi ofta iväg till kompisar med barn på helgerna elelr så kommer de hit.

*Vad brukar ni göra en vanlig dag:
-när ni är bara 1 förälder + barn
Slappa på fm. läsa lite, busa. Vi går ut, åker kasnke till ngn kompis. Annars går vi kanske till "ladan" o kikar på kaninerna eller så. Ibland åker vi ner till stan. Slottskogen.

-bâda föräldrarna (om sâ är fallet)+barn
Lite längre dagsutflykter, Liseberg, Slottskogen... fast det kan jag lika väl göra självmed Oliver också iogs.

-med andra barnfamiljer
Leker hemma hos ngn. av oss, är i slottskogen, träffas på Liseberg, träffas på ngt café elelr så där.


*Tänker du pâ nâgot speciellt i barnets uppfostran, eftersom ni inte har syskon?
Nej inte direkt. Det vi gör är att visa på vad VI vill också så han får lära sig att acceptera att vi har andra viljor.
Men eftersom han går på förskola så pass mkt (just nu) så stöts o blöts han mot andra barn rejält så vi är mest som vi är. Vi har vansinnigt roligt tillsammans o ja... ALLT... är toppen.
å så trotsar han mellan varven o då är inget kul. *fniss*

*Vad tycker barnet själv om att vara enda barnet?
-- Det lustiga är att han sagt: "Mamma jag vill aldrig att vi ska ha en bebis här. Dom är jobbiga o skriker o gör sönder mina saker"

Detta kom från ingenstanns en dag. Misstänker att han kan få höra lite såna saker på förskolan. "Vill du inte bli storebror? Vill du inte ha en bebis?" Ja du vet.
Men han tycker att små barn är väldigt söta o kan le storögt åt dem på bussen o andra ställen. *ler*

*Vad tycker era resp. familjer?
Nu säger de just inget längre. Den som varit jobbigast i detta är Farmor som när Olvier var riktigtliten bla. sa: "Han kommer att bli en Ordäglig unge om han inte får syskon innan han är 3." Sen att hennes förstfödde, min man, inte fick syskon förrän han var 4½ år tycks hon ha glömt. Hon har sagt en massa annat dumt också. Tom till Oliver. Men hon har slutat med det...ialla fall har jag inget mer hört.

 

Ellen svarar

Skrivet av  Ellen
*Hur gammalt är ditt barn? 11 mån

*Hur ofta träffar h*n andra barn utanför dagis/skola?
Hon träffar ju inte så många än, men nu när hon blivit lite äldre planerar jag försöka gå till ÖF lite oftare så hon får möjlighet att träffa andra. Dagis kommer hon förmodligen börja på nästa aug

*Vad brukar ni göra en vanlig dag:
-när ni är bara 1 förälder + barn
Pyssla med vardagssaker, pussla (jag stoppar i, hon tar ur ;-)), bygga med klossar, promenera med hunden mm. Hon leker ganska bra själv så jag brukar pyssla med annat och bara vara i närheten

-bâda föräldrarna (om sâ är fallet)+barn
Ungefär samma, kanske att den ena föräldern passar på att få lite "egen-tid" eller att vi åker ut en sväng

-med andra barnfamiljer
Väldigt olika


*Tänker du pâ nâgot speciellt i barnets uppfostran, eftersom ni inte har syskon?
Nu är ju dottern inte så gammal, men jag tänker väl lite på det att uppmuntra henne att leka på egen hand och försöka träffa andra barn och bygga upp kontakter så att hon inte blir ensam

*Vad tycker barnet själv om att vara enda barnet?
Ja, än så länge så njuter hon nog, sen får vi väl se...

*Vad tycker era resp. familjer?
Mamma accepterar det fullt ut, hon tycker att det måste vara mitt val, samtidigt så säger hon visserligen att det inte är något jag måste bestämma än. Tycker dock inte att hon pressar mig. Svärföräldrarna har vi inte diskuterat saken med och det tänker jag inte göra heller eftersom svärmor redan innan vi fick barn har gjort klart för oss att man måste ha två barn (varken mer eller mindre) och att det ska vara 2-3 år mellan. Sambon är tyvärr lite påverkad av hennes åsikter och vill gärna ha fler. Han kan dock inte riktigt motivera varför utan bara att det känns bra med två... *suck* Kanske blir det fler i framtiden, vem vet? Men då ska det vara för att JAG vill och inte på grund av andra. De flesta övriga i släkten har mest blivit förvånade.
 

Fanny svarar

Skrivet av  Fanny m Jacob 040121
*Hur gammalt är ditt barn? 7 månader
*Hur ofta träffar h*n andra barn utanför dagis/skola?
1 gång varje eller varannan vecka, träffar andra januaribebisar eller kompisar med lite större barn
*Vad brukar ni göra en vanlig dag:
-när ni är bara 1 förälder + barn
gosa, fika med kompisar, leka, promenera...
-bâda föräldrarna (om sâ är fallet)+barn
åka på utflykter, promenera, hälsa på kompisar
-med andra barnfamiljer
inte så mycket aktiviteter än eftersom han är så liten, men umgås, fika, äta,
*Tänker du pâ nâgot speciellt i barnets uppfostran, eftersom ni inte har syskon?
Vi har ju makens dotter varannan vecka, så Jacob får ju uppleva syskonskapet ändå...
*Vad tycker barnet själv om att vara enda barnet?
*Vad tycker era resp. familjer?

Svara bara pâ de frâgor du känner för!


 

Monica svarar

Skrivet av  Monica D. m Amanda 030626
*Hur gammalt är ditt barn?
- 14 månader snart
*Hur ofta träffar h*n andra barn utanför dagis/skola?
- nu går hon inte på dagis än, men under terminerna har vi varit mycket på Öppna förskolan. Under sommaren har det varit lite skralt med andra barn tyvärr.
*Tänker du pâ nâgot speciellt i barnets uppfostran, eftersom ni inte har syskon?
- nej, inte än i alla fall.
*Vad tycker barnet själv om att vara enda barnet?
- lite tidigt att fråga än :-)
*Vad tycker era resp. familjer?
- ingen har sagt något negativt om det, men de säger att man kan ju aldrig veta hur det blir framöver och det har de ju förstås rätt i.
 

Gunilla svarar

Skrivet av  Gunilla H
*Hur gammalt är ditt barn?
- 4,5 år

*Hur ofta träffar h*n andra barn utanför dagis/skola?
- Några gånger i veckan, men det känns som om det blir mer och mer ju äldre sonen blir.

*Vad brukar ni göra en vanlig dag:
-när ni är bara 1 förälder + barn
Gå till parken efter dagis om vädret är OK.
Vi brukar stanna 1-1.5 timme och det finns oftast fler
dagiskompisar med föräldrar där.
Är det dåligt väder så går vi hem och ibland följer en
kompis med hem.

-bâda föräldrarna (om sâ är fallet)+barn
Träffar kompisar, med eller utan barn, gör små utflykter, eller ärenden.

-med andra barnfamiljer
Umgås!

*Tänker du pâ nâgot speciellt i barnets uppfostran, eftersom ni inte har syskon?
- Ja, jag är inte så snabb på att låta honom vinna ALLT, han måste ju få lite motstånd från oss vuxna, eftersom han inte får det från ett syskon.

*Vad tycker barnet själv om att vara enda barnet?
- Han tycker att det är tråkigt att det inte finns fler barn i familjen, det säger han ibland.
Men jag har förklarat att vi inte kan få fler barn, fast vi gärna skulle vilja. Sen är jag noga med att säga att vi är jättelyckliga över att vi har honom, så han inte känner sig otillräcklig!

*Vad tycker era resp. familjer?
- De vet ju att vi inte kan få fler barn, så det är inget som helst tjat.
Lite tråkigt tycker de ju att det är, men alla är glada med oss över det barn vi har.
 

daisy svarar

Skrivet av  daisy
*Hur gammalt är ditt barn?
2,5

*Hur ofta träffar h*n andra barn utanför dagis/skola?
Brukar försöka träffa barn varje dag, men det blir kanske inte alltid så. Tycker hon har en bra balans av sällskap och ensamtid.

*Vad brukar ni göra en vanlig dag:
-när ni är bara 1 förälder + barn
-bâda föräldrarna (om sâ är fallet)+barn
-med andra barnfamiljer
oavsett om det är jag, båda föräldrarna eller med vänner brukar vi antingen handla, fika, gå i parken eller göra en längre utflykt till t ex zoo, aquarium, eller nått museum (vi bor ju i london, så utbudet är oändligt)

*Tänker du pâ nâgot speciellt i barnets uppfostran, eftersom ni inte har syskon?
Vi är väldigt medvetna om detta. Vi skämmer inte bort henne och betonar hur viktigt det är att vara ödmjuk, t ex att dela med sig. Vår dotter är inte alltid handlingens centrum, utan vi tar lika mycket plats, alla tre (if that makes sense).

*Vad tycker barnet själv om att vara enda barnet?
Är inte medveten om konceptet Syskon än.

*Vad tycker era resp. familjer?
Mormor och farfar tycker det är ok. Farmor, styvfarmor och morfar hade gärna sett att det blev fler barn.
Svara bara pâ de frâgor du känner för!

 

Annica m Patrick

Skrivet av  Annica m Patrick
Jag har en son som är 10 år, han är lite av en ensamvarg, har haft lite problem med kompisar. Han går på fritids och leker ibland med kompisar hemma.
Han är en riktig " datanörd", håller på att ladda ner spel och filmer från internet,chattar mm. så när pappa och han är ensamma blir det mycket datorsnack.
Är vi hela familjen så brukar vi gå och simma, spela minigolf eller bowla. Ibland hälsar vi på våra kompisar som har barn i Patricks ålder
Patrick vill inte ha några syskon och det är aldrig någon annan som kommenterat heller.
 

A-M svarar

Skrivet av  A-M
*Hur gammalt är ditt barn?
15 månader

*Hur ofta träffar h*n andra barn utanför dagis/skola?
Hon går inte på dagis än, träffar andra barn en-två gånger i månaden.

*Vad brukar ni göra en vanlig dag:
-när ni är bara 1 förälder + barn
Leka inne och ute på gården, göra hemsysslor, jag läser tidningen och hon bläddrar i sina böcker, ibland gå i butiker eller hälsa på hos nån, åka till nån lekpark (men det blir sällan för det är på bilavstånd).

-bâda föräldrarna (om sâ är fallet)+barn
Samma som ovan, kanske lite oftare åka på utflykt.

-med andra barnfamiljer
Prata och äta tillsammans medan barnen leker.

*Tänker du pâ nâgot speciellt i barnets uppfostran, eftersom ni inte har syskon?
Jo, jag tänker nog men har fortfarande inte kommit på nån bra strategi... Vi kan ju inte börja slåss med henne om hennes leksaker bara för att vänja henne vid hur det går till tillsammans med andra barn, eller hur? Jag antar att vi lägger ner mer energi på att ge henne olika upplevelser än vad vi skulle ha orkat/hunnit om vi haft fler barn.

*Vad tycker barnet själv om att vara enda barnet?
Hon protesterar inte =)

*Vad tycker era resp. familjer?
Jaa... Min släkt är övertygad om att endabarn blir odrägliga, bortskämda, ensamma och underliga, så vi som föräldrar är därmed oansvariga och egoistiska. Dessutom tror de att vi kommer att ångra oss och bli en "riktig" familj till slut. Min mans släkt är mer liberal av sig, så de tycker att det är lika okej som allt annat.
 

Svar

Skrivet av  Cecilia & Samuel
*Hur gammalt är ditt barn?
- Fyller 3 år i höst

*Hur ofta träffar h*n andra barn utanför dagis/skola?
- Sällan, det brukar vara i lekparken, typ.

*Vad brukar ni göra en vanlig dag:
-när ni är bara 1 förälder + barn

Det händer rätt ofta, eftersom jag jobbar skift så har jag lediga vardagar. Vi brukar hitta på någon "aktivitet", gå till lekparken, gå och simma, eller kanske fika med andra mammor + barn på stan. Eller så slöar vi bara hemma vid sandlådan. Maken brukar också åka på små utflykter med sonen.

-bâda föräldrarna (om sâ är fallet)+barn

Det händer inte så ofta att vi båda är lediga samtidigt. Men ÄR vi det så brukar vi resa bort någonstans. Ofta till mina svärföräldrar.

-med andra barnfamiljer

Det händer inte alls ofta...

*Tänker du pâ nâgot speciellt i barnets uppfostran, eftersom ni inte har syskon?

Njae, inte ännu. Kanske att jag spenderar mer tid med honom än vad flerbarns-föräldrar gör. I brist på lekkamrater får jag vara det. :) Inte så illa det heller.

*Vad tycker barnet själv om att vara enda barnet?

Han gillar bäbisar, men har inte fattat det här med syskon.

*Vad tycker era resp. familjer?

Mina svärföräldrar väntar ivrigt på en tvåa (helst en flicka), men jag har tydligt deklarerat att det INTE blir så. Sedan jag satte in spiralen för ett halvår sedan så har de lagt ned diskussionen. *puh*
 

Alero svarar...

Skrivet av  Alero
*Hur gammalt är ditt barn?
- Han är tre i oktober

*Hur ofta träffar h*n andra barn utanför dagis/skola?
- Jämnåriga träffar han nästan aldrig, inte nu innan vi flyttar till vårt nyinköpta hus iaf. Sen kommer han ha en jämnårig kompis som granne :-) Däremot träffar han lite större barn runt 10-årsåldern flera gånger i veckan där han får vara med och leka.

*Vad brukar ni göra en vanlig dag:
-när ni är bara 1 förälder + barn
- Inget särskilt, brukar ta en sväng in till stan och titta på IKEA eller bara softa hela dagen. Ut och leka en stund. Hälsa på mormor och morfar... :-)

-bâda föräldrarna (om sâ är fallet)+barn
- Samma som ovan fast lite mer strukturerat kanske :-)

-med andra barnfamiljer
- Umgås inte med andra barnfamiljer på det sättet

*Tänker du pâ nâgot speciellt i barnets uppfostran, eftersom ni inte har syskon?
- Nej inte just nu.

*Vad tycker barnet själv om att vara enda barnet?
- Han har inte sagt nåt, han är för liten för det ännu.

*Vad tycker era resp. familjer?
- Mina föräldrar är helt med på vår linje. Mannens föräldrar med, i stort sett. En kommentar kom för någon vecka sen "blir det inte synd om Joel om han inte får syskon?". Vi svarade väldigt svävande. Jag tror inte att kommentaren var speciellt allvarligt menad heller. Det är iaf inget som diskuteras, utan de har accepterat läget.
 

Sara med Linn svarar

Skrivet av  Sara med Linn
*Hur gammalt är ditt barn?
Drygt 2,5 år.

*Hur ofta träffar h*n andra barn utanför dagis/skola?
Inte så jätteofta tyvärr. Har få nära vänner som har barn. Men i lekpark eller andra ställen träffar hon iofs barn, men det är oftast inga vi känner.

*Vad brukar ni göra en vanlig dag:
-när ni är bara 1 förälder + barn
Mysa, gå till lekpark, rita, busa, åka och handla (även om det inte är det lättaste med Linn, men måste man så måste man..), vardagssysslor.

-bâda föräldrarna (om sâ är fallet)+barn
Åker och badar, åker till ställen med djur/natur ibland, hälsar på hos dotterns mor/farföräldrar.
Oftast inte några jättespeciella saker. Junibacken är vi snart stammisar på dock ;o).

-med andra barnfamiljer
De gånger det sker ses vi oftast hemma hos någon och barnen får leka. I sommar har det varit lite utflykter i samband med att vi haft besök av barnfamiljer.

*Tänker du pâ nâgot speciellt i barnets uppfostran, eftersom ni inte har syskon?
Nä, inte något speciellt ännu. Hon är ganska "rättvis" redan och det är nåt vi försöker bibehålla. Men ännu har vi inte lagt in några speciella saker "pga" att hon är endabarn.

*Vad tycker barnet själv om att vara enda barnet?
Än så länge har hon inte uttryckt nån klagan, hon är nog för liten för att förstå syskongrejen.

*Vad tycker era resp. familjer?
Min familj säger inget (är själv endabarn), sambons familj säger inte heller något längre efter att jag en gång sa ifrån rätt skarpt. Men visst får man höra "syskonfrågor" titt som tätt, från alla möjliga håll.
 

Några svar!

Skrivet av  Muminmamman
*Hur gammalt är ditt barn?
- 2,5 år.

*Hur ofta träffar h*n andra barn utanför dagis/skola?
- Varje dag på dagis, utanför dagis aldrig (känner tyvärr ingen som har barn).

*Vad tycker era resp. familjer?
Jag har inte sådan kontakt med mina föräldrar att vi någonsin talat om det. Däremot tog det nästan 10 år för oss att få barn, en och annan lägger ju då faktiskt ihop 2+2 och förstår (d v s utan att man förklarar) att vi har svårt att få barn, även om vi också har fått de vanliga kommentarerna "Ni är bortskämda och bekväma som inte skaffar barn", "barnet kommer att bli sååå bortskämt om hon inte får syskon" m m.
(Känner inte för att gå in i detaljer med "diffust" bekanta, utan svarar i svävande ordalag oftast).


 

Det var längesedan sisit.

Skrivet av  Anna-Maria
*Hur gammalt är ditt barn?
4 år

*Hur ofta träffar h*n andra barn utanför dagis/skola?
varje dag

*Vad brukar ni göra en vanlig dag:
-när ni är bara 1 förälder + barn
Pyssla, se på film, göra små utflykter, hälsa på folk etc.

-bâda föräldrarna (om sâ är fallet)+barn
Vi gör något tillsammans. Äter gärna ute och hälsar på någon eller tar emot besök hos oss.

-med andra barnfamiljer
Vi umgås mycket med grannfamiljerna. Barnen leker tillsammans, oftast ute och vi turas om att fixa mat. Ibland blir det utflykter med hela eller en del av granngänget.

*Tänker du pâ nâgot speciellt i barnets uppfostran, eftersom ni inte har syskon?
Ja. Att Olivia ska träffa många barn och även många olika vuxna. Hon får ta sina "syskonfighter" med grannpojken som är jämngammal och endabarn även han. Jag är också noga med att lära henne ta hänsyn till andra.

*Vad tycker barnet själv om att vara enda barnet?
Hon verkar helt nöjd. Dessutom har hon utsett en bebis i bekantskapskretsen till "sin" lillebror, men hon har aldrig sagt något hemma om att hon vill ha ett syskon.

*Vad tycker era resp. familjer?
Att vi är konstiga som inte vill ha fler barn, men de tjatar inte längre. De har väl lärt sig att respektera vårat beslut.
 

Mina svar

Skrivet av  Mathilda
*Hur gammalt är ditt barn?
** snart 2

*Hur ofta träffar h*n andra barn utanför dagis/skola?
** i snitt ca 2 ggr/vecka

*Vad brukar ni göra en vanlig dag:
-när ni är bara 1 förälder + barn
** vi tar det lugnt, ringer någon som kanske vill med till parken, går till parken och gungar och gräver, hälsar på farmor (sonens alltså), lagar och äter mat, tja, lite så brukar det vara. Men PARKEN är nöjet nummer ett :-)

-bâda föräldrarna (om sâ är fallet)+barn
** då blir det kanske lite längre utflykter som inte är fullt så barninriktade. gå på museum t ex.

-med andra barnfamiljer
** vi brukar träffas på en äng i närheten där det finns djur och parklek och korvgrillning

*Tänker du pâ nâgot speciellt i barnets uppfostran, eftersom ni inte har syskon?
** jag tänker en hel del kring fostran/lotsning av små barn men jag tror kanske inte att man behöver göra på ett speciellt sätt bara för att barnet är ensamt.

*Vad tycker barnet själv om att vara enda barnet?
** han har inte börjat fundera kring det än, men han är väldigt intresserad av andra barn (ja, människor öht) och älskar när hans snart vuxna halvsyskon är här. kanske kommer han sakna syskon, vi får se.

*Vad tycker era resp. familjer?
** de tycker inte så mycket. de är nog glada över det här barnet. eftersom min sambo är lite till åren kommen var de nog osäkra på om det skulle bli några barn alls *s*
 

Artiklar från Familjeliv