Sök på innehåll hos Allt för föraldrar

Att leka själv

Skrivet av Malinpalin
Är det någon som har tips hur jag ska få min dotter att hitta på något på egen hand ibland? Hon är sju år, går i ettan och på fritids till kl 16. När hon inte ska iväg på någon aktivitet har hon ofta med sig en kompis hem och då är det inget problem. Men när man ibland vill ha lite lugn och ro och inte känner för att bygga flexitrax eller vad det nu kan vara så kan hon inte sysselsätta sig själv, även om man räknar upp 10 roliga saker hon kan göra. What to do?
Svar på tråden: Att leka själv

Pysslig?

Skrivet av  Ellen
Jag var mycket själv när jag var i den åldern och uppåt eftersom mamma jobbade och det inte var några jämnåriga hos min dagmamma. Det jag brukade sysselsätta mig med var att bygga små hus åt smådjur och dockor. En stor kartong, några mindre, trådrullar, träbitar, tygremsor, färg mm. Det bra med det är att det är ett projekt som tar ett tag och att man kan leka med det sen! Jag vet att jag gjorde stall till hästar också och sydde mina egna figurer och skrev sagor om dem fast då var jag kanske ett par år äldre än din tjej.

Har hon någon favorit sago/tv-figur som man kunde bygga upp en värld till? Hon kanske behöver lite hjälp till en början, men nappar hon på det så kan hon säkert roa sig själv.

Annars har jag nog inga tips... Just nu iaf!
 

läsa?

Skrivet av  A-M
I den åldern (också) var jag en total bokmal, så jag läste allt jag kom över. Och ritade, pysslade, byggde lego, byggde små "världar" av pappkartonger och papper, målade i målarböcker.
 

Tack för svaren...

Skrivet av  Malinpalin
...jag föreslår pyssel och läsning också men det går oftast inte hem, hon har dåligt tålamod och är rastlös. Tyvärr har hon inga kompisar som hon kan gå till själv, ska bli skönt när hon kan göra det för då är det nog inget problem längre. Nu måste man bestämma med föräldrar och hämta o lämna. Tack för era svar!
 

Artiklar från Familjeliv