Sök på innehåll hos Allt för föraldrar

Är jag konstig?

Skrivet av Anna C
Hej

jag har alltid velat ha flera barn. Tills jag fick mitt första....Är jag konstig när jag säger att det känns som om det inte finns plats för ännu ett barn i mitt liv? Anledningen är en så konstig sak att jag tror att min kärlek inte kommer att räcka till till ännu ett barn. Jag har så mycket känslor för min son att jag undrar om det faktiskt ryms mer barn i mitt hjärta...Är jag skum.??? Har ångest över detta då sambon gäääärna vill ha fler barn!
Svar på tråden: Är jag konstig?

knappast

Skrivet av  A-M
Konstig är du väl inte, jag kan bra förstå din känsla! Och jag delar den också. Hur gammalt är ditt barn? Jag antar att man har svårast att tänka sig fler när det barn man har ännu är litet och verkligen behöver föräldrarna mycket. Eller är du storasyskon? Det är jag, och jag kan inte tänka mig att utsätta min dotter för ett lillasyskon eftersom jag vet vad det kan innebära.

Men om du frågar flerbarnsföräldrar säger de faktiskt alla att kärleken nog räcker till, att den växer med barnen. Och eftersom du tidigare känt att du vill ha flera barn så kunde du kanske få bra tips av dem som har det?
 

Tack snälla för ditt svar imt

Skrivet av  Anna C
.
 

Helt normal känsla men jag lovar dig...

Skrivet av  Sunflower
att din kärlek kommer räcka till fler barn om du vill. Och den kommer inte tas från kärleken till ditt första barn. Kärlek är inte som en tårta där alla måste dela på tårtbitarna. Alla barn får en helt egen tårta!

Kärlek föder kärlek!
 

inte alls konstig...

Skrivet av  Linda-mOliver
det är en helt naturlig reaktion. Hur kan man bara ha plats för mer kärlek än man redan har till sitt barn... Det finns ju inte ens en möjlighet att man ska kunna KÄNNA mer änså. Inte sant? Så tänker jag.
Nu har vi ett barn av andra själ men nog tänkte jag så som du.

Däremot tror jag att den kärlek man har till första barnet blir multiplicerad och delad på två barn när syskonet kommer. Dvs. den kärlek du har kommer att räcka till i mer ändå.

Det du måste fundera på är OM du vill ha fler barn eller om du ändrat dig av ngn annan nlednng. Jag är helt säker på att kärleken räcker men lika säker på att våndan för att den itne ska räcka finns hos alla blivande föräldrar.

Lycka till i ditt bslut.

Kram/
 

Här är det lika fast tvärtom :)

Skrivet av  Sara med Tea -02
Jag drömmer om ett litet barn till men min sambo känner precis som du...
Så du är ju allt utom konstig tror att det är väldigt vanligt.....
//Sara
 

Måste få svara fast jag ej hör hit!

Skrivet av  9-barnsmamma
Man har lika mycket kärlek till ALLA sina barn-det är precis samma känsla.Du behöver inte grubbla en sekund över detta.Säjer som Anna Wahlgren-med varje barn föds en helt ny kärlek.Man har 100% kärlek till varje barn.

Jag hade dock samma funderingar inför andra barnet.Var orolig,för ALDRIG att jag akulle kunna älska nästa barn lika mycket,trodde jag.

Idag har jag NIO barn och älskar dem alla så hjärtat snart spricker!

Hoppas ingen tog illa upp av mitt svar,kom in här av en slump bara.
 

tänkte jag också...

Skrivet av  sesami1
när vi bara hade 1 barn. Men tro mig man har hur mycket "tyck om" som helst. Nu väntar vi vårt 5:e och jag älskar alla barnen lika mycket.

Vi väntade nästan 5 år innan barn nr 2 kom.
Lycka till hur ni än gör!
 

Tack

Skrivet av  Anna C
för alla fina svar. Ett tag trodde jag att jag var knäpp. Det är såå härligt att kunna ventilera här. Ni betyder mycket.
Tack alla och kram på er!
 

Artiklar från Familjeliv