Sök på innehåll hos Allt för föraldrar

Ledsna Mor

Skrivet av FKahlo
Jag har en grabb på snart 16 år och visst är det skillnad på tjejer och killar i den där åldern.Men jag hade ett rent helvete med grabben. Men en dag så började jag ge honom en massa beröm när han hade gjort nåt bra,satt och små skröt över va snäll han var till andra -när han kunde höra det. Låter kanske lite larvigt men jag hade gjort det samma mot en hund som var galen i att tugga sönder saker,beröm vid minsta lilla bra grej.Jag kan säja att det funkade riktigt bra här.Men ibland så framträder fortfarande den där hemska tonåringen och då har jag frågat honom om han tycker att han bor på ett hotell,för isf kostar det 300 spänn dygnet. Lycka till.
Svar på tråden: Ledsna Mor

Jättebra!

Skrivet av  Tigermamman
Det blir så lätt att man bara framhåller de negativa sidorna. Det funkar alltid mycket bättre med beröm, positiva förväntningar och bekräftelse.
Så lätt egentligen och så väldigt svårt att komma ihåg när känslorna svallar.
 

Det går redan lite bättre

Skrivet av  Lite gladare Mor
Tack för alla svar. I helgen har vi flyttat till vårt nya hus och jag har hela tiden försökt uppmuntra min dotter och sagt vad duktig hon är. Jag har försökt att knipa igen munnen när jag vill gnälla på något - och redan nu tycker jag att jag fått en snällare och gulligare unge.
Hon har varit ledsen för att hennes Pappa inte hört av sig på över 2 veckor - men igår ringde han. Fast bara för att säja att hon behöver inte komma dit om hon inte skärpt sig.
Jag blir så ledsen för hennes skull. Inte kan man väl rata sitt barn för att det har en jobbig tid och inte ler och är glad hela tiden.Hur kan man kasta ut sitt barn om tonårshormonerna far runt och humöret sviktar.
Jag förstår inte.
Men jag hoppas att hon kan känna sig trygg hos oss nu i nya huset med sitt nya fina rum.
Kram
 

Lycka till :)

Skrivet av  FKahlo
Va skönt att det funkar,man vet ju själv att det känns bra att få höra lite possitiva saker,man blir på bättre humör.
Jag har hållit på länge nu med detta nästan lite överdrivna tackande och berömmande.Men det fungerar i stora drag här hos oss,det gäller bara att inte ge upp för visst blir det bakslag ibland.
 

Hej

Skrivet av  madeleine
Hur reagerade han på berömet tyckte han bara att du var löjlig eller tog han det åt sig . Tror att det är bra att beröma barn men att man ska börja med det direkt när de är små.
 

Barn

Skrivet av  Anne_43
behöver beröm och framförallt tonåringar som oftast bara får höra hur jobbiga dom är. Det skrivs aldrig i massmedia något positivt om ungdomar allt är bara svart både i insändare och reportage. Så att vara tonåring idag och få beröm måste kännas helt underbart. Min 15-åring får ofta beröm om det så bara är att hon diskat när det var hennes tur.
 

Artiklar från Familjeliv