Sök på innehåll hos Allt för föraldrar

olovlig körning

Skrivet av orolig
Hjäälp, vad gör man med en 14 åring som blir hemkörd av polisen efter att ha kört en stulen bil med skruvmejsel????

Snälla kan någon ge mig råd om detta, hur ska man göra ska man straffa honom med utegångsförbud resten livet eller vad?????

Svar på tråden: olovlig körning

Har han

Skrivet av  Anonym just nu
gjort sådana saker tidigare. Utegångsförbud hjälper nog inte i detta läge. Har ni fått några andra indikationer på att något inte står rätt till. Prata, prata och åter prata är mitt recept. Jag menar bilstöld, olovlig körning är väl inte det första man gör? Det är viktigt att ni verkligen tar tag i detta, många gånger är det ju rop på hjälp när våra ungar gör tokiga saker. Vad gör polisen mer, får han komma på förhör, de social myndigheterna är de inkopplade?
Vårt barn snattade i en affär och det gick omedelbart till polisanmälan där vi bor, sedan kom också de sociala myndigheterna och pratade med barnet och oss. Alltså stora trumman direkt och det hjälper. Trots att de är under 15 år är det viktigt att vi vuxna reagerar.
 

olovlig körning

Skrivet av  orolig
Nej han har aldrig gjort något sådant tidigare, bilen var redan stulen så när han och hans kompis hittade den så stod en med mejslen i redan det är i och för sig inget försvar men lockelsen blev väl allt för stor. Det är det jag blir orolig för att han klev över den gränsen att det är spännande förstår jag men att man går aver gränsen då är man på fel spår. Enl poliserna så kopplas socialen in direkt dftersom han är under 15 år så det blir samtal jag hoppas att de snabbar på lite. Han ahde en kompis med sig man han nekar till allt och lägger all skuld på min son.
 

Ok

Skrivet av  Päronet
vad ni gör släpp inte taget, ge inte upp. Prata med kompisens föräldrar. Kompisen var ju med så han är ju delaktig han också.Det är viktigt att lära ungdomar att stå för det dom gjort, samtidigt så är det så att alla gör dumma saker, hjälp dem att komma över detta. Hoppas du inte tycker det verkar snurrigt. Det viktiga är ju att få dem att inse vad de gjort. Bilen ägs ju av någon, det gäller att prata med ungdomarna och sätta in det i ett sammanhang så att de verkligen vidden av det hela. T ex det kunde varit någon de kände som ägde bilen.
 

olovlig körning

Skrivet av  orolig
Ja jag ska prata prata prata, jag tror att det börjar gå upp för honom vad han har gjort.
 

Ok

Skrivet av  Anonym just nu
vad ni gör släpp inte taget, ge inte upp. Prata med kompisens föräldrar. Kompisen var ju med så han är ju delaktig han också.Det är viktigt att lära ungdomar att stå för det dom gjort, samtidigt så är det så att alla gör dumma saker, hjälp dem att komma över detta. Hoppas du inte tycker det verkar snurrigt. Det viktiga är ju att få dem att inse vad de gjort. Bilen ägs ju av någon, det gäller att prata med ungdomarna och sätta in det i ett sammanhang så att de verkligen vidden av det hela. T ex det kunde varit någon de kände som ägde bilen.
 

Jag är väl inte anonym då *ler*

Skrivet av  Päronet
x
 

En sjuttonåring...

Skrivet av  SagoLika
körde ihjäl en människa nu i veckan. Han körde bil, och den påkörda åkte motorcykel...han såg väl inte MC:n...det kan du ju nämna för honom kanske.

Tala med honom om konsekvenser av sitt eget handlande och pressa honom att känna efter hur han skulle känna det om nå´t skulle hända...för att inte tala om att han kan förlora rätten att skaffa sig körkort alls...

Konsekvenser är det bästa sättet att fatta nåt.

Lycka till!
 

Artiklar från Familjeliv