Sök på innehåll hos Allt för föraldrar

Min dotters ena kompis

Skrivet av Ingen ängel själv i tonåren...
är ca 1-1,5 år äldre än henne och mkt mer fysiskt och pskykiskt utvecklad. Min dotter är ganska barnslig till sitt sätt att vara och till min stora förvåning ganska lätthanterlig trots att hon är 13 =)).
Men nu till problemet den här kompisen jag kan kalla henne P, hon skolkar röker och dricker och ligger med killar allt enligt uppgift från henne själv på Lunarstorm. Min dotter har gett mig tillåtelse att kolla där då och då pga hennes pappa inte har dator.
Men nu har jag börjat märka på dottern att hon är väldigt impad av P och vill vara mkt med henne på helgerna och sova över där osv. Jag sätter mig på tvären och dottern tycker jag är korkad och från äldre kritaperioden i mitt tänkande...
Jag är inte emot att dottern umgås med P under ordnade förhållanden där jag kan ha koll men eftersom jag vet att P dels har en mamma som inte orkar bry sig och pappan bor inte där såom de inte är här har jag ingen koll. Vad göra?
Svar på tråden: Min dotters ena kompis

Det du uppenbarligen känner!

Skrivet av  Mia
Håll i - inga förbud mot umgänge, men om det ska sovas kan de sova hos er... Har fortsatt dust med min 13-åring, och även om det talar emot allt jag nånsin velat som förälder så måste jag nu för tiden förutsätta att hon inte talar sanning; hon har fått _många_ chanser att visa att hon är pålitlig, och bränt dom alla... Så; jag tog bort förutsättningarna för att inledas i frestelse... Anser att det är mitt jobb som förälder att skydda henne, och vet att mitt ord inte är värt vare sej skit eller pannkaka jämfört med polarnas (stor tröst var det att läsa de vetenskapliga rönen som bevisade _den_ tesen...), så tömmarna kortades och kommer att släppas på med stigande mognad och bevis för ansvarstagande och icke-lögner.
Lycka till, och stötta din unge i hennes vuxenblivand utan att tillåta att hon riskerar att skadas!
 

Hej Mia!

Skrivet av  J
Har du hotmail eller ngt? jag vill vara anonym här pga av släktingar...
 

Du kan maila...

Skrivet av  Mia
[email protected].
 

Mia du har mail IMT

Skrivet av  Ingen ängel själv i tonåren...
:::
 

hej

Skrivet av  gladamamma
jag är en ensamstående mamma med 4 barn varav två av dom är tonåringar 16, och 13.Jag känner igen mig i det du ber om råd i för jag har en liknande situation med min 13 åriga tjej.Hon är väldigt utvecklad för sin ålder och vänder sig gärna till dom som är lite äldre.Hon fick sin mens i förra sommaren och bara över en natt blev hon en helt annan tjej.Nu är det så att vi bor i ett område där det händer mycket och det finns mycket kriminalitet,Jag låter min dotter umgås med sina kompisar som hon har men jag håller ständigt koll på var hon är och vad som händer,vi talar väldigt öppet med varandra och hon berättar mycket om vad som händer.Jag tror att om jag försökte hindra henne från att umgås med någon så skulle det smygas bakom hörnen och då skulle det bli värre,jag har blivit kompis med hennes kompisar och jag har hellre ett gäng tonåringar här en fredagskväll framför videon än hängande ute på samhälle.Jag har pratat med min dotter och sagt åt henne att det är okej att umgås med sina kompisar och att jag litar på henne till 100% men så har vi ju våra regler förstås i våran familj som måste följas annars blir det stopp,och hon sköter dom faktist,hon brukar faktist säga till mig att vet du mamma du är bäst..
mitt tips är försök inte att bryta deras vänskap eller ge nåt förbud att umgås med vissa kompisar,tala om för henne istället att du är orolig och varför du är det..men om du förbjuder så finns det risk att det smygs och då är det värre..lycka till
 

Tack

Skrivet av  Ingen ängel själ osv.
för goda råd. Vill du vara gullig att skicka din mail då jag helst är anonoym på just detta snack så kan vi mailas?
 

Känner igen mig

Skrivet av  Sussi
Min son som är 16 år har rätt fria tyglar. Han vet vilka gränser vi drar vad gäller hålla tider och sånt. Vi har lyckas bli "kompis" med hans kompisar och de sitter ofta hos oss både fredag och lördagkvällar och ser på tv eller spelar dator. När de vill ha lan så får de ofta vara hos oss eftersom vi har 2 till som vill ha datorn ibland och då är det ju dumt om den står i nån annans hus. Hans kompisar tycker vi är "coola" så de kommer ofta till mig när de har nåt de vill prata om. Så jag tror att det sätt vi och du har är effektivast.
 

Artiklar från Familjeliv