Sök på innehåll hos Allt för föraldrar

Jag behöver råd.

Skrivet av Styvmorsan
Jag blir snart galen! Vet inte hur jag ska få detta att sluta... Min man och hans dotter. Här är ett exempel.

(hans dotter är 11 år)
Hon kan inte känna att saker kostar pengar. Sprejar slut på rakskummet i en hjälm och häller i tvål och rör om med en penna. ”jätte kul”... Såklart lämnar hon kvar det så att jag också kanske vill leka med det, eller rättare sagt städa bort det.
Hon gör kletiga och smuliga ansiktsmasker som hon kletar ner badkaret med, och lämnar kvar det så. Det kan ju finnas någon som tar bort det, annars så kan man ju alltid skylla på att ”jag gjorde så en gång också” så att min man klagar på mig. Fast jag då gjort ordning efter mig.
Hon gömmer sina smutsiga strumpor under soffkudden för att hon är för lat att gå några steg och slänga dom i tvättkorgen. min man reagerar inte.
Hon struntar i det man säger till henne och visar sekunden efter att hon är sur och fräser samt smäller i dörren. Det brukar vara så att ”det är så synd om henne” så att min man kräver att jag ska gå upp till hennes rum och be om ursäkt.
Hon tar en ny långärmad tröja från sin byrå, tar på sig den och ångrar sitt val. Slänger den då i någon skithög och kallar den efter en förvånad fråga att ”den är smutsig”...
Hon kräver av sin pappa att hon ska ha ett par gympabyxor, som hon sett i en affär att ha på gympan. För hon menar att ”jag har inga byxor till gympan, dom har jag ätit upp” Stackars flicka... (kikade då i hennes byrålådor och hittade 2 par.) Men såklart! Hon fick pengar med sin list och åkte och köpte byxorna. Men inte hade hon dom på gympan inte, hon gick runt med dom som vanliga jeans, och fräste åt mig då jag anmärkte på detta.
Hon ska alltid lägga sig i det som inte angår henne, och käfta emot för att få sista ordet. Min man tycker ju efter hennes gnäll att ”är det så farligt att hon ska veta det eller?!”
Hon spelar jämt emot mig mot min man, då det blir mitt fel allting. Stackars henne...
Hon blir sur och tycker MINSAN INTE att jag och min man ska få fira våran bröllopsdag med något roligt bara vi två, för hon vill också vara med. Då är det synd om henne. ”Stackars flicka”...
Hon får dyra kläder som jag betalar av mina studiepengar som hon använder max 4 ggr. Sedan är dom enligt henne försmå, och vägrar att använda dom. Min man går såklart med på det.

Vad ska jag göra?????? Snälla hjälp mig!
Svar på tråden: Jag behöver råd.

Har tyvärr inget råd att ge

Skrivet av  Pappa AJ och Lilla aj
men känner så väl igen den förpubertala varkligheten...
 

Artiklar från Familjeliv