Sök på innehåll hos Allt för föraldrar

Våldsam 18-åring

Skrivet av Carina
Hej, jag har en kompis som håller på att gå under pga sin 18åriga dotter. Flickan är idag inlagd på BUP och har varit så i ett halvår. När hon är hemma så får hon utbrott, kastar saker, slår sina föräldrar och småsyskon m.m. I helgen blev hon riktigt våldsam och skulle sticka kniven i sin pappa, han fick tag i den, men då tog flickan den från honom och kastade i väg den över rummet, och kniven höll på att träffa min kompis, mamman. Alltså, vad hade ni gjort i detta läget? Föräldrarna är idag så psykiskt nergångna pga flickan beteende så de orkar inte längre. Småsyskonen mår också dåligt, den ena flickan som är 9 år, vill inte prata, har ont i magen, har mardrömmar osv. På BUP säger dom ingenting, helkonstigt, dom har gjort tester på 18-åringen men inte kommit fram till något. Nu har flickan fått för sig att hon ska skriva ut sig själv och kräver att föräldrarna eller soc betalar en lägenhet till henne. Men det gör ju inte soc och föräldrarna har inte råd med det. Flickan själv har varken jobb eller går i skolan. Alltså vad tycker ni föräldrarna ska göra? Dom säger att det går inte att ha flickan hemma, alla är rädda för vad hon kan hitta på. Kan dom bara lämna henne åt sitt öde? Vad gör man i en sådan här situation? Vad kan föräldrarna kräva att få för hjälp?
Svar på tråden: Våldsam 18-åring

Det låter ju

Skrivet av  Nini
hemskt, tror inte heller att 18-åringen mår bra. Visst kan man få vredesutbrott i den åldern, men inte så att andra blir rädda för en, och absolut inte hota andra till livet.
Jag undrar vad som skulle hända om de ringer polisen när hon gör något sådanthär? Jag menar, de måste ju få hjälp med detta. Visst låter det drastiskt att ringa polisen men oftas när det gäller unga människor kontaktas soc. och förhoppningsvis påbörjar dem en utredning. Annars tycker jag att föräldrarna ska kontakta sitt soc.kontor och KRÄVA att de hjälper till. Tala om att hela familjen lider, och att både föräldrarna och småsyskonen är rädd för henne.
De ska inte behöva ha det såhär.

Hoppas verkligen att de får hjälp!
 

Ringa polisen tror jag är.....

Skrivet av  a
det bästa sättet att få snabb hjälp. När poliserna skriver rapport skriver dom ju oxå att det finns minderåriga barn med i bilden som kan fara illa.

Denna unga kvinna måste ju få hjälp!! Både för sin egen och andras del. Kanke psykakuten kan hjälpa? Polisen kan hjälpa till att få dit flickan skulle jag tro.
 

Stänga ut henne

Skrivet av  Hummelmamman
Låter grymt, men det kanske man måste göra, för att det ska hända något hos BUP och soc (och innan det har hänt något, alltså att någon i familjen skadas). Man kan göra det. Om föräldrarna säger att hon inte får komma hem, är soc. tvungen att göra något. Man är försörjningsskyldig för tonåringarna tills de fyller 20 eller har gått ut gymnasiet, men det finns inget straff för att man inte låter sin tonåring bo hemma. Försörjningsskyldigheten betyder att när soc placerat ungdomen någonstans, har dom rätt att ta ut en avgift av föräldrarna, men den beräknas på inkomsten (ungefär som man kan betala underhåll efter skilsmässa), så det handlar inte om att man måste betala en egen lägenhet för dom eller så.
 

Soc

Skrivet av  Vet hur det är
Är alltid skyldiga att hjälpa ekonomiskt när barnet är myndigt, jag tycker föräldrarna ska låta henne klara sig själv ett tag, och säga att hon är välkommen tillbaka när hon skärpt sig. Men samtidigt ha tex telefonkontakt osv. Hamnar hon i trubbel då så är det polisens problem, och då lär hon sig kanske tillslut att hon inte kan behandla sin familj på det viset...
 

Släng ut henne

Skrivet av  molle
Vi gjorde det. Enligt soc regler är man bara försörningsskyldig så länge hon studerar har hon avslutat studierna har man som förälder ingen skyldighet att försöra eller ta hand om sin 18 åring.
Det var vad vi fick veta av vårt soc kontor när vi hade problem med dotter och hennes soc.
Sedan fick vi gå under jorden ett tag men det är en annan historia,
 

Artiklar från Familjeliv