Sök på innehåll hos Allt för föraldrar

Dåligt!

Skrivet av Anne
Tycker det är dålig stil ni som tjuvläser era barns dagböcker. Då har man definitivt gått för långt...
Svar på tråden: Dåligt!

Ang. inlägget Lunarstorm alltså

Skrivet av  Anne
.
 

Jovars

Skrivet av  Camilla, jobbar på bibblan
Jag håller med dig om att det inte känns riktigt bra. Men jag har under de senaste veckorna fått överraskning efter överraskning från min son, jag har varit utom mig av oro för honom. Så häromdagen blev jag medlem på Lunar och tog en titt på vad han har skrivit, dock inte i dagboken, utan vad han har skrivit till andra. Och vad andra skrivit till honom. Jag lär inte göra om det. Nu är allt lugnt här hemma och han vet dessutom att jag gjorde på det viset. Han tog inte illa upp, konstigt nog. Men så var det heller inget magstarkt han hade skrivit.
 

Beror på

Skrivet av  Pojkmorsan
Jo, det är dåligt. Man ska absolut inte göra det om man inte har anledning.
Jag har läst min sons SMS och chatt en gång. Men då hade jag anledning. Allt visade sig vara OK tack och lov, och han hade bara glömt att säga vara han var.
Jag har inte talat om att jag läst SMS och chatt - det behöver han inte veta. Och jag skulle aldrig göra det bara av nyfikenhet. Men är man orolig för något, så måste man det, tycker jag.
 

Skulle aldrig

Skrivet av  Anne_44
läsa mina barns dagböcker. Men jag försöker hålla koll på vad dom gör på datorn. Min 10-åriga dotter är medlem bl.a på Kamrat och där har jag hennes lösen, sen är jag själv även medlem där för att hålla koll på det som skrivs och vilka som besöker hennes sida. Allt detta vet hon om och hon vet varför jag gör det.

Min snart 17-åringa dotter håller jag inte samma hårda koll på. För jag vet vad hon går för och vet att hon håller reda på vilka hon chattar med. Hon är bl.a medlem på Anstalten och där har jag lösen (som hon vet om) så jag kan läsa om jag vill.

Vi har en dator här hemma men egna sidor (inlogg) som vi håller till på. Men alla kan vi gå in på varandras sidor när vi vill. Datorn står på hela dagarna och sidorna är öppna. Men jag skulle aldrig komma på tanken att läsa något utan att dom skulle veta det.

Smyger jag med någonting så smyger dom och vi skulle då totalt tappat förtroendet för varandra.
 

Vi är föräldrar

Skrivet av  Jämställd pappa
och det är inte en lätt uppgift. Huvudregeln är att man inte läser sina barns privata dagböcker. Däremot får de acceptera att man dyker upp på exvis Lunastorm och läser "deras offentliga information". Snack klimatet och chatt klimatet är ibland väl grovt och det bör stävjas.

Bara i de fall då barnens själsliga och fysiska hälsa är verklig fara får och skall man om möjligt ta in all information man kan - detta inbegriper dagböcker. Men med det följer ett stort ansvar och krav på mycket hög integritet och respekt för individen.
 

Hur kan man veta det ?

Skrivet av  Myntets två sidor
Du vet väl inte om barnen blir utsatta innan dom blivit det ?
Min exeperiment site på "lunar" visade att jag som klart underårig flicka hade löpt en mycket stor risk att råka riktigt illa ut.
Nu är jag en vuxen man och kunde läsa mellan raderna... i början var mannen som skulle försöka dejta "mig" ganska harmlös, men så snart jag påstod att jag inte förstod vad han menade så började det gå för långt.
Han var beredd att åka över 60 mil för att få träffa mig, efter det att han talat om vad sado-sex var för något.
Den fysiksa eller psykiska faran uppstår inte förrän det hänt något.
Och sånt vet man inte när det händer eller OM det händer.
Gästböcker och lunarmailen bör man absolut inte dra sig för att läsa.
Och ser man något sånt som jag skrev om så anmäler man det.
 

Visst är det så som du beskriver

Skrivet av  Jämställd pappa
tag dig sen ut på litet mer luddiga siter och du tappar fullständigt hakan.
 

Publikt community

Skrivet av  RiotKitten
Att läsa vad någon skriver på ett publikt community där deltagarna själva väljer vad andra får läsa ser jag inget fel i.
Att läsa en privat dagbok ser jag som VÄLDIGT fel.
 

Skulle heller aldrig..

Skrivet av  Anna
..läsa en privat dagbok, men läste som sagt min sons lunarstorms dagbok. Jag ser det som två vitt skilda saker, han är ju medveten om att alla kan läsa den, den är skriven för att andra ska få reda på hur han har det i sitt liv...
 

Balans på skör tråd

Skrivet av  Yra
Att tjyvläsa privata dagböcker - självklart att det inte är ok. En dagbok kan ju rymma väldigt privata saker som den som skrivit inte delat med någon annan än sig själv. Kan vara rätt allvarliga tankar men som ändå är helt ok under en förvirrad tonårstid.

Att läsa "offentliga dagböcker" exv de som ligger utlagda på nätet är ju däremot helt ok - de ligger juy utlagda just för att läsas av andra. Det vet den som skriver.

Jag tycker att ni föräldrar som tydligt talat om för era barn att även ni har id på exv Lunar och att ni läser och tar del av den världen - lyfter på hatten för er, både ert intresse för era barns värld men också för att ni så tydligt berättat det för era barn och syftet med ert intresse.

Att intressera sig för sitt barn, vad denne har omkring sig mm är för mig en sak. Detta syftar ju till att med respekt visa sitt barn hur viktig denne är och att man vill intressera sig för att kunna ta ansvar och stötta, skydda barnet. Däremot att vara nyfiken i allmänhet ser jag annorlunda på. Det kan gränsa till respektlöshet om man inte tar hänsyn till barnets integritet. Jag är helt övertygad om att barn mår bra av att föräldrar intresserar sig för dem och ödslar tid på dem.

Ibland kan barn vara i fara, exv pga osund eller naiv nyfikenhet på farligheter eller egen destruktivitet pga dåligt mående. Det kan handla om alltifrån droger till kontakt med farliga människor (tänker då framförallt chattkontakter på nätet där vuxna söker barn). Ibland kan oron vara så kraftig att man som förälder måste agera för att inte underlåta att skydda sitt barn. Då kan det ibland vara befogat att för ändamålet helga medlen, att tex gå igenom väskor, fickor, dagböcker. MEN - jag måste få uttrycka det tydlighet att oavsett mål så är varje sådan handling en kräkning av integriteten - så handlingen måste verkligen vara befogad. Dessutom är öppenheten viktig. Att vara öppen inför barnet med den oro som man har och vad man bedömt sig vara nödgad till pga oron och viljan att skydda barnet.

Vill avslutningsvis också bara tillägga att tonåringar har en svår tid emotionellt - och detta behöver inte vara en fara sig, det behöver inte vara osunt utan fullständigt friskt sett utifrån tonåringens utveckling. Och respekt för integriteten ÄR VIKTGIT under denna period i livet - utvecklingsmässigt så genomgår ju tonåringen just den fas där denne ska försöka lösgöra sig från sina föräldrar, pröva sina egna vingar, testa sitt eget jag. Så många gånger, trots att man som förälder kan känna viss oro, så hav förtröstan - era tonåringar är just tonåringar. Men alla tonåringar behöver sina föräldrars stöd, intresse och reaktioner. Och att de agerar om tonåringen är i fara!

Svår balansgång där man många gånger får lita på magkänslan men där man behöver göra huvudet delaktigt innan man handlar.
 

Fortsätt läsa.

Skrivet av  Myntets två sidor
Jag utgav mig för att vara klart under-årig tjej, jag skrev saker på en lunarsida som kunde missuppfattas, detta var ett experiment.
Vad tror ni hände ?
Jo jag satt och chattade med en del både yngre och medelålders män, en av dom medelålders männen t.o.m erbjöd "smisk-sex" , jag frågade vad det var och visade oro för föräldrarna... mannen fortsatte att försöka övertala till sex.
NU får man inte heller glömma att där vistas mycket människor på "lunar" och dom allra flesta är seriösa, men dock icke alla.
Jag skulle föreslå att ni lösenordsskyddar internetet så att ni kan vara med när era barn surfar.
Jag vet att jag skrivit saker här nyligen som kan se ut som om jag försvarar en massa skit, men faktum är att jag inte kan tåla varesig barnsex eller prostitution... så slipper folk som retar sig på mig att undra.
Men mitt budskap är alltså : det FINNS fula fiskar på nätet,men det är kanske ovanligt.
Det gäller alltså att vakta barnen för såna gubbar överallt,fast man får heller inte se troll i varje buske.
Men av egen erfarenhet så kan jag säga att dom är oberäkneliga och oerhört framfusiga, mycket svåra för barn att värna sig emot.
Lagom försiktighet alltså.
 

Håller med

Skrivet av  bettis
Sonen fick inte vara tillsammans med sin flickvän mer efter att hennes mamma läst de privata mail han skickat. Det som var så farligt var: "love you - saknar dig". Det är så otroligt lågt! Hur kan man? Jag skulle ALDRIG läsa sonens privata mail eller något på lunarstorm. Å andra sidan skulle jag nog inte ens kunna lista ut hans nick.
 

Artiklar från Familjeliv