Sök på innehåll hos Allt för föraldrar

5 åring i bältestol

Skrivet av kh
Han sitter alltid i baksätet, men nu till helgen skall vi åka långt, och tänkte att man kunde kanske variera så han satt framme, bilen har självklart ingen airbag där...Är det mindre säkert framme än i baksätet?
Någon som vet?
Svar på tråden: 5 åring i bältestol

Varför ska han sitta fram?

Skrivet av  Banany´n
Så länge inte sonen själv proppsar på det och vill sitta fram så hade jag låtit honom sitta bak.
 

Jag har läst

Skrivet av  Annika
att om någon plats i bilen är säkrare än någon annan, så är det _möjligtvis_ mittenplatsen bak. Förmodar att det är om trepunktsbälte används.
Enligt det jag läste så är det inte säkrare att sitta bak.
Allt beror ju på hur man krockar.
 

Min kompis

Skrivet av  Lofi
har jobbat som bilsäljare (och mycket med säkerhet i bilen) och hon säger att bak är säkraste platserna, men jag vet inte om det verkligen är så. Jag har bara litat på det hon har sagt... Detta kanske inte hjälpte så mycket men ett litet inlägg iallafall. Själv så har vi vår största fram ofta då vi åker längre då hon har tendeser att bli åksjuk och det oftast bler mer när hon sitter där bak.
 

Jag tror inte...

Skrivet av  Susy
...att mittenplatsen bak är så säker om man sitter framåtvänd. I och för sig är man bättre skyddad mot krock från sidorna men vad händer om man får en älg i vindrutan.
 

Marginell skillnad

Skrivet av  Birgitta
Mittplats bak är den säkraste platsen i bilen, minst risk för att bilen knycklas ihop just där vid en rejäl volta. Men fram är det nog egentligen farligare för vuxna, som riskerar att bli fastklämda vid benen. Det blir inte barn i bältesstol. Lite ökad risk för splitter också, kanske. Glas från vindrutan.

Min dotter och jag är oftast ensamma i bilen när vi åker omkring och hon sitter fram hos mig och har gjort så länge. Det är lättare att prata och så, vilket gör att jag kan koncentrera mig mer på körningen. Därmed anser jag det säkrare att ha henne framme hos mig!
 

ang fram och bak...

Skrivet av  *****
säkerheten i moderna bilar är bra både bak och fram men man skall egentligen sikta på att ha barnet så nära bilens mittpunkt som möjligt. sen får man ju räkna in andra aspekter som att det är lättare att ha koll på barnet fram osv men ur ren krocksäkerhets-synpunkt så skall barnet helst sitta så nära mitt-punkten som möjligt!
 

Artiklar från Familjeliv