Sök på innehåll hos Allt för föraldrar

Airbag och Volvo V40

Skrivet av Maria med 2-åring
Vi har möjlighet att komma över en Volvo V40, men funderar på det här med airbagen på passagerarsidan.
Finns det någon här som vågar köra med urkopplad airbag fram och barnstol. Eller är det helt uteslutet?
Svar på tråden: Airbag och Volvo V40

Skulle

Skrivet av  Lilla my
inte köra med airbagen urkopplad, utan endast ha bilstolen framme om den är helt borta.

Dessutom är det mycket trångt bak i en V40, så av den orsaken skulle jag överhuvudtaget inte välja den bilen. Det går att få en bilstol i baksätet, om den som sitter framför är kort, annars har man inget utrymme där framme, utan sitter själv med knäna i ansiktet.
 

Jag har en V40

Skrivet av  pewa
Njo, visst går det att ha en bilbarnstol bak i en V40 och ändå ha bra plats fram.
Vi har haft stolen både bakom sätet och i mitten och än så långe fungerar det bra. Dottern fyller fyra i mars.
Vi är inte några korta personer så stolarna fram är ganska lång bak för att vi skall få en bra körställning (jag är 174, mannan 189). Hennes sittställning blir ganska rakt upp så det hon klagar på är att det inte går att vila/sova i min bil :-) Åker vi långt vill hon att vi tar Saaben eftersom det går att sova i den.
Stolarna vi har är en Akta Basic (hmm heter den så) och En Akta Duo Comfort. Båda fungerar.

Men visst V40 är inte någon stor bil.

/Pewa - som tycker om sin V40
 

Nja...

Skrivet av  Mega
Jag har hela tiden sagt att jag inte skulle sätta mina barn framför en sån airbag, men sen har jag fått höra från säkra källor att det visst är ok! Det man ska akta sig för är airbagar som är elektroniskt urkopplade om jag fattat det hela rätt.

Men en annan sak, just V40 är inte nån familjebil, den är jätteliten invändigt! Baksätet duger inte att ha en bakåtvänd bilbarnstol i särskilt länge. :(
 

Fy vad ansvarslöst!

Skrivet av  Jessica N
Att placera en bilstol där det finns en urkopplad airbag är för mig lika ansvarslöst som att köra med ungarna obältade i bilen.
Man kan ALDRIG vara säker på att airbagen inte utlöses även om den är bortkopplad. Man kan inte lita blint på att tekniken alltid fungerar.
 

Du har fel, fel, fel!

Skrivet av  Mega
Du ska nog läsa på lite innan du kallar någon mer påläst ansvarslös!!

 

Det kvittar hur påläst du än är!!

Skrivet av  Jessica N
Jag ändrar inte åsikt ändå. JAG tycker att man är ansvarslös om man blint litar på att airbagen inte utlöses vid en ev krock bara för att den är "bortkopplad". JAG litar inte ett ögonblick på det och MINA barn är viktigare än så för mig än att jag placerar dem där det finns en "bortkopplad" airbag.
Det är en sak om airbagen är BORTTAGEN, men att den är BORTKOPPLAD ger inga garantier för att inget händer.
 

Jessica

Skrivet av  Besökare
Flera kända (och då menar jag stora och kända)bilmärken monterar inte bort airbagen utom dom kopplar ur den!

Se mitt inlägg nedan. Visst den kan lösa ut,men vid ca.300 grader.

varför skulle stora bilmärken göra på det viset om det var förenat med livsfara. Skulle vara säkrare för dom då i så fall att ta ut en hög urmonterings kostnad än att säga något som inte stämmer och som skulle vara förenat med livsfara för barnen.
 

Det spelar ingen roll!

Skrivet av  Jessica N
Man kan inte garantera att det inte händer nåt. Det har ju hänt olyckor förut med sk bortkopplade airbags.
Jag står fortfarande för vad jag tycker och det skäms jag inte för!
 

Jessica N

Skrivet av  HN
Du har helt rätt! En airbag som sitter kvar i bilen har fortfarande kvar ALL sprängkraft. Det enda sättet att vara 100% säker på att barnet åker säker är att MONTERA UR airbagen. Oavsett vad biltillverkarna säger. Jag kontaktade GA för Audi när det gällde min bil och fick till svar att "det var inga problem, vi kopplar ur den elektroniskt". Faktum är fortfarande att airbagen sitter kvar.

Ett dåligt exempel är en dynamitgubbe med apterad tändhatt. Är den ofarlig bara för att stubintråden är borttagen....?
 

HN

Skrivet av  Mega
Detta kan man läsa på NTFs hemsida, och det står inget av det du påstår:

Krockkudde och bilbarnstol
VTI (Väg- och Transportforskningsinstitutet), Folksam forskning och NTF gemensamma policy gällande främre passagerarkrockkudde och barn:
Krockkudde och barn i bil kan vara en livsfarlig kombination. Barn i barnstol, framåtvänd eller bakåtvänd, får inte placeras i främre passagerarsätet om platsen är utrustad med krockkudde. Passagerarplatsens krockkudde är dimensionerad att skydda personer med en längd av minst 140 cm. För passagerare under den längden kan en utlösande krockkudde under vissa omständigheter orsaka livshotande skador. För att passagerare under 140 cm ska kunna sitta i främre passagerarsätet krävs att krockkudden är urkopplad. Om så inte kan ske rekommenderar vi placering i baksätet eller byte till annan bil. Ansvaret för urkoppling måste ligga helt hos biltillverkaren eller bilimportören. Vi accepterar därför inte urkoppling via nyckel eller annan form av strömbrytare, som aktiveras av förälder, förare eller annan icke auktoriserad person. Vi anser att biltillverkare eller bilimportörer skriftligt ska garantera att urkoppling skett på ett tillförlitligt sätt.

 

Men Mega...

Skrivet av  Jessica N
...bara för att det står så i en artikel så betyder det inte att det är säkert till 100% med urkopplade airbags.
 

Vet du, Jessica N...

Skrivet av  Mega
Jag har faktiskt aldrig skrivit att det är 100% säkert, och som kuriosa kan jag nämna att jag inte sätter mina barn framför en airbag, oavsett hur den är urkopplad.
Denna debatt har för mig övergått i ren princip, jag tycker att om vi har en myndighet i Sverige som är satt att bla inspektera sådana här saker så ska vi kunna lita på vad de kommer fram till.

Jag skulle jättegärna vilja veta om det hänt olyckor i Sverige, och i sådana fall hur airbagen var urkopplad!
 

Tillägg:

Skrivet av  Mega
Det där med 100%... Jag tror fortfarande att man kan lita på en mekaniskt urkopplad, men jag tror inte att någon biltillverkare garanterar något till mer än 99%. :) De vill väl ha en liten lucka, därav mitt motstånd mot att säga att någonting är 100% säkert... Det KAN ju bli kärnvapenkrig och komma en elektromagnetisk puls som får avklippta sladdar att få kontakt, bevars!
 

Mega, vet du vad du själv skrivit?

Skrivet av  Jessica N
I ett av dina första inlägg här ovan skriver du:

Jag har hela tiden sagt att jag inte skulle sätta mina barn framför en sån airbag, men sen har jag fått höra från säkra källor att det visst är ok!

Det tolkar jag som att du visst kan tänka dig att sätta dina barn framför en urkopplad airbag. Just sista meningen där gör att jag tolkar det som att du innan varit inne på att aldrig göra det MEN sen har du fått höra från olika källor att det visst är ok. Dvs. så är det ok för dig också.
 

Mega, jag kommer inte ihåg vilken...

Skrivet av  Birgitta, since 1997
.... biltillverkare det var, men jag tror det var någon av de större, som under lång tid kopplade ur FEL airbag här i Sverige. De kopplade ur förarkudden i stället för passagerarkudden! Massor med föräldrar körde alltså omkring och trodde att deras barn satt säkert, medans det i själva verket var livsfarligt. Och det var alltså urkopplingar som gjorts på auktoriserad verkstad...

I tyskland, bland annat, har det hänt dödsolyckor med barn som suttit vid "urkopplade" airbags. Så länge den mänskliga faktorn finns med i spelet kommer det att begås misstag. Misstag som inte kan ske om det aldrig suttit nån airbag i bilen.

Så länge det finns småbarn i min närmaste omgivning kommer jag inte att köpa bil med passagerarairbag. Jag vill kunna skjutsa barn på alla platser i bilen, utan oro för sprängladdningar och klantiga verkstadsmekaniker...
 

Vad jag minns

Skrivet av  Jennie
så handlade det inte om att man systematiskt kopplade ur fel airbag utan om något enstaka fall där det hade blivit fel. Detta är ju naturligtvis inte bra men rätt bör vara rätt.

De bilverkstäder som idag kopplar ur airbags har flera mekaniker som kollar (och skriver under på) att urkopplingen har gjorts på rätt sätt.

/ Jennie
 

Om urkoppling av fel krockkudde

Skrivet av  Datahari
Så här skrev Aftonbladet i november -99:

"Volkswagen har av misstag kopplat bort krockkudden i ratten i stället för på passagerarplatsen i tusentals bilar.

– Det känns för jävligt, säger en Passat-ägare till Aftonbladet. Jag fick bilen i augusti 1997 och har haft yngsta barnet i bakåtvänd barnstol i framsätet sedan dess.

För mindre än ett år sedan dödades ett barn i en bakåtvänd barnstol i en olycka utanför München. Ägaren hade lämnat in bilen, en Golf, till VW-verkstaden för att få krockkudden urkopplad. Ändå exploderade krockkudden vid krocken och dödade barnet.

VW ändrade då rutinerna för urkopplingen. Tidigare hade man kopplat ur passagerarkudden med hjälp av ett dataprogram, numera gör man som de flesta andra tillverkare, drar ur sladden till passagerarkudden.

Men nu visar det sig alltså att Volkswagen inte ens hållit ordning på vilken sladd som går till passagerarkudden och vilken som går till förarkudden."

Läs hela artikeln här: http://www.aftonbladet.se/nyheter/9911/02/passat.html
 

ALDRIG

Skrivet av  Trollmor73 m. 3 pojkar
Att jag skulle våga sätta mina barn där en urkopplad airbag sitter, dom kan faktiskt lösa ut vid en kraftig krock. Enda sättet att låta nån sitta där är att den är helt borttagen och inlämnad till sprängmedels omhändertagande.
Tycker de är oansvarigt att ha barn vid en urkopplad airbag, lika illa som att ha barne vid en "aktiv" airbag eller ha barnen obältade i bilen.
 

En vän ringde och kollade

Skrivet av  Besökare
Kommer ej ihåg vilket bilmärke dom har nu,men dom ringde i alla fall till företaget och fick prata med vd.

Dom undrarde om airbagen ej kunde lösa ut om man kopplat ur det. Jo, sa han,det kan den,om det börjar och brinna och det blir en temperatur på 300 grader.
Råkar man ut för det så är man ganska illa ute i all fall...
 

Airbags

Skrivet av  HN
Det verkar som om begreppen är lite tillrörda.

Med urkopplad airbag menas att airbagen är elektroniskt urkopplad och det är EJ att föredra. En airbag kan lösa ut oavsett om kablaget är åsidosatt eller inte eftersom laddningen som fyller bagen fortfarande är intakt. Ska man vara 100% säker är det enda som gäller att fysiskt avlägsna airbagen. Många bilmärken är dock helbilsgodkända med passagerarairbag och det gör att en del märkesverkstäder har som policy att inte demontera airbagen utan att koppla ur den elektroniskt.

Med andra ord, antingen har man sprängladdningen kvar i bilen och barnet sitter i baksätet eller också skruvar man ur den ur bilen och barnet kan till 100% vara säker på att inte dödas av en utlösande airbag.
 

Airbags

Skrivet av  HN
Det verkar som om begreppen är lite tillrörda.

Med urkopplad airbag menas att airbagen är elektroniskt urkopplad och det är EJ att föredra. En airbag kan lösa ut oavsett om kablaget är åsidosatt eller inte eftersom laddningen som fyller bagen fortfarande är intakt. Ska man vara 100% säker är det enda som gäller att fysiskt avlägsna airbagen. Många bilmärken är dock helbilsgodkända med passagerarairbag och det gör att en del märkesverkstäder har som policy att inte demontera airbagen utan att koppla ur den elektroniskt.

Med andra ord, antingen har man sprängladdningen kvar i bilen och barnet sitter i baksätet eller också skruvar man ur den ur bilen och barnet kan till 100% vara säker på att inte dödas av en utlösande airbag.
 

Det finns

Skrivet av  Jennie
två sätt att "koppla ur" en airbag, elektronisk och mekanisk.
Elektronisk är det som du beskriver och är inte att lita på för då finns airbagen kvar i bilens elektroniska system och kan utlösas vid tex en kortslutning.

Mekanisk urkoppling betyder att airbagen kopplas bort från elsystemet och kan därmed inte utlösas vid tex en kortslutning.
Denna urkoppling litar jag på.

Det enda som i detta fall skulle kunna utlösa airbagen är väl som det skrev om ovan att bilen uppnår +300 grader. Då spelar det nog ingen roll.....

/ Jennie
 

Mega

Skrivet av  HN
Innan man sätter igång och piper ska man ha klart för sig vad man diskuterar. Uppenbarligen har du missat något väsentligt eller så har du problem med att uttrycka vad du menar.

Jag citerer: "Det man ska akta sig för är airbagar som är elektroniskt urkopplade om jag fattat det hela rätt"

Helt rätt.... Man ska akta sig för elektroniskt urkopplade airbags. Kan du nämna några märkesverkstäder som ur sin helbilsgodkända bil fysiskt demonterar passagerarairbagen??
 

Mega en gång till

Skrivet av  HN
Läs vad Fiat & Alfa Romeo tycker:

"Vår rekommendation till återförsäljare och verkstäder är att inte i något sammanhang medverka till urkoppling av krockkudde för montering av bilbarnstol och/eller för att placera ett barn på passagerarplatsen. Italienska Bil AB uppmanar återförsäljare- och verkstadsnätet att alltid informera bilägaren om att under inga omständigheter montera en bakåtvänd bilbarnstol och eller placera ett barn där en krockkudde är monterad, även om krockkudden har kopplats ur"

Volvo säger: "Mekanisk urkoppling kan göras på begäran av kunden."

Man SKA ta BORT airbagen ur bilen. Punkt slut. Den som till 100% kan vederlägga att en potentiell sprängladdning är ofarlig har nu chansen att bevisa detta.
 

Ja, och vad har jag skrivit då?

Skrivet av  Mega
Ursprungsinlägget handlar om en Volvo och jag utgår ifrån vad som gäller Volvobilar. Om den inte är elektroniskt urkopplad så är den alltså: MEKANISKT urkopplad.

För övrigt får jag en obehaglig känsla av att vi "känner" varann. Jag gissar men påstår inte att jag VET. Till skillnad från andra...
 

Mega

Skrivet av  HN
Ditt urspungsinlägg säger följande:
"Jag har hela tiden sagt att jag inte skulle sätta mina barn framför en sån airbag, men sen har jag fått höra från säkra källor att det visst är ok! Det man ska akta sig för är airbagar som är elektroniskt urkopplade om jag fattat det hela rätt."

När vi förtydligar det så hänvisar du till NTF och säger att det inte stämmer. Vad är ditt problem?
 

Jag tycker inte att du förtydligar!

Skrivet av  Mega
Mekaniskt urkopplad kan även betyda avklippt sladd, det betyder inte nödvändigtvis uttagen laddning/bag. Och eftersom det för närvarande anses ok att göra så, så accepterar jag detta.

Det som står på NTFs sida är att de (VTI, Folksam, NTF) inte accepterar en bortkoppling av airbag med nyckel eller strömbrytare som ska aktiveras av icke auktoriserad person. Det är alltså enligt de ok att koppla ur airbagen, men låta den sitta kvar.

Kort sagt, jag har inga problem, men jag börjar undra om inte du har?



 

Apropå problem.

Skrivet av  HN
Jessica N skrev:

Att placera en bilstol där det finns en urkopplad airbag är för mig lika ansvarslöst som att köra med ungarna obältade i bilen.
Man kan ALDRIG vara säker på att airbagen inte utlöses även om den är bortkopplad. Man kan inte lita blint på att tekniken alltid fungerar.

Mega skrev:

Du har fel, fel, fel!

Du ska nog läsa på lite innan du kallar någon mer påläst ansvarslös!!



Och den naturliga frågan man ställer sig: På vilket sätt hade Jessica N fel?
 

Såhär:

Skrivet av  Mega
Eftersom jag valt att gå på samma linje som NTF mfl så tycker jag att det är fel att säga att man aldrig kan vara säker på att tekniken fungerar. Med den inställningen kan man nog inte köra bil överhuvudtaget... Dessutom blir jag arg över att bli kallad ansvarslös!
 

Mega och det dubbla budskapet

Skrivet av  HN
Ånyo, Mega skrev:
"Jag har hela tiden sagt att jag inte skulle sätta mina barn framför en sån airbag, men sen har jag fått höra från säkra källor att det visst är ok! Det man ska akta sig för är airbagar som är elektroniskt urkopplade om jag fattat det hela rätt."

Efter att ha fått motvind är det plötsligt OK med elektronik.

Mega skrev:
"Det som står på NTFs sida är att de (VTI, Folksam, NTF) inte accepterar en bortkoppling av airbag med nyckel eller strömbrytare som ska aktiveras av icke auktoriserad person. Det är alltså enligt de ok att koppla ur airbagen, men låta den sitta kvar."

Med andra ord är det enligt Mega INTE OK att köpa en Audi A4 där airbagen kopplas ur med nyckel om det inte är auktoriserad personal vrider om nyckeln. Om bilägaren gör det är det inte OK.

Ibland är det till nackdel att munnen och fingarna är snabbare än hjärnan.
 

Motvind?

Skrivet av  Mega
Nädu, jag har inte ändrat mig! Elektroniskt är för mig vrida om nyckel eller sätta på strömbrytare, det har jag aldrig sagt att det skulle vara ok för mig. Däremot att mekaniskt åtgärda den, klippa av sladd eller göra annat liknande, DET är ok!

Du lägger saker i min mun vilket jag ogillar, det jag har redovisat är den policy som finns angående nyckelurkoppling, inte min personliga uppfattning.
Du skrev ju om vad Volvo ansåg, i samma stil bör det ju betyda att du tycker att deras sätt att koppla ur är ok?

Dessutom undrar jag varför du ska lägga till de där små kommentarerna i slutet på varje inlägg? Onödigt!
 

Men....

Skrivet av  HN
du har fortfarande inte förstått. Att klippa av sladdarna ger samma effekt som att koppla ur airbagen med nyckel. Laddningen med dess tändanordning sitter fortfarande kvar i bilen och därmed också möjligheten att den smäller vid oönskat tillfälle. Är dynamit gubben mindre farlig bara för att stubinen är avlägsnad??
 

Ne, det är absolut inte

Skrivet av  Jennie
absolut inte samma sak att vrida om en nyckel och att klippa av sladdarna.
När man vrider om en nyckel så sitter utlösningsmekanismen kvar i bilens elsystem och vid en krock kan elsystemet kortslutas och airbagen utlösas.
Detta är omöjligt om kablarna är avklippta. Det finns då ingenting som kan utlösa airbagen.

Dynamit utlöses (tack vare Alfred Nobel) inte utan att det finns något som tänder den.

/ Jennie
 

För mig är det uteslutet

Skrivet av  Birgitta, since 1997
Den enda airbag jag litar på är den som aldrig blivit monterad, eller den som helt och hållet blivit bortmonterad med sprängladdning och allt. Jag vill inte ha en "bomb" bakom ryggen på något barn när jag kör...

Vägverket och NTF har en liberalare hållning, se tex www.ntf.se
 

Jag har pratat med NTF

Skrivet av  HN
angående urkopplade airbags och den kvinnan var av precis samma uppfattning som dig, nämligen att sprängladdningen finns kvar så länge airbagen inte är fysiskt bortmonterad. Ska man vara 100% säker så är det som du säger: Bort med hela airbagen eller strunta i att sätt i den.

På Audi fick man inte välja huruvida man ville ha passagerarairbag eller inte. Audi har ett lås i sina bilar som sitter vid handskfacket. Bilens nyckel passar i detta lås och när man vrider nyckeln till läge "off" är airbagen "urkopplad".

NTF skriver:
"Vi accepterar därför inte urkoppling via nyckel eller annan form av strömbrytare, som aktiveras av förälder, förare eller annan icke auktoriserad person."

Slutsatsen man måste dra av NTF´s resonemang är att en Audi inte är ett bra alternativ när det gäller bilbarnstol i passagerarsätet om det inte är en auktoriserad person som vrider om nyckel.... Undrar just på vilket sätt det spelar någon roll?
 

Av hänsyn till bilens hela livslängd...

Skrivet av  Mega
De menar att de inte kan ta ansvar för en ev. andra ägare som kanske inte fått korrekt information.

 

Fascinerande

Skrivet av  HN
Var du närvarande vid samtalet eftersom du påstår vad kvinnan jag talade med egentligen menade?
 

??

Skrivet av  Mega
Du ställde den här frågan:

"Slutsatsen man måste dra av NTF´s resonemang är att en Audi inte är ett bra alternativ när det gäller bilbarnstol i passagerarsätet om det inte är en auktoriserad person som vrider om nyckel.... Undrar just på vilket sätt det spelar någon roll? "

Jag svarade utifrån den information som finns på NTFs hemsida. Tycker du att det är fascinerande att jag är läskunnig?



 

Hittat på foraldrar.com

Skrivet av  HN
"Ni har helt rätt i att man absolut inte ska ha ett barn på passagerarsidan om man har en airbag där. Biltillverkarna har lovat att en urkopplad airbag verkligen är urkopplad men eftersom det har inträffat olyckor skulle jag själv inte våga lita på det. Jag väljer att antingen ta bort airbagen helt och hållet, skaffa en annan bil utan airbag eller låta barnet färdas i baksätet (men då har man sämre uppsikt över det).

Det är av ovanstående anledning som exempelvis Ford vägrar att koppla ur airbags. Hos Chrysler kan man kostnadsfritt få airbagen bortkopplad, men man kan också välja att få den borttagen helt och hållet för en kostnad om ca 1 500 kronor."

En annan text som belyser frågan:
"En biltillverkare i Tyskland sa för några år sedan att en "avstängning" eller "urkoppling" inte är 100% säker. En några månader gammal flicka dog i en krock när airbagen exploderade trots att bilen varit inlämnad för "avstängning" av airbagen. Det säger sig självt för oss som förstår hur teknik fungerar att på samma sätt som att bilen stannar eller att tv:n börjar ryka kan man förutse att airbagen kan explodera så länge krutladdningen finns kvar. Det handlar ju inte om en programmering så att kudden "inte löser ut på måndag klockan två" utan att den inte ska lösa ut när fordonskarossen kanske krossas och krafter i storleksordningen tiotals ton frigörs... Statisk elektricitet, krockvåldet, klämskador på karossen, ja det finns mycket som är svårt att förutse."


Att klippa sladdarna låter inte som någon bra idé....
 

Håller med de som är försiktiga

Skrivet av  Kristina bf. 8/8
Skulle definitivt aldrig lita på en urkopplad airbag. Bort med hela rasket eller barnet på annan plats i bilen
 

Artiklar från Familjeliv