Sök på innehåll hos Allt för föraldrar

7-åring som kanske inte har det så bra

Skrivet av J:son
Jag vet inte om mitt inlägg passar här, det verkar vara mest trafiksäkerhet som diskuteras här, men det här känns angeläget och jag vet inte vart jag ska skriva det annars.
Min väninna berättade detta för mig:

Hennes 7-årige son har en klasskompis som är hos dem ibland och leker. Kompisens föräldrar har ett eget bageri och jobbar om kvällarna så denna 7-åring får lägga sig själv om kvällarna. Han tittar enligt föräldrarna på Cartoon Network tills han somnar.
Men min kompis börjar befara att han kanske även tittar på annat - som ingen 7-åring i världen borde se. Han är väldigt sexfixerad och drar ner byxorna på min väninnnas två döttrar så fort han får chansen. De är 3 och 5 år gamla och fattar ännu så länge ingenting. Han vill att de ska "visa" hela tiden. Min kompis blir såklart jättearg och säger till att han inte får göra så men det hjälper inte. Han gör det flera gånger varje gång han är där och leker. Hon har försökt antyda för hans föräldrar men de vill inte tro att det är på det viset. Han tittar på Cartoon Network punkt slut.
Snälla, dela med er av era tankar. Jag blev helt ställd när hon berättade detta och visste inte vad jag skulle råda henne till.
Svar på tråden: 7-åring som kanske inte har det så bra

Oj då.......

Skrivet av  Nicolle
Förstår din oro.
Om du pojken slår över till en anna, mindre passande kanal. Och kanske sitter och tittar på sex scener var och varannan kväll, så är det inte konstigt om han blir påverkad.

Har föräldrarna inte nå¨gon koll på vad han tittar på?
Jag har inget direkt råd, men tror att detta måste tas upp igen, det är inte rätt mot något av barnen om det fortsätter, det verkar inte sunt!

Kram/Nicolle
 

Näääää

Skrivet av  Anette
Jag vet inte om jag ska skratta eller gråta, en 7-åring som tvingas lägga sig själv om kvällarna???? Jag tror jag gråter. Jag vill inte döma någon och jag känner ju inte dessa föräldrar men jag tycker INTE det låter bra att man låter en så pass liten kille gå och lägga sig själv om kvällarna. 7-åringar är ju i en känslig ålder och har en fantasi utan dess like och det måste väl ändå vara en otrygghet att inte få ha mamma eller pappa som stoppar om en och som finns i närheten på kvällen.

Dessutom låter de honom titta på Cartoon network tills han somnar bara det...det är ju en skitkanal (ursäkta uttrycket) med en massa, enligt mig, dålig tecknad film med högt tempo och ljud. Kan inte vara speciellt rogivande inför nattsömnen!

Om det sen skulle vara så att de har andra "vuxenkanaler" och de tror att han tittar på dem så blir jag bestört. Har man dessa kanaler får man som vuxen ta sitt ansvar och se till att de kanalerna är låsta så att barnen inte av misstag sappar över till dem.

Allt låter "fel" och enligt mig måste de här föräldrarna ta sig en rejäl funderare på hur de ska kunna lösa detta. En förälder får helt enkelt vara hemma på kvällen när det är dags för pojken att sova, eller om de kan låta någon annan de känner vara där.

Det där med att han håller på att dra ner byxorna på de där tjejerna kan ju vara ett sätt för honom att skaffa sig uppmärksamhet eller nåt, kanske känner han sig väldigt ensam om han nu tvingas gå och lägga sig själv varje kväll....bara en tanke....
 

En ensam sjuåring?

Skrivet av  Malinau
Menar du alltså att sjuåringen lämnas ensam hemma om kvällarna och få klara sig själv? Jag skulle inte ens försöka tala med föräldrarna av den anledningen att de inte skulle lyssna. Men jag skulle göra en anmälan till sociala myndigheter och eventuellt skulle jag göra skolan uppmärksam på detta missförhållande. Det kan inte vara så svårt eftersom de är klasskamrater.
 

Anmäl!

Skrivet av  hello
En sjuåring ska inte behöva lägga sig själv! Anmäl till socialtjänsten. Man kan göra en anonym anmälan, men man ska veta att den som tar emot anmälan kommer att försöka få reda på vem som anmält. Det är man dock _inte_ skyldig att uppge. En anmälan till socialen innebäe heller inte med automatik att man tar barnet ifrån föräldrarna, utan först tar socialen kontakt med föräldrarna och utreder och det kanske stannar vid att föräldrarna får stödsamtal eller nåt liknande. Så: anmäl! Jag tycker att man är skyldig att göra det som vuxen, när man märker att ett barn far illa.

Eller prata med skolan - de är skyldiga enligt lag att anmäla barn som far illa. Och det verkar det ju utan tvekan som att den här killen gör.

Lycka till!
 

Artiklar från Familjeliv