Sök på innehåll hos Allt för föraldrar

Strålning från datorn, kan det skada ett spädbarn?

Skrivet av jag
Min 6veckor gamla son vill ligga i min famn hela tiden. Och större delen av dagen får han det. Det blir ganska jobbigt när man bara kan sitta still så därför har jag satt datorn brevid så att jag kan läsa lite samtidig som jag ammar med mera.

Men när jag pratade med mamma så blev hon förfärad och tyckte att stråliningen från datorn kan skada barnet. Vad tror ni. Datorn är ett år gammal och det är en vanlig bärbar.
Svar på tråden: Strålning från datorn, kan det skada ett spädbarn?

Bärbara är extremt lågstrålande

Skrivet av  MacGyver
Det säkraste man kan använda om man är rädd för strålning är bärbar. Möjligen kan man få dem att stråla lite om man kör in ett instickskort för mobilkommunikation. För 20 år sen fanns det monitorer som fick håret att resa sig (bokstavligen) och drog under en arbetsdag till sig betydande mängder mascara och läppstift från kvinnor som använde dem.

Är datorn dessutom ett år gammal så har den slutat avge mjukgörare och plastrester.

Surfa lugnt vidare!
 

Mascaraeffekten berodde nog

Skrivet av  Pappa AJ med Lilla aj, nu 11 ½ år
på elektrisk uppladdning (som när man har katt eller kammar sig eller tar av en polyestertröja, t.ex.).
 

alltså jag gissar nu så

Skrivet av  turtle
lita nog inte helt på mig, men jag tycker nog att dagens nya fina datorer inte borde avge så mkt strålning att det borde va nån fara.
Tror nog du ska sitta där med bäbis i famnen väldigt väldigt många timmar per dag om det ska va nån större risk att bäbis tar skada.
Men det är vad jag tror.
Jag skulle nog våga sitta studnvis vid datorn även om barnet ville va i min famn.
 

Ja det är ju just det

Skrivet av  jag
att jag skulle uppskatta att det blir så där 14timmar framför datorn varje dygn. Så det är mycket, man samtidig är det just därför det är så betydelsefult för mej. Innan jag började göra så här var jag mycket mer otålig med honom, (givetvis inte hela tiden men när timmarna gick så blev det jätte jobbig)

Okej ibland tar jag ju en pause och lyssnar på musik eller bara sitter och pratar med honom. Men ofta orkar jag inte stänga av datorn då häller så den är på hela tiden.

Jag hoppas givetvis att han snart ska blir bättre på att sova och äta lite snabbare.

Jag har en stor amningskudde som lillen ligger på, jag vet inte men den borde väll också skydda lite.

Nja jag vet inte, men jag tror nog att jag fortsätter i alla fall ett tag till.

 

Tack för svaren =0) IMT

Skrivet av  jag
f
 

Det som _kan_ vara skadligt

Skrivet av  Pappa AJ med Lilla aj, nu 11 ½ år
är lågfrekvent strålning från en transformator, t.ex. (nätaggregat, om sådant används).
Annars är det högfrekventa radiovågor som knappt lämnar datorn, av olika slag.
En katodstråleskärm är det ju knapparst fråga om, den har också (svaga) magnetfält för att böja elektronstrålen, knappt påverkande om man inte sitter inne i bildskärmslådan (gamla sortens).
Själva strålen i dessa är av beta-typ, och stoppas av "rutan" (de går inte fram i luft).
De första TV-apparaterna för färgteve i USA strålade lite röntgenstrålning strax bredvid/under apparaterna, det är nog knappast fallet numera (1953-55 c:a).
 

Artiklar från Familjeliv