Sök på innehåll hos Allt för föraldrar

vad hade ni gjort?

Skrivet av Hjärter dam
Igår när vi gick från dagis såg jag en mamma sätta sin 1,5-2 åring på bälteskudde i framsätet.
Idag kom samma mamma och barnet satt på kudden i framsätet - obältad.
Jag kunde inte med att säga något men blev rätt upprörd.
Hade ni sagt till mamman (har aldrig sett henne förr, barnet går på annan avdelning)?
Ska jag via förskolechefen få till en lektion från HTF (med alla föräldrar då)?
Kan de vara negativa till ett sådant intiativ?
Svar på tråden: vad hade ni gjort?

Jag TROR

Skrivet av  JessicaF
att jag hade skaffat fram skriftlig information som jag sedan hade lämnat på barnets plats på avdelningen. Eller kanske närmat mig mamman lite försiktigt nästa gång och frågat om barnet alltid åkte så där eller om det bara är en provisorisk (om än idiotisk) lösning bara till och från dagis - kanske åker väldigt kort bit? Om inte, om barnet brukar sitta så - kanske lämna broschyren då och be henne tänka över det hela och understryka att du enbart tänker på barnets säkerhet. Antagligen kommer hon bli trampad på tårna, men det är det värt!
 

fniss

Skrivet av  Hjärter dam
det var vad jag gjorde!
Jag ringde till dagis och till NTF så nu får jag hem broschyrer att dela ut till alla barn på förskolan!
 

Bra gjort!

Skrivet av  JessicaF
Då är det iallafall inte av okunnighet som hon sedan gör så där :-).
 

I fallet när ..

Skrivet av  MacGyver
.. barnet satt bältad på kudde är det inte så enkelt att vara tvärsäker om vad som är rätt och fel.

Båda mina barn vantrivdes ordentligt i sina bakåtvända bilbarnstolar, vilket ledde till att de levde rövare, skrek och krävde uppmärksamhet.

Vi människor är byggda så att vi är oerhört uppmärksamma på signaler från våra barn, och jag var med om ett antal olycksincidenter där såväl jag som hustrun tappade uppmärksamheten på trafiken för att barnen levde rövare i sina bakåtvända. Incidenterna var av typen "kom nästan över i mötande körfält" och "körde nästan av vägen".

Vi satte barnen på bälteskuddar runt 2-3 års ålder, och incidenterna upphörde omedelbart. Om man ser till helheten upplevde jag en starkt ökad säkerhet under bilfärd sedan vi vänt barnen "rätt", just därför att vi själva blev dramatiskt mycket mindre oycksbenägna, även om barnen visserligen satt sämre skyddade.

Det här med trafiksäkerhet har inte alltid med "sunt förnuft" att göra, det är ofta rätt komplicerade samband som är inblandade.
 

Tack MacGyver

Skrivet av  mamma till tre barn
för ett resonabelt svar. Precis så är det; barn är olika, det handlar inte om uppfostran eller hur bra bilförare man är. Och det primära är ju att till varje pris försöka undvika en krock.
Jag satte min ena son på kudde redan före 2 års ålder. Istället minskade jag antalet bilfärder radikalt. Och dessutom blev det lugn och ro i bilen. Jag TROR att jag därigenom ökade säkerheten och minskade risken för olyckor.
 

Ensam på vägen

Skrivet av  Inget mähä heller
Vadå "undvika en krock"? Du är väl inte ensam på vägen. Tror du att folk som krockar alltid är de som orskar olyckan? Uppenbarligen är olyckan framme titt som tätt hur väl folk än försöker undvika det. Varför inte skydda sina små barn på bästa sätt inför den risken? Det händer någon och alltså kan det hända dig.

Barn är olika. Förstås. Då får man anpassa uppfostran. Barn som kan skrika sig till att få slippa en bilstol har inte förstått att det är vuxna som bestämmer och inte de själva. De har inte respekt för sina föräldrar. Detta är något man bygger upp. Låt dem bestämma över sådant de är mogna att fatta beslut om. Allt annat är att abdikera från ansvaret för dem.
 

Trams

Skrivet av  mamma till tre barn
Respekt är nått man ska förtjäna, även som förälder.
 

Jasså?

Skrivet av  aldrig mähä
Och hur gör man det i en farlig situation? Jag tycker nog att man som förälder besitter så pass mycket mer kunskap och erfarenhet än vad ett barn gör, så att förtjäna en viss respekt för sitt kunnande - det gör man automatiskt.
 

Senaste siffrorna jag såg ..

Skrivet av  MacGyver
.. var det bortåt 80% av offren i trafikolyckor som själva begått felet som vållade olyckan. Fast det var tre år sen nåt jag läste den siffran. Fast det kanske skett en dramatisk förändring de senaste tre åren?
 

Hög chanstagning

Skrivet av  aldrig mähä
Trots allt är det i 20 % av fallen andra som orsakar en olycka alltså. 2 av 10 alltså. Det är en rätt hög siffra om man spelar med någon annans liv. Tycker jag.
 

Näe.

Skrivet av  MacGyver
Det var visst bara 10% som var klockrena oskyldiga offer. I 10% av fallen gick det inte att utreda. Låt oss dela dem lika mellan grupperna. 85% chans att olyckan är ditt eget fel alltså. I min värld låter det som om jag skall lägga mest krut på att själv vara en säker bilförare. Se till att vara utvilad, uppmärksam, nykter och i god mental balans alltså.
 

Oj! Kan du ge en länk till siffrorna,

Skrivet av  Maa, rehabiliterar whiplashskada, 20 mån. nu
MacGyver? Det skulle vara intressant. I så fall är den olycka jag skadades i rätt ovanlig, alltså (stod stilla vid rödljus o väntade för att svänga ut på större väg, bilen bakom med nittonårig förare bromsade för sent o det var halt= det var inget vi kunde gjort annorlunda mer än att inte åka alls vintertid?)
 

Irriterad på mig själv!

Skrivet av  MacGyver
Brukar inte slänga ur mig siffror utan att ha en solid referens! Har för mig att jag läste siffran i en artikel nånstans.

Om man gör lite rimlighetsbedömningar ur siffrorna i det här dokumentet framstår dock siffran 80% rimlig:

http://www.sika-institute.se/databas/data/ss2002_6.pdf

25% av alla olyckor är singelolyckor - inget snack om vems fel det är då va? Om resterande 75% av olyckorna delas precis jämt mellan vållande (och medpassagerare) och offer så blir det 25%+37,5%=72,5% av olyckorna där den som gjort fel drabbas.

Det är inte orimligt att anta att den som gjort fel oftare drabbas värst bland de där 75%:en också. Kolla olyckstyperna i dokumentet och gissa själv.

Ledsen att jag slängde ur mig en siffra utan solid referens, men de siffror jag grävt fram visar ändå att den i särklass största säkerhetsåtgärd man kan vidta är att se till att man själv är en så säker förare som möjligt.
 

Fråga om 80 % till McGyver

Skrivet av  Inget mähä heller
Var det bara singelolyckor eller?
 

Förstår inte riktigt frågan?

Skrivet av  MacGyver
Kolla mitt inlägg från 16:04:42 - det kanske svarar på din fråga?
 

Håller nog med Mac Gyver här

Skrivet av  Madde
Om jag stod i situationene att min 3-åring måste åka någonstans och valet var mellan att sitta framåtvänd hos en utvilad, van och säker förare eller bakåtvänd hos en okoncentrerad, virrig och trött förare skulle jag utan tvekan välja det första alternativet.

Visst, skulle något hända är det större risk för allvarliga eller dödliga skador om han sitter framåtvänd. Chansen att klara sig sänks från 95% till 60%.

Men samtidgit så ökar risken ATT något ska hända ofantligt mycket om man inte är pigg och håller på att somna eller om man inte kan koncentrera sig på det man gör.
 

Artiklar från Familjeliv