Sök på innehåll hos Allt för föraldrar

Fråga om bilstolar

Skrivet av Lotta
Ni verkar vara väl insatta här. Vi hade en diskussion huruvida det var _lag_ på bakåtvända barn i bilstol och isåfall hur länge? Är det lag på bilkudde? Vet att rekommendationerna finns men är det olagligt att åka utan? Var kan jag läsa om det?
Svar på tråden: Fråga om bilstolar

Jag hänvisar

Skrivet av  Linda med Albin-99 & Nora-02
till NTF,www.ntf.se/konsument/barnibil/

Som du kan se där finns det tyvärr ingen lag som säger att barn ska åka bakåtvänt eller på bilkudde.Jag tycker att det borde finnas en lag, istället för enbart råd med tanke på att så många treåringar sitter felaktigt.Eftersom råden är baserad på forskning är det till för barnets bästa, att barnet ska sitta så säkert som möjligt för att klara sig så bra det går vid en ev. kollision och när inte alla kan ta det till sig tycker jag att lagen skulle vara hårdare, kanske fler barn skulle färdas på säkraste sätt.
 

Den lag som finns

Skrivet av  Jennie
säger följande (citat från www.ntf.se),

"Vad säger lagen?
Enligt svensk lag ska alla som åker bil använda bilbälte. Barn under 7 år ska dessutom använda en särskild skyddsanordning – babyskydd, bilbarnstol, bältesstol/kudde. Föraren ska se till att passagerare som är under 15 år använder bilbälte eller annan skyddsanordning."

/ Jennie
 

Nej...

Skrivet av  Jessika
det är bara lag på "särskild skyddsanordning", så jag antar att det är lagligt att sätta en nyfödd på bälteskudde... (Fast det lär ju bli lite svår rent praktisk att stötta det lilla livet!)
 

jag har sett det

Skrivet av  Hjärter dam
inte helt nyfödd men barnet kunde inte sitta...
 

Tack för svar!

Skrivet av  Lotta
Det var som jag trodde. Ja, jag kör mina barn med gott samvete men vi hade just diskussionen som sagt om det var lag eller ej. Tack för snabba svar
 

Men skyddsanordningen

Skrivet av  Amelie
skall väl vara godkänd för just det barnets ålder och vikt? Om en kudde är godkänd från 15 kg, eller 9 kg, så kan FÅR väl ändå inte en 5-kilos bebis sitta på den, även om bebisen kunde sitta?
 

Artiklar från Familjeliv