Sök på innehåll hos Allt för föraldrar

Fråga om bil och bilstolar

Skrivet av Jeppsi
Jag har försökt komma på en bra lösning på hur vi ska göra med bil och bilstolar men blir bara helt snurrig. Finns det någon vänlig själ här som kan hjälpa?
Förutsättningar:
1. Vi har en Renault Mégane kombi med air bag på passagerarsidan som ej är urkopplingsbar, Guben påstår att den är stor inuti och att vi knappt kan få något större även om vi köper ny bil.
2. Min gube och jag är väldigt olika långa, jag 155 cm han 185 cm så förarsätet skjuts mycket framåt och bakåt
3. Vi har ett barn som är 3,5 år och som åker bakåtvänt i en Britax Two Way från -87. Hon sitter nu placerad bakom passagersätet. Hon väger strax under 90 kg och är 98 cm lång.
4. Vi har ett barn till som är knappt 8 mån och som nog inte kommer få plats i sitt babyskydd när det blir plats för vinteroverall. Dessutom väger hon nog 10500g och babyskyddet är godkänt till 13 kg. Hon åker bakom förarsätet.

Hur hade ni gjort med bil och bilstolar? Jag är lite inne på att vi nog måste köpa en ny utan air bag på passagerarsidan. Guben säger att då måste vi köpa en gammal bil för annars har de air bag där. Finns det alltså inga bilar som man kan köpa som är lite nyare som inte har air bag där?
Han vill nog också gärna att vi ger lillan Britaxen och att vi köper något nytt till stora tjejen, men jag vill inte vända henne innan hon blir 4 år och vad annat kan vi köpa nytt till henne än en bilkudde som hon då måste åka framåtvänd på?

Hur hade ni gjort?
Svar på tråden: Fråga om bil och bilstolar

Haha, strax under 19 kg ska det vara!

Skrivet av  Jeppsi
Min dotter väger strax under 19 kg, inte strax under 90 som jag visst råkade skriva :o))
 

Jag skulle...

Skrivet av  Linda med Abbe-99 & Nora-02
Ska försöka svara hur jag skulle göra...

Måste bara först få fråga, är bilstolen verkligen från -87? I sådana fall skulle jag köpa en ny, rekommendationerna säger att en bilstol bör ej vara äldre än 10 år.

Jag har själv aldrig åkt i en Renault Megane kombi, jag vet hur de ser ut och jag kan tänka mig att de hör till storbilsklassen.Sedan beror det på hur pass rymlig bilen är i kupén, det kan nog skilja lite även på stora bilar.

Ett alternativ kan kanske vara att ha en stol bakåtvänt i mitten med stödben.
Det finns nya bilar utan airbag vid passagerarsidan.Vi håller själv på att titta på ny bil och då finns det möjlighet att välja med eller utan airbag.Vi har en Mitsubishi, där vi kopplat bort airbagen på passagerarsidan och de flesta bilar tror jag har den möjligheten...

Vi hade liknande dilemma när vår son var 3,5 år och det var dax för lillasyster att gå från babyskydd till bilstol.Fast vi hade en freeway som lillasyster fick ta och storebror fick en ny two-way.Vi trodde inte att han skulle åka bakåtvänt så länge till men med tanke på hur mycket säkrare det faktiskt är kändes det som det var värt det.Han sitter fortfarande bakåtvänt 1½ år senare(116 cm lång).Så jag skulle nog satsa på en bakåtvänd bilstol till den minsta som är mer ombonad än vad two-way är.Jag skulle inte vända 3,5-åringen innan stolen är urvuxen dvs innan överkanten av örat är i höjd med ryggstödets slut på stolen.

Då det inte går att koppla ur airbagen på er bil skulle jag kolla möjligheten att ha en bakåtvänd i mitten med stödben och den andra bakåtvända bilstolen bakom passagerarsätet.Går inte det skulle jag titta efter en annan bil, barnens säkerhet går först.

Vet ej om det var till så mycket hjälp men hoppas ni kommer på hur ni på bästa sätt ska lösa det och att barnen kan fortsätta åka på det absolut säkraste sättet.

 

Hur blir det med förarsätet då?

Skrivet av  Jeppsi
Tack för ditt svar!

Nej, bilstolen är från -97 inte -87, hade visst mycket problem med siffrorna i inlägget!

Hur fungerar det med stödben? När guben kör så sitter han så långt bak att han nästan trycker bilstolen så den blir lite mer upprätt. Är stödben något som bara kan träda in när jag kör eller är de fasta på något sätt?

Visst går barnens säkerhet först och måste vi köpa en ny bil så får det bli så! Även om jag fullständigt hatar att köpa bil för jag vet aldrig vad man ska köpa och det jämnt strular för att vi är så olika långa. Vi skulle behöva åka i varsin bil! *ler*
 

Jag

Skrivet av  Linda med Abbe-99 & Nora-02
har inte egen erfarenhet av att använda stödben, däremot hittade jag detta på en annan stoltillverkares hemsida,www.akta.se. Ni kan säkert höra er för vid närmsta butik som säljer bilstolar om de tror att stödben skulle vara lösningen för er och det finns säkert möjlighet att även prova.
 

Vi har sålt vår Renault Megáne!

Skrivet av  JessicaF
Vi har iofs bara ett barn än så länge, men av anledningen att vi inte skulle få plats med två bakåtvända stolar på ett bra sätt i den bilen, så bytte vi bil. Jag kan säga så här: jag har varit i kontakt med gudvetalla bilmärkens återförsäljare för att se vilken bil vi skulle kunna köpa UTAN passagerar-airbag. Och det finns endast två märken som tillåter att man väljer bort passagerarairbagen vid nybilsköp: Volvo och Saab. De andra har sina monterade och vägrar ta bort dem. Det finns de som säger att de kan göra en nyckel-urkoppling - men då sitter sprängladdningen lik förbaskat kvar, och det kände vi oss inte särskilt bekväma med.

Men, en NY Saab eller Volvo tyckte vi var lite för saftig i pris - så vi gjorde helt enkelt som så att vi köpte en begagnad Volvo V70 som då alltså var en sådan där man hade beställt den utan airbag redan från början. Den hade gått 7200 mil när vi köpte den. Den är jättebra!!! Även om vi tyckte vår Megane kombi verkligen var suverän på alla sätt utom den där j-kla airbagen, så är vi mycket nöjda med vår V70. Känns som lite mer bil! :-) Det enda är väl att den är dyrare i försäkring och den drar ju lite mer bensin - det tyckte vi var en av de stora fördelarna med Meganen - den är ju billig att äga... I vår V70 sitter nu dottern fram i sin bakåtvända stol och har massor med plats för benen - hon är drygt 3,5 år och 105 cm lång. Och det känns bra - det finns mycket plats kvar för bakåtvänt åkning!!!

 

Men om..

Skrivet av  ~Zara~
..man beställer helt ny från fabrik = mer väntetid så kan man nog få utan airbag på fler märken.. Iaf även på ford.. Dock de nya som står i deras försäljnings hallar brukar alltid ha airbag...

Tycker det är lite konstigt med tanke på att man typ måste vara 10 år eller nått innan man får sitta vid en airbag....
 

Nej.

Skrivet av  JessicaF
De vägrade att ens befatta sig med något i den stilen var det svar jag fick vid kontakt med även Fords återförsäljare. Det de KAN göra är en sådan där nyckelurkoppling, men det ville inte vi vara med om. Jag lovar, jag har försökt, för vi ville först allra helst ha en ny bil och inte en begagnad, och en ny Volvo eller Saab såg vi oss inte ha råd med. Så... Om de inte har givit mig fel uppgifter så fanns det ingen möjlighet att få helt airbag-fritt på några som helst sätt. Jag talade med en kille på telefon på Ford. Ett av skälen de anförde var att det kunde bli obalans i resten av krocksäkerhetssystemet och att de därför inte ville ta bort dem - och detta sa flera åf inte bara Ford.
 

Konstigt...

Skrivet av  ~Zara~
..vi var på väg att köpa en bil för typ 2 månader.. men de med kampanjpris i butiken hade airbag.. SÄljaren sa att vi kunde beställa från fabrik utan men det skulle kosta ca 30 000 mer.... DVs inget kampanjpris längre....
 

Då har de ändrat sig sedan i feb

Skrivet av  JessicaF
Jag hade kontakt med en säljare i februari då vi sökte med ljus och lykta efter en bil utan airbag och det enda svar jag fick då var att de kunde tänka sig en nyckelurkoppling för annars var de rädda för att det skulle bli obalans o s v... Kanonbra om de har ändrat policy!!!!
 

Artiklar från Familjeliv