Sök på innehåll hos Allt för föraldrar

Pussa bebisar

Skrivet av Lyckliga familjen
På Multikulti-torghandel satt bebben med sele i vagnen, vi lämnade lite för att kolla varor, vänder oss om och en okänd tjej pussar vår bebbe. Det kan vi förstå för hon är ju så söt att alla vill pussa, men blev lite överraskade och oroliga, vem vet vad okända kan ha för smitta. Tjejen såg ordentlig ut och efter annan tröttande shopping kom vi inte på direkt vad man kunde göra.
Hemkommen nervarvad kom jag på ifall det händer igen. Fråga om de brukar pussa, ifall de har smitta och man får svaret nej, pussa mig då ska jag säga:-)

Svar på tråden: Pussa bebisar

Kulturell skillnad

Skrivet av  Malinau
Det tror jag att det är. I andra länder är barnen mer "allas barn" medan de i Sverige är väldigt mycket "familjens barn". Nu bor vi ju i detta land och då får den kulturen råda. Förklara det om det händer dig igen.
 

det är väl bara gulligt

Skrivet av  elsia
Herregud, det är väl inget att hetsa upp sig för. Vi är så rädd för smitta i detta landet att det är löjligt. En puss är knappast så farligt, det gör nog mer gott än ont. Jag skulle aldrig säga ifrån för en sådan sak. Tvärtom , var glad!
 

Det är gulligt

Skrivet av  Vill välja själv
för den som är så stor att den kan signalera om den vill bli pussad eller inte. I annat fall är det bara självsvåldigt och olämpligt. Många människor tycks tro att det är fritt fram att gulla och pussa på just små barn (de kan ju inte freda sig) och det gäller verkligen inte bara folk med en annan etnisk bakgrund. Jag tycker det är brist på respekt för individen.
 

Skulle du också tycka det?

Skrivet av  Malinau
Jag skulle inte tycka att det var särskilt gulligt om en vilt främmande människa kom fram och pussade mig om jag inte kunde få välja själv. Tycker att det är brist på respekt för barnet faktiskt.
 

håller med

Skrivet av  marina med 2 busungar
jag skulle inte vilja att någon som inte jag kände pussade mina barn, nu är de så stora att de säger ifrån som tur är.
likadant gäller mig själv.
 

Artiklar från Familjeliv